Byggede i sommer et valmetterrassetag efter følgende princip:

Råspont
Underlagspap
Yderpap

Taget er siden blevet isoleret med 25 mm luftspalte mellem råsponten og isoleringen.
Jeg har endnu ikke beklædt tagudhænget (da der skal trækkes el til spots i tagfoden) så jeg kan altså se undersiden af råsponten.
Enkelte planker bærer der ordentlige spor af skimmel? Da jeg tog isoleringen ned så jeg det samme fænomen på et sted midt på taget også?

Hvorfor sker det, det ser næsten ud som om visse planker skulle have været angrebet allerede fra starten?

Hvad skal jeg gøre ved det? Af åbenlyse grunde kan jeg ikke udskifte plankerne, kan man pensle noget middel på som bremser det, eller er det intet at bekymre sig om?

Taknemmelig for råd!

Med venlig hilsen,

Nicklas
 
Sådan ser det også ud hos mig. Byggede (eller bygger) skur i efteråret. Råspont med pap ovenpå.

Min teori er, at den ekstremt fugtige og regnfulde efterår har fået mug til at vokse på ubehandlet træ. At kun visse planker er blevet ramt, skyder jeg på, at de sandsynligvis havde en anelse højere fugtighed fra starten. Måske lå de nederst eller øverst i bunken på lageret?

Jeg ved heller ikke rigtig, hvad man skal gøre. Jeg havde jo tænkt mig at male det til sommer. Sprøjte lidt boracol på og skrubbe. Derefter maling efter alle kunstens regler. Sådan havde jeg nok tænkt mig at gøre, medmindre et bedre forslag dukker op.
 
  • Synes
Greta12345
  • Laddar…
Arbejdet på et savværk, hvor vi fremstillede råspontlåger. Fyrretræet, som er mere følsomt over for fugt, behandlede vi med "grönfri", en type af skimmelbehandling.
 
Det kan være, at de brædder, du har med skimmel på, er kommet i kontakt med jorden. Det giver grobund for skimmel.
 
Det afhænger lidt af, hvordan de ligger i tørren på savværket også. Når de tørrer, trækker fugten næringsstoffer fra kernen ud til overfladen. Visse brædder bliver da mere gunstige for påvækst end andre.
 
Lige her, såvel som på sprækker som enkelte brædder.

Jeg tror det skyldes, hvordan det har ligget på bræddegården samt byggepladsen, de som har ligget nederst i stakken har nået at blive udsat.

Jeg har kigget til dem nogle gange, og det vokser ikke yderligere, jeg tror dermed, at belægningen har været der hele tiden.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.