Skulle kigge lidt på, hvor mange blade der lå oppe på taget efter efteråret. Opdagede, at stort set alle bærlelægter samt kipbrættet var mugne.

Strølelægterne ser ud til at have klaret sig. Træet under plastikken ser ud som nyt.

Taget er bygget af mig sidste sommer i henhold til følgende:

Dampbarriere
195 mm isolering
3 mm olieboard
25 mm luftspalte, åben til kip i hele bygningen
22 mm ru brædder
T-emballage Evo tagdug
25 mm strø/bærlelægter
Betontagsten

Kippen er ventileret indefra (åben i kip) samt med ventikiplister. Kiggede så langt jeg kunne ind i luftspalten mellem board/ru brædder og kunne ikke se nogen vækst.

Tagkonstruktion med grå betontegl, synlig lægter og gennemsigtig afdækning. Virket under plastikken ser nyt ud, og der er skov i baggrunden. Muggen træbræt med tydelige sorte pletter fra skimmelsvamp, set i detalje mod mørk baggrund.

Hvad er der sket?

Selv pladsen under taget skal ventileres. Mønebrættet kan heller ikke lide plasten på oversiden. Svært at sige mere uden at have set en sektion over mønet.

Byt ud punkt 1 til Benders ventinock. Så ser taget ud. Diagram over et taghjørne med flere lag, herunder ventinock og en udskiftet nockbræt under plasticlag. Viser numererede sektioner og luftstrøm.
På billedet i første indlæg er rygningsbrættet fjernet. Det er derfor ikke monteret under plasten. Dog under ventinockplasten.

Glemte at nævne, at jeg også har en limträbalk i midten. Men det spiller jo ingen rolle for funktionen.

K
Det er ikke sådan, at der kommer fugtig indeluft gennem dampspærren på nogen måde? Hvis det kondenserer på lægterne, bliver der skimmel..

• Synes
rererere
  • Laddar…
I inspectah44 sagde:
På bilden i första inlägget är nockbrädan borttagen
OK. Grundårsagen er klar, det er for høj relativ luftfugtighed under tagstenene. I og med at plasten ligger oven på strølægten og lige under den øverste bærelekt, kommer luften under tagstenene ikke ud. Den relativt lave taghældning gør ikke sagen bedre. For du har vel ikke brugt en diffusionsåben tagdug?

Hældningen er ca. 22 grader og har ikke anvendt diffusionsåben dug. Længden på fod-ryg er knap 4 m.

Forstår ikke, hvordan luften under tagstenene ikke har kunnet slippe ud. Det er jo "åbent" hele vejen til rygbrættet og videre ud gennem ventiryggplasten.

Kan luftstrømmen fra spontanens ventilation have forstyrret strømmen fra tagfod til ryg?

Spørgsmålet er, om det hjælper at have en smallere stribe plast over rygåbningen, så luften lettere kan bevæge sig opad? For jeg skal jo have noget slags beskyttelse over hullet.

Mærkeligt at lægterne har klaret sig!
Det føles ikke specielt godt, at der allerede er kommet skimmel, men jeg antager, at jeg må holde øje med det og leve med det.

I inspectah44 sagde:
Märkligt att ströläkten klarat sig!
Det er logisk. Den ligger længere ned. Skimmel i koldlofter hænger altid på undertagets underside, ikke på øvrig tagkonstruktion. Du skal finde en måde at ventilere bedre under tagstenene. 22 graders taghældning er i praksis alt for dårligt i kombination med betontagsten. Falsede tagsten skal ganske vist klare 20 grader, men det er i teorien. Det ret lange tagfald på 4 m bidrager også.

Hvordan mener du, at strølekten ligger længere nede? De sidder jo principielt sammen med bærelekten? Råspontens underside har jeg ikke set nogen vækst på. Endnu i hvert fald. En nærbillede af en træplanke under en beton tagsten med sorte prikker, der viser opbygningen af tagkonstruktionen i et renoveringsprojekt.
Angående hældningen, så angiver Benders, at den laveste hældning er 14 grader på deres betonsten.

Jeg tror, jeg vil, som nævnt tidligere, skære plastikstrimlen ned og gøre hullerne i ventilationsrygningen større. Skifter rygningsbrættet til et nyt, så ser jeg, om det gør nogen nytte.
Sort ventinock med flere huller, der bruges til tagventilation.

Vanddampen kondenserer på det materiale, der er koldest. Bærelekterne er koldere end strølekterne. Når Benders angiver 14 grader som laveste hældning for deres betonfliser, laver de en kortsigtet vurdering. Skal betonfliser holde længe, bør de have en meget større taghældning. Jeg synes, det er falsk markedsføring.
Hvis du øger gennemluftningen under fliserne, vil problemerne løse sig. Endnu er der ikke sket noget alvorligt, du har kun fået en advarsel.

• Synes
Jesper Ronn og 1 anden
  • Laddar…
Nu forstår jeg, hvad du mener. ;)
Tak fordi du tog dig tid til at hjælpe til.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.