Jeg går og overvejer at starte et kælderprojekt, og har læst og kigget igennem en masse spændende tråde her. Mit spørgsmål nu handler primært om, hvorvidt jeg tør rive ikke-bærende skillevægge og gulvet samtidigt, underminerer jeg ydervæggen på grund af jordtrykket udefra??

Det er svært at kommentere uden mere input, men det er klart, at både bundbjælkelag og ikke-bærende skillevægge i kælderen kan have betydning. Frem for alt er det nødvendigt at kende kælderkonstruktion og omkringliggende jordforhold.

justusandersson sagde:
Det er svært at kommentere uden mere input, men det er klart, at både bundbjælkelag og ikke-bærende skillevægge i kælderen kan have betydning. Frem for alt har man brug for at vide kælderkonstruktion og omkringliggende jordforhold.
Kældervæggene er støbte, ca. 30 cm tykke, med cirka 150 cm der ligger under jord med skråning væk fra huset. Og lerjord.

K
Men det er udført med såler, hvor man har støbt et betongulv i respektive rumdannelse?
Der findes nok ikke noget generelt svar på dit spørgsmål, du må begynde at grave og hente en konstruktør, som kan vurdere risiciene i dit enkelte tilfælde, når du har blotlagt tilstrækkeligt meget af konstruktionen.

Et alternativ kan jo være at bolte igennem horisontale fladjern på hver side af letvæggene, rive første og anden murskifte ned og støtte op med 1-2 donkrafte, indtil du har fjernet celleplast og derefter understøbe skillevæggene i sektioner, indtil du kan fjerne donkrafte og derefter støbe gulvet færdigt og tage væggene ned.

Det giver noget ekstra arbejde og tidskrævende momenter, men kan måske være det værd for at sove godt. :)

KjellTimell sagde:
Men det er udført med såler, hvor man har støbt et betongulv i den respektive rumdannelse?
Der findes nok intet generelt svar på dit spørgsmål, du må begynde at grave og få en konstruktør hen, som kan bedømme risiciene i dit individuelle tilfælde, når du har fritlagt tilstrækkeligt meget af konstruktionen.

Et alternativ kan jo være at bolte gennem horisontale fladjern på hver side af letvæggene, rive første og andet murstensskifte og støtte op med 1-2 donkrafte, indtil du har fået ud cellplast og derefter understøbe skillevæggene i sektioner, indtil du kan fjerne donkrafte og derefter støbe gulvet færdigt og tage væggene ned.

Det giver en del ekstra arbejde og tidskrævende momenter, men det kan måske være det værd for at sove godt. :)
Tak for gode tanker og tips! Ja, en lille sål findes, og med tanke på at alle rum har forskellige gulvhøjder tænker jeg, at de har støbt gulvene i rummene som du mente, hva?
Det er vel sådan, man vil jo gøre ting så smidigt som muligt, men ikke miste hele huset på kuppet.

Det er stadig lidt tyndt med information. Byggeår, hvordan ser husets overbygning ud? Plantegning på kælderen letter også en vurdering.
Jordtryk er normalt ikke et problem, medmindre omgivende grund er udsat for unormale vibrationer, tunge transporter mm. En armeret 30 cm tyk betonvæg tåler rigtig meget, det er jo i princippet et beskyttelsesrum. Kælder vægge i beton var ret almindelige i 30'erne og 40'erne. Fra 50'erne og fremover gik man over til betonhulsten. Afhængigt af hvordan etagedækket til stueetagen er udformet, bør man være forsigtig med at rive kældervægge.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.