Meget "Mellem" her.. men jeg er i gang med at sætte OSB-plader på skillevægge og indser, at de tætte fine vægge mellem rummene får en masse gabende huller oppe i kanten i mellemrum mellem bjælkelagsreglerne til loftet... jeg vil ganske vist sætte isolering mellem reglerne og derefter sætte loftpanel, der tilslutter til væggene og tætnes med fugemasse osv.. men det føles som om, at det bliver ret svagt lydværn? Hvordan plejer man at gøre? Overvejer om jeg skal smække en osb-plade/gips i gabet for at sikre lydisolering?

Nogle forslag? Se vedhæftet billede

• Diagram over rumdelingsvæg med OSB/gips og isolering mellem bjælkelagsregler til loftet; viser mulige hulrum og lydisoleringsløsninger.
Ingen?

Ola78
Man plejer bare at sømme syllen fast i bjælkelaget nedenunder og hammarbandet i loftet og så ikke gøre mere. Når du har isoleret i bjælkelaget, tror jeg næppe, at lyden forplanter sig særlig meget. Man lægger isolering i indervægge netop af den grund, at man vil dæmpe lyd. Når du så har sat din loftpanel op og fuget den, vil lyden nok ikke sprede sig meget den vej alligevel. Sørg bare for at være omhyggelig, når du forbinder væggen mod bjælkelaget nedenunder, så du ikke får lydgennemgang der.

Som jeg tænkte da, det lyder betryggende. Tak!

om du skal have loftliste kan du efterlade et lille mellemrum mellem gipsen og loftpanelet og der lægge en akustikfuge, kan gøre lydovergangen endnu mindre. Men i et enfamilieshus burde det være tilstrækkeligt bare med isolering i væg og bjælkelag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.