Hej!

Nybliven, hyfsat vilsen villaejer :-). For øjeblikket har vi nogen form for væv-loft som er spændt op. Da dette ikke er helt frisk, er tanken at tage det ned og i stedet montere gips. Nu til mit spørgsmål, da gips er tungt, hvordan kan jeg være sikker på, at det ikke vil falde ned? På ~3 meter ser jeg kun to fastgørelsespunkter.

Tror I, det vil fungere, hvis jeg lægger ordentlige regler? Nogle tips til, hvor tæt jeg skal sætte reglerne?

Meget taknemmelig for svar og input!

• Loft med træpaneler, en metalstang og løse elektriske ledninger i midten. Røde snore er spændt som retningslinjer.
H
monter et bærende værk, som du fæstner gipsen i

eller forstår jeg spørgsmålet forkert?

L
P.g.a. el-røret i loftet skal du regle eller hvis det er vind, trække det om, ikke heldigt meget arbejde, regle op med 28X70, (der sidder en brædde for el, du skal under den) det holder, Tænk nu, om du vil have mere el i loftet.

Tak for hurtige svar! Råsponten (hedder det sådan) føles nogenlunde jævn. Det er en etplansvilla uden loft.

Så det er nok, hvis jeg sætter tværgående regelværk op og skærer ud til elrøret? For en uindviet, 28x70?

MVH

• Synes
1
  • Laddar…
H
W williamspäron sagde:
Tak for hurtige svar! Råsponten (hedder det så) føles rimelig jævn. Det er en enplansvilla uden loft.

Så det er nok, hvis jeg sætter tværgående reglar op og skærer ud for elrøret? For en uindviet, 28x70?

MVH
Der er mange måder at gøre det på, din måde fungerer udmærket.

Ok, så 28x70 glespanel med 30 cm mellemrum og op med gips så skal sagen være biff?

L Liteavvarje sagde:
P.g.a. el-røret i loftet så må du lægge reglar eller hvis det er vind, trække det om, ikke heldigt meget arbejde, lægge reglar med 28X70, (det sidder en bræt til el, du må under det) det holder, Tænk nu om du vil have mere el i loftet
Spørgsmål, kan du uddybe lidt om det er vind eller ikke? Nu er der ingen vind ovenover, men stadig interessant.

L
W williamspäron sagde:
Tak for hurtige svar! Råsponten (hedder det så) føles nogenlunde jævn. Det er et etplanshus uden loft.

Så det er nok hvis jeg sætter op tværgående regelværk og skærer ud for elrøret? For en uindviet, 28x70?

MVH
Det er perfekt, skruv råsponten hver 50 cm, den vil sidde som et skud, tænk lidt over hvilken vej du vil sætte pladerne, så du ikke behøver at skære småstykker, og undgå såkaldte generalsamlinger (endene bør ikke sidde samme sted men forskydes lidt), når du starter fra en væg så mål 105 mm fra den til yderkanten og derefter 300 til næste yderkant, man kan snøre alt, så har du målene uden at komme forkert, ved røret skæres den og fortsættes på den anden side.

I den del hvor sponten slutter og starter, slutter du med den ca. 100 mm fra væggen, for du skal have en der ligger der til at fastgøre pladerne i enden, (så behøver du ikke skære småstykker at sætte mellem dem langsgående.
PS 1 glem ikke at fase af pladerne som ligger mod hinandens kortsider ca. halvdelen af pladen og ind ca. 2 cm, dette for at spartelmassen skal have noget at fæstne sig i, longskibs er de forsænkede ingen fasning.
PS 2 tæl og se rummets mål, plader findes i forskellige mål, så der bliver så få samlinger og spild som muligt, gør du det selv, går det ikke godt I skal være flere, tungt, kan leje pladeløfter, ingen store penge, ingen tunge løft.

L
W williamspäron sagde:
Spørgsmål, kan du uddybe lidt ang om det er vind eller ikke? Nu er der ingen vind ovenover, men stadig interessant.
Tænker du på dampspærre

L Liteavvarje sagde:
Tænker du på dampspærre
Skal kigge lidt i aften, hvis det er plastik lige over loftet, antager jeg, at jeg skal være forsigtig og ikke bruge skruer, så der laves huller i plastikken?

L Liteavvarje sagde:
Det er perfekt, skruv råsponten hver 50 cm, vil sidde som en klippe, tænk lidt på hvilken vej du skal sætte pladerne, så du ikke behøver at kappe småstykker, samt at du ikke skal have såkaldte generalsamlinger (enderne skal ikke sidde på samme sted men forskydes lidt), når du starter fra en væg, så mål fra den 105 mm til yderkant og derefter 300 til næste yderkant, det er muligt at slå med snor, så har du målet uden fejl, ved røret kappes den og fortsætter på den anden side, I den del hvor sponten slutter og starter, så slutter du med den ca. 100 mm fra væg, for du skal have en der ligger der for at fæstne pladerne i enden, (så behøver du ikke kappe småstykker til at sætte mellem de langs gående PS 1 glem ikke at faser af pladerne som ligger mod hinandens kortsider ca. halvdelen af pladen og ind. ca 2 cm, dette for at spartelen skal have noget at fæstne i, langskibs er de nedsænket ingen fasning PS 2 beregn og se rummets mål, plader findes i forskellige mål, så der bliver så få samlinger og spild som muligt, gør du det selv, går det ikke godt I skal være flere, tungt, det er muligt at leje lift for plader, ingen store penge, ingen tunge løft,
Tak! Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med 105 mm til yderkant og derefter 300 til næste yderkant? Har du et billede du kan henvise til?

Hvis jeg lejer en lift, burde det vel kunne fikses selv?

L
W williamspäron sagde:
Skal kigge lidt i aften, hvis der er plastik lige over loftet, antager jeg, at jeg skal være forsigtig og ikke køre skruer, så der kommer huller i plastikken?
Med tanke på konstruktionen er det nok ingen plastik der, men der ligger sandsynligvis noget papir på det rå bræt på loftet, med sandsynligvis spåner på, diffplastikken hæftes på spærret inden pladerne, ved ikke om du så det, det der med ekstra el, ved el-udtaget sætter du et stykke spæret 50 cm 4 skruer, ved siden af røret, så har du et fastgørelsespunkt til krogen til lampen.

• Synes
williamspäron
  • Laddar…
L
L Liteavvarje sagde:
Med tanke på konstruktion så er det nok ingen plast der uden ligger nogen pap på råsponten på loftet med sandsynligvis spån på, , diffplasten hæftes på skelet før pladerne, ved ikke om så det, det der med ekstra el, ved el-udtaget så sætter du et stykke skele 50 cm 4 skruer, ved siden af røret så har du et beslag til krogen til lampen
var på vej til at svare. slettede blev forkert, nyt her: glem 105mm ::: min bror regnede forkert jeg med
tegnede lidt håber at du forstår, I andre griner ikke, se målene nøje så du ikke får et stykke på 5 cm til sidst, da er det bedre at kappe af den første, men tænk, da ændres målene
som skal passe med 300 mm som er opdelingen for pladen i 4 ( 120/4 = 300 )

L
W williamspäron sagde:
Tak! Er ikke helt sikker på, hvad du mener med 105 mm til yderkant og derefter 300 til næste yderkant? Har du ikke et billede, du kan henvise til?

Hvis jeg lejer en lift, burde det vel være muligt at fikse selv?
Glemte skitsen kommer her :confused:

• Skitse af vægprojekt med håndtegnede linjer og noter, som beskriver forskellige gipsplaceringer og afmålinger for en vægkonstruktion.
H
L Liteavvarje sagde:
Glemte skitsen kommer her :confused:
har intet at tilføje foruden at de er korrekt.

Ville mest sige at de er bedste skitsen jeg set på Byggahus.se

• Synes
term og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.