Panelet skal repareres. Vi kommer til at skifte alt, for som det ser ud nu, er meget dårligt, og vi ved ikke, hvad det er for en farve i de forskellige lag (nogle steder skaller det, formodentlig fordi der er brugt forskellige slags maling...). Skrabe alt rent træ og så alligevel skulle skifte 40-60% er ikke værd arbejdet. Huset er fra -73, sokkel. I dag brækkede jeg nogle brædder af for at se, hvordan man har bygget, og dette er resultatet:
Det er i hjørnet på nedsiden, deraf betonen. Konstruktionen ser altså ud til at være (udefra og ind): Panel-noget slags lægte horisontalt-træfiberskive-isolering-plast-gipsskive.
Er træfiberskiven den såkaldte tretex?
Der er altså ingen vertikal luftspalte. Heller ingen papir, væv eller andet til at tætte mod vind. Er det træfiberskivens opgave?
Når jeg nu skal skifte panel, skal vi ændre konstruktionen, så vi indfører en luftspalte vertikalt, og skal vi sætte papir, dug eller hvad man nu har nu om dage? Det ville jo ikke skade med lidt bedre energieffektivitet end i 1973, da el til de direkte virkende elementer var tæt på gratis. Vi vil for øvrigt sandsynligvis skifte til en olielasur i stedet for almindelig maling, om det nu kan gøre nogen forskel.
Den sorte plade er sandsynligvis asfabord. På en måde har du luftspalte, det er vel en sprække på nogen cm mellem plankerne i det indre lag skaden er der luft mellem plankerne og asfaborden.
Hvis du alligevel skal ned med hele facaden, kan det være værd at overveje at tage asfaltpladen ned, sømme liggende 45x45, isolere mellem reglarne, sætte en ny vindplade (typisk vestkystplade) og derefter lægge/panel på dette?
Men måske er det en unødvendig omkostning, der ikke giver tilstrækkeligt udbytte? Hvordan står asfaltplader egentlig, som har 30-40 år på bagen; ingen problemer hvis alt er intakt eller bør det udbedres, når man alligevel har facaden åben?
Har selv et souterrænhus fra 70'erne, dog 6 år yngre end dit, men det ser ud til at der er lidt forskel i opbygningen af ydervæggene, se sektionssnittet i billedet nedenfor:
Den sorte plade er sandsynligvis asfabord. På en måde har du en luftspalte, der er vel en sprække på nogle cm mellem plankerne i det indre lag, skaden er der luft mellem plankerne og asfaborden.
Det er desværre ikke to lag. Det er, hvad jeg tror kaldes stenvallspanel, så der er ikke noget direkte mellemrum.
Hvis du alligevel skal ned med hele facaden måske det er værd at i samme ombæring tage asfaltboarden ned også, sømme liggende 45x45, isolere mellem reglarne, sætte en ny vindskive (typ vestkystskive) og så lægt/panel på dette?
Men det er måske en unødvendig omkostning, som ikke giver tilstrækkelig udbytte? Hvordan står asfaltboard sig egentlig som har 30-40 år på bagen, ingen problemer hvis alt er intakt eller bør det udbedres hvis man alligevel har facaden åben?
Har selv et souterrænhus fra 70'erne, dog 6 år yngre end dit men ser ud til at adskille sig lidt i opbygningen af ydervæggene, se sektionssnit i billedet nedenfor:
[billede]
Fladt tag ==> ingen tagudhæng, så ekstra isolering er udelukket.
Din hus er bygget efter energikrisen, hvilket gør, at du har oceaner af isolering sammenlignet med mig. Har ingen tal endnu, men ville være overrasket, hvis det er mere end 90 mm i mine vægge.
Bump! Er det dumt at ændre i konstruktionen? At fjerne boarden og sætte vindtæt dug/pap eller hvad man nu gør i moderne tid, samt skabe en luftspalte. Kan det skabe problemer?
Alle paneler slipper lidt luft igennem i sprækker. Hvis asfaboarden og spikræglerne er ok, så har det fungeret på dit hus også.
Jeg tror også, at det meste panel i dag er sporet på bagsiden, hvilket giver ekstra ventilation.
Hvis alt undtagen den nederste del af panelet er i god stand, ville jeg ikke gøre andet end at skifte panelet.
If it ain't broke, then don't try to fix it!
I har en pointe der. Måske bedre at lade kåken fortsætte med at være utæt, så man ikke skaber nye fugtproblemer. Føles jo billigere og enklere også.
Tak for input, godt folk!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.