4,848 læst ·
14 svar
5k læst
14 svar
Skifte fra dør til vindue på murstensfacade
Hej!
Vi har fundet et murstenshus fra 70'erne, som vi er interesserede i. Det lidt mærkelige ved huset er, at det har fem forskellige indgange. Hvorfor man har så mange indgange, forstår jeg ikke. Under alle omstændigheder har vi afgivet et bud på det og begyndt at overveje, hvordan man kunne reducere antallet af indgange.
Hovedindgangen og grovindgangen er almindelige yderdøre, de andre tre er terrassedøre med 1 fyldning og 1 rude. Hvis man skulle ønske at fjerne indgange og sætte glas i stedet, hvordan gør man det mest elegant/praktisk på et murstenshus? Jeg fandt denne tråd, men den er 10 år gammel. Så måske er der nogen med lidt mere indsigt/inspiration om dette?
Gerne hvis nogen har gjort noget lignende og har lyst til at dele nogle inspirationsbilleder.
Edit: Vedhæfter et billede af plantegningen med indgangene
Vi har fundet et murstenshus fra 70'erne, som vi er interesserede i. Det lidt mærkelige ved huset er, at det har fem forskellige indgange. Hvorfor man har så mange indgange, forstår jeg ikke. Under alle omstændigheder har vi afgivet et bud på det og begyndt at overveje, hvordan man kunne reducere antallet af indgange.
Hovedindgangen og grovindgangen er almindelige yderdøre, de andre tre er terrassedøre med 1 fyldning og 1 rude. Hvis man skulle ønske at fjerne indgange og sætte glas i stedet, hvordan gør man det mest elegant/praktisk på et murstenshus? Jeg fandt denne tråd, men den er 10 år gammel. Så måske er der nogen med lidt mere indsigt/inspiration om dette?
Gerne hvis nogen har gjort noget lignende og har lyst til at dele nogle inspirationsbilleder.
Edit: Vedhæfter et billede af plantegningen med indgangene
Altandør kan man jo ikke låse op udefra, så hvis man skal være nøjeregnende, er det jo en udgang indefra og ikke omvendt.
Havde det været mit hus, havde jeg beholdt alle dørene. Muligvis udskiftet, så det blev altandøre med glas helt ned til gulvet.
Havde det været mit hus, havde jeg beholdt alle dørene. Muligvis udskiftet, så det blev altandøre med glas helt ned til gulvet.
Nja, altandøre findes jo selvfølgelig også med lås fra ydersiden, men måske ikke det mest almindelige.
Ang hvad der bliver pænest til et murstenshus er jo op til hver især, men det er jo ingen som helst problemer at bytte en altandør
mod et fast vindue fx, det sidder jo på samme måde som en altandør.
Ang hvad der bliver pænest til et murstenshus er jo op til hver især, men det er jo ingen som helst problemer at bytte en altandør
mod et fast vindue fx, det sidder jo på samme måde som en altandør.
Jeg antager, at problemet bliver, hvis man vil inkludere mursten, når man skal lukke en altandør. At finde og så måske se mærkeligt ud, hvis det ikke er samme nuance i murstenen.J Jörgen Ö sagde:
Sådan er det, selvom det kan lade sig gøre, men spørgsmålet er vel, om det er arbejdet værd!? Personligt ville jeg ikke synes det.O order66 sagde:
Vi byttede et stort, højt vindue mod et lavere. Har tegelfacade, og de som byggede huset havde passende nok lagt en bunke af originaltegl til side. I andet fald bliver det at forsøge at finde samme tegl som den øvrige facade. Det går nok med en smule stædighed!
Undrer så, om der findes en måde at finde ud af præcis hvilken tegl, der er blevet brugt?janwide sagde:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Vi løste det ved at rive teglet ned og sætte en træfacade op 
Teglværket som lavede teglet til vores hus brændte ned i forbindelse med at vores hus blev bygget, det var vel lidt af en afart af profil også. Ret bedrøvelig faktisk
Da vi alligevel byggede ud valgte vi at tilpasse os området og sætte en træfacade op.
Teglværket som lavede teglet til vores hus brændte ned i forbindelse med at vores hus blev bygget, det var vel lidt af en afart af profil også. Ret bedrøvelig faktisk
Kunne man få se et billede af jeres løsning? Eller mener du, at I satte træfacade på hele huset?richardtenggren sagde:
Vi løste det ved at rive murstenene af og sætte træfacade
Teglværket som lavede murstenene til vores hus brændte ned i forbindelse med, at vores hus blev bygget, det var vel lidt af en afart af profil også. Ret bedrøveligt faktiskDa vi alligevel udvidede, valgte vi at tilpasse os området og sætte træfacade.
ja nu er jeg med. Jeg troede du mente, at I satte træfacade og vinduer på en lille del, fordi der tidligere havde været en dør.richardtenggren sagde:
Er det almindeligt at gøre sådan? Rive teglet og sætte træfacade?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Formodentlig ikke, men vi bor i en gammel fiskerleje, så mursten passede ikke ind her. Samtidig skulle vi bygge ud, og det var ikke muligt at få fat i vores mursten. Vi overvejede også at pudse huset, men det ville være svært at få flot på egen hånd og ville ikke muliggøre nogen ekstra isolering.O order66 sagde:
I kan måske pudse det stykke, som I lukker af, hvis det er svært at matche murstenen?
Klik her for at svare