Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
6 meter er en lang strækning at skifte af en sådan her hjertevæg. Det vil blive en utrolig kraftig bjælke, som på en måde ødelægger huset. Jeg kan heller ikke se, at det tilfører så meget. Begræns åbningen til væggen mellem køkken og tilstødende rum. Eventuelt kan du erstatte de to døråbninger med én og noget bredere, så du får et vægstykke mellem de to afvekslinger.
ok, jeg forstår hvad du mener, men hvis man sætter en støtte i midten?J justusandersson sagde:6 meter er en lang strækning at forstærke en sådan her hjertevæg. Det kommer til at blive en utrolig kraftig bjælke, som på en måde ødelægger huset. Jeg kan heller ikke se, at det tilfører så meget. Begræns åbningen til væggen mellem køkken og tilstødende rum. Eventuelt kan du erstatte de to døråbninger med én og noget bredere, så du får et vægstykke mellem de to forstærkninger.
vedhæfter billede.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, så kan man gøre. Da mindskes bjælke dimensionen betydeligt. Jeg ser bare ingen pointe med åbningen til højre for den tænkte stolpe. Den mindsker bare rummets anvendelighed. Jeg ville blokere døren til venstre og muligvis gøre den anden åbning noget større.
topp, ved du hvilken dimension den skal være?J justusandersson sagde:
Vi har tænkt en åben planløsning. Det skal være et barkøkken til venstre om stolpen, resten af rummet er stue/spisestue.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Limtræ 90x315 bør være tilstrækkeligt med margin. Det er ingen ulempe, hvis den er 6 m lang, selvom den har en støtte på midten. Søjlen skal stå på kældervæggen lige under. En passende søjledimension kan være 90x135 i limtræ.
hej igen, vi har planer om eventuelt at bygge en ekstra etage ovenpå, er dimensionen du skrev stadig tilstrækkelig, eller skal vi gå op en størrelse i så fald?J justusandersson sagde:
Forresten, kan man bruge en stålbjælke for at komme ned lidt i dimension?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Sandsynligvis har man brug for en større bjælke dimension, hvis man bygger en etage mere. Det spørgsmål kan ikke besvares uden tegninger over påbygningen. Man kan altid vælge stål i stedet for limtræ. En HEA 160 er sammenlignelig med 90x315 limtræ.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg vil ikke sige, at det er nok med en HEA 180, hvis du bygger på en etage. Det kan gå i forskellige retninger afhængig af, hvordan påbygningen udføres.
Det synes at være svært at finde søjledimension 90x135, kan man bruge 115x115 i stedet?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Klik her for at svare