Har begyndt at planlægge at indrette vores overetage, og har derfor ideen om at væksle nogle tagspær for at få bedre lofthøjde.
Min overvejelse er, om det er muligt at væksle tagspærene ifølge skitsen?

Det ville også være interessant, hvis nogen har en grov opfattelse af, hvad en kvist ifølge dette kunne koste at få lavet.

• Skitse af et tag med afvekslede takstoler for at øge loftshøjden, viser potentiale for tagetageudvikling med henblik på prisvurdering af ny kvist.
  • Synes
Freddan88
  • Laddar…
Ola78
Det er sikkert muligt at veksle af tagspærene ved hjælp af en bjælke. Problemet er, hvordan du skal gøre for at tage kræfterne, der opstår i fundamentet, på en god måde. Kontakt en bygningskonstruktør og rådfør dig om, hvordan du skal gøre det på en god måde.

Hvad jeg ved er, at huset er forberedt til en overetage, og rummet inden for støttebenene er allerede beklædt med 22mm gulvspånplader. Håber det tyder på, at stueetagen/grunden(plade på jord) bør kunne klare de kræfter, som du nævner. Lavede en beregning på bjælkerne med moelvens pgm, og jeg bør klare mig med 45*225 og fik en nedadgående kraft på 0,6kN. Min største overvejelse er, om det er muligt at afveksle så mange spær. Måske er der behov for en limtræsbjælke langs tagryggen.

Selvfølgelig vil en konstruktør skulle beregne dette endeligt, men det er interessant at se, om det overhovedet er gennemførligt for en ikke alt for stor omkostning i forhold til det, vi vinder. Ellers må det blive indretning uden lofthøjde. Eventuelt en/nogle mindre kviste. En anden overvejelse, der er dukket op, er, hvordan det fungerer med tagsten på denne lave taghældning? Er det muligt? Der bliver nok behov for et ordentligt tag under, brædder+pap. Som taget er i dag, er det tagsten og plader.

Er i gang med et lignende projekt, hvor jeg skal bære væk 2 spær og således 3,6 m.

I dit tilfælde ser det ud som om, du skal bære 4 spær og totalt 6 m, eller?

Jeg vil placere en limtræsbjælke i underkanten, som de nye spær vil hvile på. Belastningerne fra disse føres derefter ned i grunden gennem en pille i hver ende.

Dog påvirkes ikke kun den side, hvor du ønsker at hæve, men sandsynligvis også den anden side. Jeg har af min konstruktør fået instruktion om, at jeg skal sætte kertobjælker på den modsatte side.

Mikael_L
Det der tror jeg ikke fungerer.
Skråtavlen jeg har ringet ind i rødt, vil få en alt for stor belastning til at det vil fungere.
Tror jeg.

• Bygningskonstruktion med en snedstræber markeret i rødt, muligvis under for stor belastning ifølge teksten.
Senest redigeret:
Mikael_L
Hvis du forstærker spærerne pbs omkring kvisten, den blåmarkerede, til næsten 3 gange styrken (f.eks. tre spær ved siden af hinanden (=dårligere isolering)) kan du derefter sætte en kraftig limtræ i kippen og behøver ikke længere tage store kræfter mellem overramme og underramme.

Men tjek med en konstruktør, jeg kan være helt ude i natkasketten også.
Jeg gør det måske mere kompliceret end det er ... :blushing:

Ola78
Problemet hvis du tænker at føre kræfterne ned i grunden ved hjælp af søjler i stedet for at lade tagspæret tage det, hvilket allerede er blevet påpeget sandsynligvis ikke klarer uden forstærkning, er at grunden skal kunne klare punktlasten som bliver af søjlen, ellers risikeres den at knække der.

Hvis jeg skulle lade en af de to midterste spær være tilbage, Det skal sandsynligvis være en væg, der deler denne forhøjelse. Ville det gøre en stor forskel da?
Se ny skitse.

• Takstolsskiss med markerade midterstolper og opdeling.
Vil tilføje, at disse billeder ikke er tænkt som nogle konstruktionsbilleder præcis, hvordan det skal bygges, men mere som princip/skitser på, hvordan vi vil få pladsen til at fungere.

Ola78
Det er nok en bedre løsning at lade en spær i midten være tilbage. Kraften fra afvekslingen fordeles jo så på flere spær, hvis du gør på den måde, og så kan måske spærene, som er tilbage, klare belastningen uden forstærkning, men det er jeg ikke helt sikker på. Men du burde ikke behøve at forstærke dem lige så meget som i dit første eksempel i hvert fald.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.