Skitse af et husplan med vægge og døre. Viser ny åbning i en hjertvæg og foreslåede ændringer med limtræsbjælke samt opmålinger for støttestruktur. Billede af loftkonstruktion med træspær i en tagvind, isolering ses på gulvet og tagets vinkel er synlig. View attachment 673699 Billede af loftkonstruktion med træspær i en tagvind, isolering ses på gulvet og tagets vinkel er synlig. Hej!

I mit hus er der i dag en åbning i bærevejgen, som jeg gerne vil åbne lidt mere, jeg ved ikke, om den eksisterende åbning er understøttet på nogen måde, da jeg endnu ikke er begyndt at rive ned. Jeg vil åbne væggen hele vejen op til loftet, så en eventuel eksisterende understøtning har jeg planer om at fjerne, hvis den findes. I stedet vil jeg understøtte over spær på loftet med en limtræsbjælke 90x225. Spærene har et spændvidde på ca. 8 m, altså 4 m på hver side af bærevejgen. Jeg ved ikke, hvilken dimension hanebåndet har, men spærremmene er 45x145.
Foreløbigt bliver det nok tre spær, der vil blive understøttet, og limtræsbjælken vil hvile på hver sin "bærende" spær ved siden af disse tre, i alt vil fem spær blive involveret.

Jeg vedhæfter en skitse af grundplanen, hvor jeg har tegnet, hvordan jeg vil have væggene, samt et halvdårligt billede af spærene. Jeg ved ikke, hvilken dimension hanebåndet har, men spærremmene er 45x145, C/C-afstanden varierer mellem 900-1150 mm. Taghældningen er ca. 30 grader.

Spørgsmålene er to:
1. Er det nok med to "bærende" spær for at understøtte de tre, der bliver uden støtte fra bærevejgen?

2. Hvilken type fastgørelse skal jeg bruge mellem limtræsbjælken og de understøttede spær, der kan holde trækkræfterne? Er gaffelankre tilstrækkelige, eller er de for svage?

Tak på forhånd.

Med venlig hilsen, Marcello

Senest redigeret:
Det er jo ikke spærrene, der skal bære afvekslingen. Det er støtte nedefra.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
D Daniel 109 sagde:
Det er jo ikke spær der skal bære afvekslingen. Det er støtte nedefra.
Og sådan vil det også være, støtten nedefra vil komme fra de spær ved siden af som stadig hælder på bærende hjertevæggen.

BirgitS
Det lyder som om, at du har brug for at hyre en bygningskonstruktør, der kan vurdere på stedet, hvordan det kan løses, og som kan beregne, hvilke dimensioner der er nødvendige, så du får tilstrækkelig information til at kunne indsende en byggeanmeldelse til kommunen.

BirgitS
M Marcello sagde:
Og så vil det også være, støtten nedefra vil komme fra de spær ved siden af som stadig hælder på bærende hjertemuren.
Hvilket betyder at hjertemuren måske skal forstærkes og blive tykkere nærmest åbningen, hvilket igen kan føre til at der kræves en forstærkning på etagen nedenunder.

BirgitS BirgitS sagde:
Hvilket betyder, at hjertevæggen måske skal forstærkes og blive tykkere nærmest åbningen, hvilket igen kan føre til, at det kræver en forstærkning på etagen under.
Hjertevæggen har jeg planlagt at forstærke, så det bliver ikke noget problem. Væggen står direkte over en betonvæg i kælderen, så etageadskillelsen/våningen under behøver nok ingen foranstaltninger. Tak for svaret.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.