7,706 læst ·
28 svar
8k læst
28 svar
SKIDTUNG væghængt hylde. Vanvid eller holdbart?
Skal undersøge det der, men "hvilken beton". Jeg mener at huske fra da jeg skruede tv'en op, at det var hårdt yderst, men ret porøst/let beton indenfor (40-tals hus).Düsseldorff sagde:
I Betonvæg, også letbeton skal dette ikke være noget som helst problem. Det gælder især, at den øverste skrue i konsollen har et godt greb i væggen. Hyldeplan i hvid melamin er ofte ret svage, så man skal placere konsoller jævnt tæt, for at de ikke skal bøje ned. Du bør nok ikke have mere end 30 kg mellem to konsoller, hvis jævnt fordelt og 70-80 cm imellem. Risikoen er nogle gange, at der bliver mange konsoller, og det kan blive bøvlet at sætte op, hvis man har flere hyldeplan.
I de tilfælde kan jeg godt lide f.eks. Elfas topmonterede hyldesystem. Der sætter man typisk beslaget i væggen højt oppe med flere skruer, og så er det klart, man hænger derefter bæreister og konsoller på det. Meget nemt at montere og justere, og det holder til meget flere kilo, fordi man får mindre moment fra belastningen på hylderne, der "trækker ud" i fastgørelsesskruerne, fordi skruerne sidder, hvor de hjælper mest – højst oppe. Jeg har nok op mod 1 ton belastning i et sådan system på en OSB+Gips trævæg i garagen uden problemer. Da med flere bæreister naturligvis.
I de tilfælde kan jeg godt lide f.eks. Elfas topmonterede hyldesystem. Der sætter man typisk beslaget i væggen højt oppe med flere skruer, og så er det klart, man hænger derefter bæreister og konsoller på det. Meget nemt at montere og justere, og det holder til meget flere kilo, fordi man får mindre moment fra belastningen på hylderne, der "trækker ud" i fastgørelsesskruerne, fordi skruerne sidder, hvor de hjælper mest – højst oppe. Jeg har nok op mod 1 ton belastning i et sådan system på en OSB+Gips trævæg i garagen uden problemer. Da med flere bæreister naturligvis.
Hvis du har letbeton, er det meget vigtigt, at du køber særlige letbetonpropper. Almindelige "lige" propper har meget dårlig holdfasthed, fordi letbeton har dårlig trykstyrke.
Vi har væghængte bogreoler i et siporexhus og bruger elfas konsolsystem (se billeder). Propperne er Fischers "vridne" variant, de har også en angivet max trækstyrke, se https://www.ahlsell.se/products/infastning/plugg/lattbetongplugg/122522
Fordelen ved elfas konsoller (eller tilsvarende fra Biltema/Jula) er, at man får ordentlig længde på dem, så der bliver lave horisontale momentkræfter på skruerne. Og naturligvis fleksibilitet, hvis man vil flytte hylderne (måske ikke vigtigt for dig).
Konsolvarianten, som "hænger" fra en horisontal pladeliste kan være lidt mere følsom for belastning, da du oftest får færre antal skruer totalt.
Vi har væghængte bogreoler i et siporexhus og bruger elfas konsolsystem (se billeder). Propperne er Fischers "vridne" variant, de har også en angivet max trækstyrke, se https://www.ahlsell.se/products/infastning/plugg/lattbetongplugg/122522
Fordelen ved elfas konsoller (eller tilsvarende fra Biltema/Jula) er, at man får ordentlig længde på dem, så der bliver lave horisontale momentkræfter på skruerne. Og naturligvis fleksibilitet, hvis man vil flytte hylderne (måske ikke vigtigt for dig).
Konsolvarianten, som "hænger" fra en horisontal pladeliste kan være lidt mere følsom for belastning, da du oftest får færre antal skruer totalt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,161 indlæg
Jeg havde ikke engang forsøgt i letbeton, ja jeg ved at det teknisk set går, men jeg har kun dårlige erfaringer med at forsøge at fastgøre hylder som skal bære tungt i letbeton.. der havde jeg valgt et system som står på gulvet.
Er det derimod rigtig beton, kan man i værste fald bruge ekspansionsbolte, og så kan man læsse enorme mængder, men bare almindelige simple plugs gør, at det sidder uden at man behøver at være bekymret.
..Jeg har i øvrigt stadig en kasse svindyre fischer letbetonplugs efter et mislykket forsøg på at fastgøre hylder i letbeton i en lejlighed jeg boede i.. deraf min skepsis
Er det derimod rigtig beton, kan man i værste fald bruge ekspansionsbolte, og så kan man læsse enorme mængder, men bare almindelige simple plugs gør, at det sidder uden at man behøver at være bekymret.
..Jeg har i øvrigt stadig en kasse svindyre fischer letbetonplugs efter et mislykket forsøg på at fastgøre hylder i letbeton i en lejlighed jeg boede i.. deraf min skepsis
Og hvis jeg forstår Elfa-systemet korrekt, så... det går helt fint at installere skinner, sætte konsoller og så sætte hvilken som helst hylde man vil på konsollerne? Behøver ikke specifikt være elfa-hyldeplan for funktionens skyld, går jeg ud fra?E eplgh sagde:Hvis du har letbeton, er det meget vigtigt, at du køber særlige letbetonplugger. Almindelige "lige" plugger har meget dårlig holdbarhed på grund af, at letbeton har dårlig trykholdbarhed.
Vi har væghængte boghylder i et siporexhus, og bruger elfas konsolsystem (se billeder). Pluggerne er Fischers "vridne" variant, de har også en angivet max trækholdbarhed, se [link]
Fordelen ved elfas konsoller (eller tilsvarende fra Biltema/Jula) er, at man får betydelig længde på dem, så det bliver lave horisontale momentkrafter på skruerne. Og naturligvis fleksibilitet, hvis man vil flytte hyldeplanerne (måske ikke vigtigt for dig).
Konsolvarianten som "hænger" fra en horisontal pladeliste kan være lidt mere følsom for last, da du oftest får færre antal skruer i alt.
Jeg mente ikke at nitpicke, jeg var mest nysgerrig på hvor meget de vejer, det er altid godt at tage lidt ekstra margen i beregninger som du gjorde.J johannlindgren sagde:
Dobbeltplader tager jo f.ø dobbelt plads med så det burde blive cirka det samme?
Selv plejer jeg at købe skinner og konsoller på biltema, og hyldeplan på byggmax..
Med betonvæg fungerer det uden problemer, så længe man sætter tilstrækkeligt mange konsoller med dybe gode plugs. Og har stærkt hyldemateriale, fx tykke planker (kræver dybe konsoller).
Men det kan blive lidt "grimt", hvis man ønsker en let og luftig følelse.
Men det kan blive lidt "grimt", hvis man ønsker en let og luftig følelse.
For længe siden boede vi i en lejlighed i et hus bygget i 1938. Indervæggene bestod af slagge. I området var der en isenkræmmer af den gamle slags med ældre personale, der kunne svare på de fleste spørgsmål. Da jeg skulle montere et væghængt skab, som håndvasken i badeværelset skulle hvile på, blev jeg anbefalet at bruge gummiexpandere med et afstandsrør uden for expanderen, så dens tryk havnede cirka midt inde i væggen.
https://www.sifvert-skruv.se/produkt/gummiexpander/
https://www.sifvert-skruv.se/produkt/gummiexpander/
Og lettere at få det lige. Sidder bare hængeskinnen lige, bliver alt derunder også lige. Og nemt at variere bredder på hyldeplan, hvis man vil det.J johannlindgren sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Starka skruvar till vägghängd stringhylla med böcker?
Inredning -
Fastgøre vægmonteret hylde i svær væg
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Fastgørelse af tung væghængt hylde i 9 cm lecablokke
Væghængt MDF-hylde
Tätskikt i kaklad hyllad ovanför vägghängd toalett?
Badrum