Hej alle sammen,

Med al sandsynlighed er der folk her, der er fornuftige i sådanne sager.

Har længe planlagt at sætte en del af min reol på konsoller mod væggen, fx:
Konsol 1 eller Konsol 2. Disse konsoller skal klare 200-250 kg hver.

Det jeg har regnet på er at jeg skal have op ca. 500 LP-plader (gennemsnitsvægt 400 gram) = 200 kg + ca. 25 kg for selve Ikea-reolen de er sorteret i.

Vi taler om 225 dejlige kilo, sig 250 kg for at have en margen. Har læst mig til at konsoller gerne skal dække 2/3 af reolens dybde (Reolen er 35 cm).

Så til spørgsmålet: Tør jeg?

Min plan er at sætte en hylde i underkanten af Ikea-reolen, bare for at få "balance" på hylderne. Derefter at sætte 3 stk. konsoller med jævne mellemrum som støtte under den hylde (kan man virkelig regne 200+200+200 kg i hvad de skal holde til?). Betonvæg bagved.

Taknemmelig for svar, inden jeg tager for store skridt!

• Synes
BjörnKraft
  • Laddar…
Skulle tro at der kan findes flere svage punkter...

Du vil få flere tips, men jeg ville have kontrolleret kvaliteten på betonen i væggen... føles som om det varierer og valgt skrue/pløk ud fra det.

/ATW

• Synes
MichelleW og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS
Hvor langt bliver der mellem konsollerne, og hvad er hylden (hylderne?) lavet af?

Inden du kommer for langt i planlægningen - vej en bunke plader. For at nå op på 400 gram bør det være en dobbelt-LP eller med solide booklets. Selv dem i tyk vinyl med enkelomslag er sjældent over 250 gram.

Hep Hep sagde:
Inden du kommer for langt i planlægningen - vej en bunke plader. For at snitte 400 gram burde det være dobbelt-LP eller med solide booklets. Selv de i tyk vinyl med enkle omslag er sjældent over 250 gram.
Jeg har nok taget lidt i overkanten, men tænker på noget snit - nogle er 2XLP med gatefold og plastiklommer. Selv hvis snittet skulle tages ved 300 gram, føles det som om at grundspørgsmålet fortsat er relevant på grund af den høje totalvægt.

Grundspørgsmålet om tung hylde består, men min erfaring fra arbejdet er, at de i gennemsnit vejer rundt 250 gram, og så er det 125 kilo plus hylde, hvilket jeg tror påvirker en hel del. Sjovt med LP på hylde for resten. Mine står lagret i en masse flightcases - formodentlig til ingen nytte.

Hvis matematikken passer og belastningen er nogenlunde jævnt fordelt over hylden, belaster du jo kun konsollerne med ca. 1/3 af deres kapacitet, så der er nok ikke noget at bekymre sig om.

Dybden på hylden og konsollen er af større betydning (ha ha). Hvis hylden er betydeligt dybere end det, som konsollen stikker ud fra væggen, bliver det snart anstrengende for konsollen. Eventuelt kan du modvirke denne hæveeffekt lidt ved også at forankre hyldens overkant til væggen.

Tænk på, at der kommer til at være et hel*edes træk direkte ud på de øvre skruer i konsollerne. Brug ordentlige plugs.

• Synes
Ulf Öhman
  • Laddar…
K Kasken sagde:
Tænk på at det nok bliver et hel*vedes træk direkte ud på de øvre skruer på konsollerne. Ordentlige plugs.
Næppe. Hævarmen er kort, og der er mere end én skrue per konsol.

Purre
Link nummer to er Habo, og deres maksimale belastning er kun beregnet og garanteres ikke. Men hvis man nu skal have sige 200 kg og bruger to konsoller, så skal de beregnet kunne klare 500 kg, så det bør ikke være noget problem, hvis vægten er jævnt fordelt. Men fastgør med fire skruer med plug eller ekspander, så er det ikke noget problem at klare vægten, hvis det nu er ordentlig beton. Vi har to sådanne til en bænk uden problemer i hvert fald, og der sidder de kun i en trævæg.

https://habo.com/se/sortiment/hyllor-och-konsoler/hyllkonsoler/konsol-t-profil-15244

K Kasken sagde:
Stemmer matematikken, og belastningen er nogenlunde jævnt fordelt over hylden, så belaster du jo kun konsollerne med ca. 1/3 af deres kapacitet, så der er nok ikke noget at bekymre sig om.

Hyllens og konsollens dybde er af større betydning (ha ha). Er hyllen betydeligt dybere end det, som konsollen stikker ud fra væggen, så bliver det snart anstrengende for konsollen. Eventuelt kan du modvirke denne løfteeffekt noget ved også at forankre hyllens overkant mod væggen.

Husk at der bliver et kæmpe træk udad på de øvre skruer på konsollerne. Ordentlige plugs.
Præcis, kan det passe det med 2/3 af hyllens dybde? Dvs. 35 cm dyb hylde = mindst 23 cm konsol.

Måske et mærkeligt spørgsmål, men bliver der nogen forskel, hvis jeg monterer konsollens ”vægskenne” nedefra eller ovenfra hylden? Altså set fra væggen som en fremspringende L, eller ┌ (ja, du forstår sikkert, hvad jeg leder efter)?

Jeg havde jo oprindeligt tænkt det som det sidste.

BirgitS BirgitS sagde:
Hvor langt bliver der mellem konsollerne og hvad er hylden (hylderne?) lavet af?
Den totale bredde på hylden er 140 cm. Selve hylden er en Ikea Eket, så hylden i sig er nok ikke noget monsterbyggeri, men jeg tænker, at jeg sætter en hylde i fyrretræ eller lignende nedenunder (140 cm), som Ikea-hylden kan stå på (og skrues fast i).

Selv ville jeg have valgt at sætte disse hylder på en hylde, der hviler på gulvet, helt unødvendigt at overveje væghængte konsoller. IKEA har masser af den slags.

• Synes
Helena S og 2 andre
  • Laddar…
H Harald Blåtumme sagde:
Selv ville jeg have valgt at sætte disse hylder på en hylde, der hviler på gulvet, helt unødvendigt at overveje væghængte konsoller. IKEA har masser af sådant.
Her er en gammel skitse, og grunden til, at jeg vil have en del af hylden op på væggen, er for at skabe lidt "luft" og samtidig få nogle blænderbakker.

Så ret præcist sådan har jeg tænkt mig det, med undtagelse af at receiver osv. ikke vil blive placeret ifølge skitsen, men i stedet under pladespillerne.

• Væghylde med vinylplader, pladespiller og forstærkere. Skitse med sort-hvidt foto som baggrund. Tilføjet hjemmedesign med opbevaring og udsmykning.
  • Synes
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Der fandtes eller findes stadig bakker til drikkevarer, perfekte til at opbevare LP-plader i. Ikke så superflot måske, men meget praktisk når man vil bladre i samlingerne. Som du viser på billedet er det omtrent som jeg har det (men meget mindre samling), sværhåndterligt. Det plejer at ende med, at man river det hele ud og sidder med et bjerg af LP'er...

Jeg forstår problemet helt klart, man vil kunne bladre i samlingerne.

Düsseldorff
Du har jo betonvæg, så ingen problemer. Hvis du skaffer virkelig gode beslag og virkelig gode plugs, kan du hænge 1000 kg på en hylde uden at svede.

• Synes
johannlindgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.