Vil have et behov for at lægge gipspladerne vandret på to vægge i et rum. Væggene vil blive malet, derfor bør spartlingen gøres ekstra jævn og pæn og absolut ikke revne.

Hvordan gør man ved kortendssamlingerne, når gipspladerne kun har forsænkning langs langsiderne? Gipsplader i loftet er vel relativt almindeligt, og da burde det samme problem opstå.

Vil sætte reglar bag alle samlinger (lang- og kortsider).

Taknemmelig for svar.

Lad en lille sprække, meget lille, så spartler du bare.

Jeg er ikke professionel, det er bare sådan jeg ville have gjort.

Skal man have strimmel på så? Ellers vil det jo revne, når træet bevæger sig. Strimlen kommer jo ovenpå pladen, hvilket kræver ret bred spartling, for at det ikke skal kunne ses.

Hvis jeg havde tapetseret, ville jeg have skidt på strimlen, nu ved jeg ikke. Følsomt når du bare skal male direkte på. Vil ikke have at det revner jo, Det ses med det samme.

Du skal fase pladerne i kortenderne, så du får en v-fuge, når de mødes.
Skal du væve før du maler eller male direkte på?
Maler du direkte på, sæt da en væveremse, skal du væve, vil der ikke være brug for en remse, væveremser bruger du, når du tapetserer eller maler direkte på f.eks. gipsplader.

Tænkte male direkte på, dvs ingen væv.

Altså:
- fasede pladerne i samlingen så jeg får v-fuge (med fx surform?)
- spartle fugen
- remse
- spartle bredt

Kunne det fungere?

Som jeg skrev i en anden tråd, så findes der gips, som er forsænket rundt om for at kunne have rems der.

For den bedste holdbarhed, sørg for at bruge en papstrimmel og ikke en glasfiberstrimmel i samlingerne.

Mikael_L
Ta i trä sagde:
Tænkte male direkte på, dvs ingen væv.

Altså:
- fase pladerne i samlingen så jeg får v-fuge (med f.eks. surform?)
- spartle fugen
- remse
- spartle bredt

Kunne det fungere?
Præcis sådan gjorde jeg i garageloftet. Alle samlinger der revnede et år senere. :@
Jeg brugte glasfiberremse, skulle jeg gøre det om i dag ville jeg have brugt papirremse.

For på væggene satte jeg glasfiberremse langs en langvæg og papirremse på den anden, bare som et eksperiment, og også på væggene revnede det i alle samlinger med glasfiber, men ikke i nogen med papirremse.

• Synes
Smittan
  • Laddar…
Mikael_L sagde:
Præcis sådan gjorde jeg i garagetaget. Alle samlinger der var sprækket et år senere. :@
Jeg brugte glasfiberremse, hvis jeg skulle gøre det om i dag, så ville jeg have brugt papirremse.

For på væggene satte jeg glasfiberremse langs en langvæg og papirremse på den anden, bare som eksperiment, og også på væggene sprækkede det i alle samlinger med glasfiber, men ikke i nogen med papirremse.
Det lyder mærkeligt, jeg har udelukkende anvendt glasfiberremser overalt, i ca. 100 samlinger både i garagen og i huset, og jeg har endnu ikke set en eneste sprække.

Gabbe1 sagde:
Det lyder mærkeligt, jeg har kun anvendt glasfiberstrimler overalt, i ca. 100 samlinger både i garagen og i huset, og jeg har endnu ikke set en eneste revne.
Ikke så mærkeligt da I ikke har arbejdet i samme garage. :)
Underlaget og konstruktionens stabilitet har jo stor betydning for om det kommer til at revne eller ej. I visse tilfælde fungerer glasfiberstrimmel, andre ikke. Samme med papirstrimmel som heller ikke tåler hvad som helst.

Mikael_L sagde:
Præcis sådan gjorde jeg i garagetaget. Alle samlinger der var sprækket et år senere. :@
Jeg brugte glasfibertape, skulle jeg gøre det om i dag, ville jeg have brugt papirstape.

På væggene satte jeg glasfibertape langs en langvæg og papirstape på den anden, bare som et eksperiment, og også på væggene revnede det i alle samlinger med glasfiber, men ikke i nogen med papirstape.
Har du store temperaturvariationer i din garage?

Mikael_L
Ikke opvarmet, så ja, rimeligt store.

Jeg havde faset kanterne, spartlet og sat microlite (helt glat væv) og malet

Får vel køre samme moment som jeg beskrev ovenfor da, men med papirstrimmel, og håbe på det bedste.

Forudsat at jeg ikke får fat i plader, der er forsænkede hele vejen rundt altså.

Tak til alle, der har svaret!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.