Vi bor i en gammel skånelænge med indrettet loft. Gulvet på overetagen svajer gevaldigt. Mellembjælkelaget består i øjeblikket af tømmerstokke på 150mm tykkelse, som spænder over 5,5m, fra ydervæg til ydervæg. Cc varierer fra alt mellem 800 til 1500mm. Efter grundig kontrol har jeg også kunnet konstatere, at bjælkelaget ligger løst på ydermuren, hverken fastgjort i muren eller tagspærene.
Nu vil vi forstærke bjælkelaget, da vi får brug for at anvende overetagen mere fremover. Vi overvejer at indsætte yderligere en limtræsbjælke i hvert rum. Problemet er, at vi ikke har mulighed for at få bjælker ind i fuld længde, da der mangler vinduer eller dør ind fra den "rigtige" retning, og de skal jo være længere end rummets fulde længde. Kan man sammensætte en limtræsbjælke på en fornuftig måde, når den kun har støtte i enderne? Hvordan gør man dette bedst muligt i så fald?
Nu vil vi forstærke bjælkelaget, da vi får brug for at anvende overetagen mere fremover. Vi overvejer at indsætte yderligere en limtræsbjælke i hvert rum. Problemet er, at vi ikke har mulighed for at få bjælker ind i fuld længde, da der mangler vinduer eller dør ind fra den "rigtige" retning, og de skal jo være længere end rummets fulde længde. Kan man sammensætte en limtræsbjælke på en fornuftig måde, når den kun har støtte i enderne? Hvordan gør man dette bedst muligt i så fald?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Limtræ ligesom andre bjælker samles ved hjælp af pålægsstykker på begge sider, som fastgøres med gennemgående bolte. Man kan erstatte pålægsstykkerne med fladstål. Længden på pålægsstykkerne bør være ca. 1 meter. Man kan også anvende sømforbindelser. I dette tilfælde er det dog ikke en passende metode. Indsatsen står ikke i proportion til gevinsten. De løsninger, du kan overveje, er 1) lave huller i ydermurens overkant på den ene side og skubbe bjælkerne ind, 2) lave underlag for limtræbjælkerne på murnes inderside gennem en form for horisontale bærende linjer, og 3) forbedre de eksisterende bjælkers stivhed ved at skrue og lime træ på i højden. Dette kan ske i omgange og også inkludere et undergulv i form af spånplade eller krydsfiner. Samlet set behøves der yderligere ca. 100 mm materiale for en acceptabel svigt. Der er en del her på Byggahus forum, som har erfaring med Skånelænger og kan bidrage med idéer.
Skal taget sømmes ind, så det ikke ses. Sammenføjes med vinkeljern 60X60 2 stk X 2 stk = 4 stk og gennemgående min 12 mm og som sagt 1 meter lange og 3 stk bolte på hver side af samlingen. Med låsemøtrikker som holder fast + rigtig fjederbelastet skive. Så vender du jernet, så den flade del kommer nedad, den del er trækstyrke og foroven sættes jernet med den flade del opad, trykstyrke. Vær ikke bange for at bruge grove bolte, det er forskydningen/skarpe som de skal holde.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Jeg vil fraråde at skræve frit oplagte bjælker, da slutresultaterne med stor sandsynlighed ikke bliver bedre end hvad det allerede er. Jeg er enig med forslagene fra @justusandersson
Tak for et udførligt svar! Ved du om tømmerstokke, ikke limtræ, fungerer lige så godt, hvis man går op 100 mm i dimensionen, altså til ca. 250 mm?J justusandersson sagde:Limtræ ligesom andre bjælker samler man ved pålægsstykker på begge sider, som fastgøres med gennemgående bolt. Man kan erstatte pålægsstykkerne med pladestål. Længden på pålægsstykkerne bør være ca. 1 meter. Man kan også bruge sømforbindelser. I dette tilfælde er det dog ikke en passende metode. Indsatsen står ikke i proportion til gevinsten. De løsninger, du kan overveje, er 1) lave hul i ydermurernes overkant på den ene side og skubbe bjælkerne ind, 2) lave understøtning til limtræbjælkerne på murernes inderside gennem en form for horisontale bærende bjælker, og 3) forbedre de eksisterende bjælkers stivhed ved at skrue-lime på træ i højden. Det kan ske i omgange og også omfatte et undergulv i form af spånplade eller krydsfiner. Sammenlagt behøves yderligere ca. 100 mm materiale for en acceptabel svaj. Der er ret mange her på Byggahus forum, der har erfaring med skånelængder og kan bidrage med idéer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja det gør de. Jeg regnede på det, inden jeg svarede.
Klik her for at svare