Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 indlæg
Min mor bor i et rækkehus og af og til kommer der en gennemtrængende lugt i huset.
Lugten er svær at beskrive, men det er ikke kloak og det lugter heller ikke af skimmel. Lugten vandrer rundt i huset (måske hjulpet af ventilationssystemet) og jeg oplever ikke, at lugten kommer fra vådrum eller afløb. Når det lugter meget, så lufter hun ud ved at åbne sine vinduer, hvilket hjælper. Trods dette kommer lugten regelmæssigt tilbage. Uafhængig af vejret. Nogle gange kan der gå en uge uden nogen lugt, nogle gange er det flere dage i træk. Hun har lejet en maskine fra brandvæsnet, som er til at fjerne lugte. Det hjælper en dag, så er det tilbage.
Fakta:
Der er et ventilationssystem i huset (koblet til ventilationssystem i huset og emhætten) som hun har ladet undersøge med kamera og rengøre (hun skifter filter regelmæssigt).
Rækkehusrækken er bygget i 80'erne og findes i Helsingborgsområdet. Hun bor midt i en rækkehusrække. Lugten findes både i stueetagen og på overetagen. Ingen andre naboer oplever dette.
Der er også en luft-luft varmepumpe installeret i huset, som er relativt ny.
Dette tærer på hende og jeg vil gerne forsøge at hjælpe hende med at finde en løsning. Jeg foreslog, at hun skal kontakte sit forsikringsselskab og oprette en sag hos dem, så de tager fx Anticimex ud for at undersøge det.
Hun blev næsten skræmt i går af en, der sagde, at det kunne være fugtskader i afløbene under huset, men det finder jeg usandsynligt, idet det kun er hende i rækkehusrækken, der oplever dette.
Taknemmelig hvis nogen kan give tips til, hvad det kan være!
Lugten er svær at beskrive, men det er ikke kloak og det lugter heller ikke af skimmel. Lugten vandrer rundt i huset (måske hjulpet af ventilationssystemet) og jeg oplever ikke, at lugten kommer fra vådrum eller afløb. Når det lugter meget, så lufter hun ud ved at åbne sine vinduer, hvilket hjælper. Trods dette kommer lugten regelmæssigt tilbage. Uafhængig af vejret. Nogle gange kan der gå en uge uden nogen lugt, nogle gange er det flere dage i træk. Hun har lejet en maskine fra brandvæsnet, som er til at fjerne lugte. Det hjælper en dag, så er det tilbage.
Fakta:
Der er et ventilationssystem i huset (koblet til ventilationssystem i huset og emhætten) som hun har ladet undersøge med kamera og rengøre (hun skifter filter regelmæssigt).
Rækkehusrækken er bygget i 80'erne og findes i Helsingborgsområdet. Hun bor midt i en rækkehusrække. Lugten findes både i stueetagen og på overetagen. Ingen andre naboer oplever dette.
Der er også en luft-luft varmepumpe installeret i huset, som er relativt ny.
Dette tærer på hende og jeg vil gerne forsøge at hjælpe hende med at finde en løsning. Jeg foreslog, at hun skal kontakte sit forsikringsselskab og oprette en sag hos dem, så de tager fx Anticimex ud for at undersøge det.
Hun blev næsten skræmt i går af en, der sagde, at det kunne være fugtskader i afløbene under huset, men det finder jeg usandsynligt, idet det kun er hende i rækkehusrækken, der oplever dette.
Taknemmelig hvis nogen kan give tips til, hvad det kan være!
Medlem
· Stockholm
· 832 indlæg
Fugt (og evt. skimmel pga. fugt) kan meget vel lugte netop sådan. Det kan ikke altid henføres til et bestemt sted. Syller af trykimprægneret, der bliver fugtige, kan lugte meget gennemtrængende. De rådner ikke, men lugter. At det ikke lugter i tilstødende hus kan jo skyldes, at facaden lækker et sted på jeres hus, så fx syllen er blevet fugtig. Du bør få foretaget en besigtigelse.
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 indlæg
Tak. Skal bede hende om at tage en besigtigelsesmand derhen. Er syllbyten noget, der kan indgå i husforsikringen eller? Har du nogen idé om, hvad det kunne koste at udbedre (går ud fra, at man udskifter syllarna) i et hus med en grundareal på ca. 100 kvm? Skal samtlige gulve tages op?
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 indlæg
Hvis det er syllarna som er fugtskadede. Skal de udskiftes, eller kan det ventileres eller behandles på anden måde?
Medlem
· Stockholm
· 832 indlæg
Nu ved vi jo ikke, om det er syllarna! Så skræm ikke mor unødigt. Det er nok en ret omfattende renovering, hvis syllar skal udskiftes, desværre. Det kan dog være helt andre årsager. Det kan lække under en vinduesbænk osv. I 80'erne kunne det stadig forekomme, at man lagde tømmer direkte på eller endda i betonpladen (ikke godt), men så burde flere beboere have problemer. En inspektion giver svarene.
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 indlæg
Kom på en ting til, som måske kan være en årsag: Ikke alt for langt efter at hun installerede en ny luft-luft varmepumpe i huset, begyndte denne lugt. Kan det rimeligvis være en lækage fra den? Jeg tænker rent hypotetisk, at det måske kan dreje sig om, at den er fejlagtigt installeret og lækker gas? Hun har den mest af tiden slukket nu, når det er varmt udenfor, men en lækage ville stadig fortsætte? Duften er lidt mere mekanisk/olierig, siger hun nogle gange. Jeg bor desværre 60 mil derfra....
Jeg har en funktion på min LLVP, der hedder ION/ionisering eller lignende. Når den er i drift, synes jeg, at det lugter "mærkeligt", så jeg har altid den funktion slukket. Måske er det den, der driller hende? Prøv at slukke for ioniseringen.
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 indlæg
Min mor havde et besigtigelsesfirma på besøg i dag, som konstaterede, at det drejede sig om dårlig/afskaffet ventilation fra hendes veranda. De mener, at installation af en ventilator vil løse problemet. Meget rart, da det indebærer en (forhåbentlig) enkel løsning. Tak for al input. Ville bare give feedback til jer, som gav input/tips.
Jeg antar, at det er Anticimex, som har været der?andypandy72 sagde:Min mor havde en besigtningsfirma på plads i dag, som konstaterede, at det drejede sig om dårlig / mangel på ventilation fra hendes veranda. De mener, at hvis man installerer en ventilator, så skal problemet være løst. Meget rart i og med at det indebærer en (forhåbentlig) enkel løsning. Tak for al input. Ville bare følge op til jer, som gav input/tips.
Klik her for at svare