Hej alle!
Udvider huset, og der bliver en krybekælder under tilbygningen.
Tog ud og købte trossbottenboard 55x120 cm. Men opdagede nu, at byggefirmaet har bygget, så det ikke er nøjagtigt 120 cm lange rum, men ca. 125. :mad:
Er det okay at lade der være en sprække? Eller bliver jeg nødt til at bide i det sure æble og tilbringe weekenden med at save 60 stykker strimler til, for at dække helt?
Ovenpå boardet bliver der 10 cm cellplast, og ovenpå det 12 cm glasuld.
Jeg forstår problematikken med fugt, der når op i gulvbjælkelaget, men håber, at cellplasten tager det.
Hvad siger I?
Tusind tak på forhånd! :)

S
45 regler? som du lægger trossen på?

Hej.
SBH har en pointe her. Tæt bør det være, men fremfor alt for rotter og mus........og træk naturligvis. Fugt er ikke et problem på den måde.

• Synes
fremax
  • Laddar…
Mener I, at jeg sætter ekstra regler der, hvor glippen er? Hmm ja, måske det.
Men hvis glippen er mere end 45 mm, bliver der jo en lille luftspalte tilbage alligevel, hvordan håndterer man det? Må det være sådan?
Og jeg har lært, at krybekældre per definition er aja-baja, der bliver altid fugtproblemer...

45 + 45. Det bliver jo til begge sider så at sige. Dvs 90 mm.

Hmm jeg forstår ikke, hvor 45'erne skal sidde.
Firmaet har allerede sat 28x70 glespanel under bjælkerne som støtte for trossbottenskivorna.
Kan 45'erne sidde i bjælkelaget og udfylde?

Sir Duke sagde:
Hmm jeg forstår ikke, hvor 45'erne skal sidde.
Firmaet har allerede sat 28x70 forskalling under bjælkerne som støtte for skitsebetonpladerne.
Kan 45'erne sidde i bjælkelaget og udfylde?
De mener nok, at du kan sætte 45'erne på forskallingen, så du får endnu tykkere støtte og således ingen sprække.

Aha ja men altså det glipar ikke på den ledden. Det glipar fordi skiverne kun er 120 cm lange. Men håndværkerne har sat tværgulvreglarne på ca. 125 cm afstand (varierer en del).

S
fan skal du få fat på kløvede trosskiver for? selv måtte man kløve :(

Hehe. De var nok en anelse dyrere. Det er jo almindelig masonit men med mål som skal passe i bjælkelaget. Men i mit tilfælde passede de ikke rigtigt, der bliver en del luft til overs på længden...

Men men. Hvor vigtigt er det med luftspalte (så celloplasten er synlig)? Er det vigtigt at dække eller klarer det sig? Hvis trossbottenskiverne kun skal holde oppe isoleringen, så fungerer det jo. Men hvis det skal være helt dækket, så er jeg jo ikke med...

Senest redigeret:
Ja ja....så er 45x45 vel ikke et alt. Sæt 120 gles der. Eller del trossen i to og læg spill lidt hist og her. Tæt trossbund vil du have, uanset hvordan du løser det!

Sjovt!
Jeg trækker lidt ekstra gles op for at dække glipperne. Det er jo lettere at kappe sådan og skrue op, end at begynde at kappe strimler af trossboarden.
Tak og godnat alle!

S
Sir Duke sagde:
Hehe. De var nok en anelse dyrere. Det er jo almindelig masonit, men med mål som skal passe i bjælkelaget. Men i mit tilfælde passede de ikke helt, der bliver lidt luft til overs i længden...

Men men. Hvor vigtigt er det med luftspalte (så celloplasten er synlig)? Vigtigt at dække eller klarer det sig? Hvis trossbottenskivorna bare skal holde isoleringen oppe, så fungerer det jo. Men hvis det skal være helt dækket, så er jeg jo ikke hjemme...
absolut ikke almindelig masonite. Både tykke og oliehærdet skal den være

Jeg var uklar. Det er 6 mm og oliehærdet som jeg har anskaffet mig :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.