24,057 læst ·
15 svar
24k læst
15 svar
Skal man virkelig armere en støbt betonskive til et sofabord?
Side 1 af 2
Nogen der er dygtig til beton og kan give lidt råd ... Har støbt en plade på 110 X 70 X 4 cm ... Armerede og nu ses spor efter armeringen på overfladen af pladen ... Skal støbe en ny plade og ville helst undgå at armere ... Pladen vil ligge på et understel med fire ben i hjørnerne og en langsgående lægte i midten af bordet ... Der vil være cirka 30 cm mellem lægterne pladen skal ligge på ...
Nogen der har styr på dette?
Nogen der har styr på dette?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 246 indlæg
Ville ikke tøve med at bruge armering. Det er jo for sikkerheden frem for alt. Et barn, der kryber under bordet samtidig med, at nogen hårdt sætter et glas i en brudanvisning, kan ende meget dårligt (you do the math!).
Senest redigeret:
Hvad armerede du med? Rotnät plejer at fungere fint uden at det bliver nogle spor i pladen.
Du kan jo også prøve med fiberarmerad beton, men det bliver nok mere tricky at få en god overflade da...
Held og lykke med den nye plade!
Du kan jo også prøve med fiberarmerad beton, men det bliver nok mere tricky at få en god overflade da...
Held og lykke med den nye plade!
Men du tror altså, at et sofabord kan sprække af et vandglas? Lyder meget mærkeligt for mig... Fiberarmeret beton er ikke stærkere end almindelig beton. Har talt med producenter af fiberarmeret beton, og det har ingen fordel hvad angår armering eller ej. Spørgsmålet er dog, om det er nødvendigt...
Jo, du skal armere. Årsagen til at du ser armeringen nu er, at du har fået en anden overfladestruktur, hvor armeringen er. Derfor skal du putte den i til allersidst og derefter bearbejde betonen så lidt som muligt.
Mange af forskellene i strukturen forsvinder, når du sliber pladen.
Jeg skal f ø støbe en række trin til en svejset ståltrappe i morgen.
Mange af forskellene i strukturen forsvinder, når du sliber pladen.
Jeg skal f ø støbe en række trin til en svejset ståltrappe i morgen.
Da har din kilde meget diffuse kundskaber i betons styrkelære!Tokv41 sagde:
Eller har du misforstået noget?
Der er mange grunde til ikke at arme, men derimod kan det være, man er nødt til at arme...MB77 sagde:
Men helt klart ville det være nemmere at få en pæn overflade rundt om og i alle kanter uden armering. Man kunne vibrere længe uden at bekymre sig om, at armeringen synker ned. Må tage og støbe en ny plade og lægge i armeringen så sent som muligt. Problemet er, at jeg vil blande betonen løst for at få den til at flyde ud, og så bliver bæreevnen selvfølgelig mindre...
Overvejer endda at lægge en plade i bunden af bordet for at undgå at arme, men vi får se...
Kørte med armeringsnet 5mm på den seneste plade, og det blev som sagt tydelige spor efter armeringen...
Støb i to omgange, først den del der skal blive overfladen.Tokv41 sagde:Der er mange grunde til ikke at armere, men derimod skal man måske armere...
Men helt klart ville det være lettere at få en fin overflade rundt om og i alle kanter uden armering.. Det ville være muligt at vibrere længe uden at bekymre sig om, at armeringen synker ned.. Må tage og støbe en ny plade og lægge i armeringen så sent som muligt.. Problemet er, at jeg vil blande betonen løst for at få den til at flyde ud, og så reduceres naturligvis bæreevnen...
Overvejer endda at lægge en plade i bunden på bordet for at slippe for at armere, men vi får se...
Kørte med armeringsnet 5mm på den seneste plade, og der blev som sagt tydelige spor efter armeringen...
Lad den hærde til ca 75 %.
Så lægger du i armeringen og støber færdigt.
Bliver der ikke forskellige lag på siderne så? Siderne vil nemlig være synlige...anaitis sagde:
Et andet spørgsmål, er det fint beton der er nemmest at få en fin overflade med?
Du skal som sagt lægge i armeringen det aller sidste og efter det skal du ikke vibrere noget som helst. Bare "skrabe af" formen.
Jeg har støbt køkkenbordplader (med underlimede vaske - én gang og aldrig mere!) i fiberarmeret beton. Kan ikke påstå, at jeg kunne lide det noget videre. Men det er nok en smagssag. Var derimod ingen forskel at slibe den i sammenligning med den almindelige beton.
Jeg plejer at blande 50/50 finbeton og grovbeton.
Jeg har støbt køkkenbordplader (med underlimede vaske - én gang og aldrig mere!) i fiberarmeret beton. Kan ikke påstå, at jeg kunne lide det noget videre. Men det er nok en smagssag. Var derimod ingen forskel at slibe den i sammenligning med den almindelige beton.
Jeg plejer at blande 50/50 finbeton og grovbeton.
Hængte nettet gjorde jeg sidst men så skal man barbere alt af og så slipper man jo armeringen. Men jeg skal prøve at blande betonen hårdere.
Hvad er fordelen ved at blande fin og grovbeton?
En anden ting var at nogle kanter blev fnøsede. Ikke helt flotte simpelthen. Antager at det udelukkende skyldes at man ikke var tilstrækkelig omhyggelig med at trykke betonen på plads?
Hvad er fordelen ved at blande fin og grovbeton?
En anden ting var at nogle kanter blev fnøsede. Ikke helt flotte simpelthen. Antager at det udelukkende skyldes at man ikke var tilstrækkelig omhyggelig med at trykke betonen på plads?
Lyder som om du har i alt for meget vand, hvis armeringen synker direkte igennem.
Man kan ikke fortynde beton med vand for at gøre den mere flydende. Det er ikke et opløsningsmiddel, men en indgående komponent, der bindes kemisk, når betonen hærder.
For meget vand giver en svag beton, og man risikerer, at den revner op.
Man kan ikke fortynde beton med vand for at gøre den mere flydende. Det er ikke et opløsningsmiddel, men en indgående komponent, der bindes kemisk, når betonen hærder.
For meget vand giver en svag beton, og man risikerer, at den revner op.