Hej alle sammen,
Kan man skarve limtræsbjælker i højden?
Jeg skal montere et udestue med pulttag, men for at få den rette taghældning, skal udestuens vægbjælke placeres over den facade, udestuen står op ad. Garagebygning med fladt tag.
Jeg tænkte at bolte en limtræsbjælke 42x450 fast mod spær på garagetaget. Denne limtræsbjælke vil så stikke op ca. 150mm over taget på garagebygningen. På denne limtræsbjælke placeres udestuens vægbjælke på 42x225. Derefter skarves de to limtræsbjælker sammen med ca. 300mm langt pladejern/hulplade med gennemgående bolte og skiver på begge sider af limtræsbjælkerne. Bjælkerne er næsten 6,7m lange.
Kan man gøre sådan her? Der vil være ca. 150+225 = 375mm, som stikker op over taget, udestuen står mod, så der vil jo være en del vindbelastninger, der presser på samlingen.
Kan man skarve limtræsbjælker i højden?
Jeg skal montere et udestue med pulttag, men for at få den rette taghældning, skal udestuens vægbjælke placeres over den facade, udestuen står op ad. Garagebygning med fladt tag.
Jeg tænkte at bolte en limtræsbjælke 42x450 fast mod spær på garagetaget. Denne limtræsbjælke vil så stikke op ca. 150mm over taget på garagebygningen. På denne limtræsbjælke placeres udestuens vægbjælke på 42x225. Derefter skarves de to limtræsbjælker sammen med ca. 300mm langt pladejern/hulplade med gennemgående bolte og skiver på begge sider af limtræsbjælkerne. Bjælkerne er næsten 6,7m lange.
Kan man gøre sådan her? Der vil være ca. 150+225 = 375mm, som stikker op over taget, udestuen står mod, så der vil jo være en del vindbelastninger, der presser på samlingen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
For at opnå fuld samvirke mellem tømmer i højden skal delene være limet sammen. Skruebinding kan være upraktisk, og derfor skal man bruge tvinger og limholdere.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 indlæg
Du burde kunne bestille en bjælke fra fabrikken, som har den rette højde.
Protte
Protte
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Rörmokaren har flyttat upp fördelarskåpet och skarvat kopparrören under
Vatten & Avlopp -
treledare går över till fyrledare (skarvad fas), varför?
El -
Skarva avlopp 95mm invändigt
Vatten & Avlopp -
Skarva två limträbalkar "osynligt" för hus i 90 vinkel?
Lösvirke & Timmerhus -
Samlede limtræsbjælker
Byggematerialer & Byggeteknologi