T
Har har lige isoleret færdigt i attefallshuset og skal nu sætte dampspærren op. Det er jo minusgrader udenfor nu, så jeg overvejer, om jeg skal købe en byggheater eller lignende for at varme huset op, inden jeg sætter plasten op :thinking:

Eller kan man sætte plasten op alligevel trods kulden?

T Ejmelie sagde:
Har har precis isoleret færdigt i attefallshuset og skal nu sætte dampspærren op. Det er jo minusgrader udenfor nu, så jeg overvejer, om jeg skal købe en byggfläkt eller lignende for at varme huset op, inden jeg sætter plasten op :thinking:

Eller kan man sætte plasten op alligevel trods kulden?
Vælger du plast, skal du vel for evigt have huset opvarmet? Det må være en meget lille omkostning med en byggfläkt og energien til den sammenlignet med opvarmningsomkostningen for næste år eller de næste 10 eller 50 år.

surris
Ja du behøver have varme på, du skal også have sikret fugtindholdet i virket, inden du sætter igen med plast. Men har virket ikke været udsat for nogen væde, så skal det ikke være nogle problemer.

Nej du behøver ikke have varme. Sørg bare for ikke at bygge med fugtigt materiale.

• Synes
tergo og 2 andre
  • Laddar…
T Ejmelie sagde:
Har har precis isolerat klart i attefallshuset och ska nu sätta op dampspærren. Det er jo frostgrader utenfor nu så jeg tænker på om jeg skal købe en byggtørre eller lignende for at varme op huset inden jeg sætter op plasten :thinking:

Eller kan man sætte op plasten endda på trods af kulden?
Nej, det er tvært om. Du skal ikke ha nogen varme på.

Hvis du begynder at varme op huset innan du har sat op dampspærren så får du jo præcist den situation som du vil undgå, selve grunden til at have dampspærren. Så det bedste er at du kan sætte op dampspærren når det er samme temperatur igennem på alt material.

• Synes
Tovin
  • Laddar…
surris
Ja misforstod lidt. Som skrevet før, du skal ikke have varme på, før du sætter dampspærren op, men efter du har sat den op, skal varmen på.

T
F fribygg sagde:
Vælger du plast, skal du vel for altid have huset opvarmet? Det må være en meget lille omkostning med en byggelamelovn og energien til den sammenlignet med opvarmningsomkostningerne for næste år eller for de kommende 10 eller 50 år
Nu var det jo ikke svaret på spørgsmålet. Spørgsmålet var, om jeg havde brug for at opvarme huset, nu når jeg sætter plasten op.

Og svaret er, at så snart du har fået plasten op, skal du altid holde byggeriet opvarmet, og at omkostningerne for byggeblæser og el under byggetiden vil være ubetydelige sammenlignet med de kommende omkostninger til opvarmning.

T
Angående dampspærren. Jeg vil gerne tape den fast til vinduet. Men ventilatoren på vindueskarmen ligger så lavt, at jeg knap nok får plads til falsen under ventilationshullet.

Hvordan ville I have gjort det?

Et vindue med isolering i karmen og ventilationsåbning over, omgivet af træramme. Toppen af et hvidt ark ses til venstre i billedet.

Havde taget plasten op til vindueshullet, så tapet plasten fast under vinduet rundt om og derefter blød fuget rundt om vinduet, så blød fuge sætter sig mod vindue og tape.

• Synes
Tovin
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.