Jeg vil lægge en ti mm spånplade over de sporede gulvvarmeplader. Dette for at lette for det tynde vinylgulv. Spørgsmålet jeg har er, om man så egentlig behøver plader? Jeg tænker, at slangerne bliver "indkapslet" i spånpladen.

Pladerne mindsker risikoen for at der kommer varme striber i gulvet med kolde imellem. Desuden holder pladerne den uregerlige slange på plads i sporene under lægningen. 10 mm er ikke særligt indlejrede, tror jeg, og spånpladen selv spreder nok ikke varmen særligt godt.

Nej man skal ikke have plader, men om resultatet bliver okay eller en katastrofe afhænger af.
1 hvor meget varme de skal overføre (lidt varme fungerer bedre)
2 hvor tæt de ligger (tættere fungerer bedre)
3 om du vil have komforten i gulvet til at være en jævn varme.
4 er energikilden varm fx træ, så er det ikke lige så følsomt. Er det derimod en varmepumpe, så vil man have så kold varme som muligt dvs god spredning =plader

Senest redigeret:
U
Når jeg går på vores gulv, kan jeg mærke, hvor der ligger plader og ikke.

Dette med varmt og koldt i kombination med hinanden har en tendens til at "narre" sindet. Det kolde opleves som koldere, hvis der er noget varmere ved siden af, og omvendt.

Jeg var på Naturhistorisk Museum for nogle uger siden, hvor der var en ting, der demonstrerede dette fænomen på en effektiv måde. Det var tynde kobberrør (som bremserør på en bil), fra den ene side cirkulerede "svalt" vand i røret, fra den anden side "lunkent".
De havde derefter viklet dem skiftevis om et håndtag, som man skulle tage om med hånden, den naturlige spontane rygmarvsrefleks var at rive hånden derfra .... Man indså ikke direkte hvorfor, om det blev oplevet for koldt eller for varmt, det føltes bare "forkert"....

Jeg gætter på, at der foreligger en vis risiko for, at du får en mildere form af dette fænomen, hvis du får slanger i gulvet, som er varmere og koldere. Det er nok ikke uden grund, at disse plader er udviklet.

Jeg havde helt sikkert lagt varmeplade. Træ leder varme dårligt, så det bliver svært at få spredning i sidled mellem slangerne. Desuden er sporene beregnet til en plade, så der bliver ret meget luft mellem slange og spånplade, med en rigtig stor risiko for dårligt resultat. Varmeledning kræver kontakt.
Så vil det være stort set helt umuligt at få slangen til at blive i sporene, når du lægger den ud. Den er rigtig genstridig, indtil den ligger på plads.
Så bedre varmeoverførsel, lettere at lægge. Absolut ikke værd at risikere for at spare nogle 1000:-. Der findes alternative leverandører af gulvvarmeplader, og ofte let at finde på bloket, hvis omkostningen er et problem.

Jeg har brugt både plader fra billigvvs.se og LK plader, jeg har fundet billigt på bloket. Ingen større forskel på dem.

K Kasken sagde:
Dette med varmt og koldt i kombination med hinanden har en tendens til at "snyde" sindet. Det kolde opleves som koldere, hvis der er noget varmere ved siden af og omvendt.

Jeg var på Naturhistorisk Museum for et par uger siden, hvor der var en ting, som demonstrerede dette fænomen på en effektiv måde. Det var tynde kobberrør (typisk bremserør på en bil), fra den ene side cirkulerede "svalt" vand i røret, fra den anden side "lunkent".
De havde så viklet dem skiftevis om et håndtag, som man skulle tage på med hånden, den naturlige spontane rygmarvsrefleks blev at trække hånden væk derfra... Man indså ikke direkte hvorfor, om det føltes for koldt eller for varmt, det føltes bare "forkert"...

Jeg gætter på, at der er en vis risiko for, at du får en mildere form af dette fænomen, hvis du får slanger i gulvet, som er varmere og koldere. Det er nok ikke uden grund, at disse plader er blevet udviklet.
Men det burde i så fald fungere med tynd aluplade i store ark. Synes ”købepladerne” er så skrækkeligt dyre!

Du gør det én gang. Hvorfor ikke gøre det ordentligt fra starten.

Snærrigheden bedrager visdommen, og du vil komme til at fortryde det, hvis alternativet ikke bliver lige så godt, som producenten har tænkt fra starten.

Læg plader, aluminium er det materiale, der leder varme bedst..
det er en engangsomkostning, så over tid er det det værd alle dage i ugen...

R roglie sagde:
Men det burde hvis det er tilfældet fungere med tynd aluplade i store ark. Synes "købepladerne" er så frygteligt dyre!
Hej
Pladerne er en del af gulvvarmesystemet og skal bruges til at få tilstrækkelig effekt til at opvarme rummet.
Har du et gammelt hus, er det ikke sikkert, at kun gulvvarme er tilstrækkeligt til at opnå normal rumtemperatur. Tror de fleste leverandører kun beregner 45-50W per kvadratmeter.

Tænk også på at spånplade også isolerer varmen væk, der er ofte tabeller hos leverandøren om dette.
I badeværelse bliver gulvvarmen spartlet ind ifølge producentens anvisninger.

Held og lykke!/ Björkskär

R roglie sagde:
Men det burde hvis det vil fungere med tynd alu plade i store ark. Synes "købepladerne" er så frygteligt dyre!
Ja, hvis du kan købe aluminiumsplader et andet sted til en bedre pris end producentens, så gør det jo ingen forskel, hvem der har lavet dem.

Men selvom du kan få en "ren" plade billigere, bør du tænke på, at du skal bukke din plade omkring røret og sikre, at den virkelig ligger plant bagefter, så du skal nok lave en form for jigg og lægge en hel del arbejde i at få den korrekt.

Så tænk nøje over, om det virkelig er det værd.
Hvis du får pladen lidt ujævn, er der stor risiko for, at din spånplade ikke vil være nok til at jævne det ud, og du kan få et gulv, der knirker og minder dig om de få kroner, du sparede, hver gang du går over gulvet...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.