13,259 læst ·
25 svar
13k læst
25 svar
Skal man bruge kortere bjælker her? Skitse på terrassebyggeri
Skal du bygge et indglasset udestue på terrassen, skal du planlægge det nu.
Lasten fra udestuen vil komme gennem stolperne til udestuen, og den kraft skal håndteres af konstruktionen til terrassen.
Jeg byggede en udestue sidste forår og begyndte med at konstruere udestuen og derefter konstruktionen af terrassen.
Jeg isolerede også gulvet med XPS plader for at få et varmt gulv.
Der er enkeltglas i ruderne og med metalfilm, så de holder varmen inde bedre. Supergodt.
OBS brug ikke EPS, såkaldt flamingo som isolering, for det elsker musene at bygge rede i.
Jeg har også lagt en ramme i gulvet, hvor skinnerne til udestuen skal være af 34x145. Godt at skrue i og stabilt.
Udestue Willab Garden med Halle plasttag
Så tænk på hvilken snezone du bygger i. Dette giver lasten på udestuen. Den last skal stolperne optage og de punkter for stolperne.
Lasten fra udestuen vil komme gennem stolperne til udestuen, og den kraft skal håndteres af konstruktionen til terrassen.
Jeg byggede en udestue sidste forår og begyndte med at konstruere udestuen og derefter konstruktionen af terrassen.
Der er enkeltglas i ruderne og med metalfilm, så de holder varmen inde bedre. Supergodt.
OBS brug ikke EPS, såkaldt flamingo som isolering, for det elsker musene at bygge rede i.
Jeg har også lagt en ramme i gulvet, hvor skinnerne til udestuen skal være af 34x145. Godt at skrue i og stabilt.
Udestue Willab Garden med Halle plasttag
Så tænk på hvilken snezone du bygger i. Dette giver lasten på udestuen. Den last skal stolperne optage og de punkter for stolperne.
Tak for gode tips!optimum sagde:
Skal du bygge et glaseret orangeri på terrassen så skal du planlægge det nu.
Lasten fra orangeriet kommer via søjlerne til orangeriet, og den kraft skal tages hånd om af konstruktionen til terrassen.
Jeg byggede orangeri sidste forår og startede med at konstruere orangeriet og derefter konstruktionen af terrassen.
Det er enkeltglas i ruderne og med metalfilm, så de holder varmen inde bedre. Kanonbra.
OBS brug ikke EPS, såkaldt flamingo som isolering, da musene elsker at bygge rede i det.
Jeg har også indlagt en ramme i gulvet, hvor skinnerne til orangeriet skal være af 34x145. God at skrue i og stabil.
Orangeri Willab Garden med Halle plasttag
Altså tænk på hvilken snøzone du bygger i. Dette giver lasten på orangeriet. Den lasten skal søjlerne tage op og de punkter for søjlerne.
Ja det skader nok ikke at tilføje nogle ekstra piller eller muligvis fliser, så bærbjælkerne får nogle ekstra støttepunkter, hvor det planlagte orangeri skal stå, så det skal jeg absolut gøre.
Isolering er billigt, lidt flamingo og vindpap mellem reglarne, og gør en kæmpestor forskel, det behøver jo ikke være 40 cm isolering som far har.berisen sagde:
XPS er ret billigt, og jeg lagde 50mm plader.berisen sagde:
Satte lister på reglarne og lagde pladerne på dem, ca. 10 mm mellemrum til trallen, så det ikke skal knirke. Kilede pladerne fast med små stykker af XPS.
Gulvet føles aldrig koldt med denne enkle metode.
Se billedet, så ser du, hvor enkelt det er.
Flot! Kan man lade det ligge sådan uden tag i et år eller to, inden selve udestuen er på plads, eller tager det skade på nogen måde af det?optimum sagde:
De er lavet til at ligge i jorden. Kaldes også markplader.
Sørg bare for, at regn og vand fra sne ikke løber ind mod huset.
Du bør måske lave lidt fald på pladerne udad, så vandet løber den rigtige vej.
Jeg dækkede terrassen med presenning, indtil taget på udestuen var klart, men det var jo kun et par uger for mig.
Som du ser på billedet, er de øvre regler hele uden samlinger og dermed gennemført, at isolering skal ligge der.
Snydte også lidt med cc-målene, som jeg tilpassede til bredden på XPS-pladerne, så jeg ikke behøvede at skære dem på bredden.
Købt på Byggmax. Det kan være en idé at tage derhen og kigge på pladerne..
https://www.byggmax.se/cellplast-xps300-p16474
Sørg bare for, at regn og vand fra sne ikke løber ind mod huset.
Du bør måske lave lidt fald på pladerne udad, så vandet løber den rigtige vej.
Jeg dækkede terrassen med presenning, indtil taget på udestuen var klart, men det var jo kun et par uger for mig.
Som du ser på billedet, er de øvre regler hele uden samlinger og dermed gennemført, at isolering skal ligge der.
Snydte også lidt med cc-målene, som jeg tilpassede til bredden på XPS-pladerne, så jeg ikke behøvede at skære dem på bredden.
Købt på Byggmax. Det kan være en idé at tage derhen og kigge på pladerne..
https://www.byggmax.se/cellplast-xps300-p16474
Når jeg alligevel har dygtige folk på tråden her, kan jeg benytte lejligheden til at spørge lidt om dimensionerne på regler.
Er det overkill at bruge 45x170 også på reglerne, eller er det bare godt? Tænkte ellers, om man kan spare lidt der og bruge 145 på reglerne og 170 på de tre bærelinjer?
Er det overkill at bruge 45x170 også på reglerne, eller er det bare godt? Tænkte ellers, om man kan spare lidt der og bruge 145 på reglerne og 170 på de tre bærelinjer?
Afhænger af hvor langt der er mellem støttepunkterne og hvilke belastninger du forventer at have.berisen sagde:
Når jeg alligevel har dygtige folk på tråden her, kan jeg benytte lejligheden til at spørge lidt om dimensionerne på lægterne.
Er det overkill at bruge 45x170 også på lægterne, eller er det kun godt? Jeg tænkte ellers om man kan spare lidt der og bruge 145 på lægterne og 170 på de tre bærende bjælker?
Jeg brugte et lag 145 og et lag 120.
Og mange støttepunkter. I bunden ligger fliser 20 stk. til en 20 m2 udestue, hvor terrassen stort set er fuldt bebygget.
Under de brædder, som skinnerne ligger på, er der masser af lægter. En hel del bjælkesko mm.
Kan anbefale at have reglar direkte under, hvor glaspartierne skal stå. De er lidt følsomme, hvis det giver sig, og kan let klemme og blive træg at åbne ellers.
Samt grave separate plintar ned til at fæstne stolperne i.
Samt grave separate plintar ned til at fæstne stolperne i.
Yderligere et tip
Tænk allerede nu på hvordan dit udestue skal se ud, og hvordan du har det med højderne.
Altså du har sikkert en altandør, du skal komme ind i udestuen, og den har en dør, som også skal kunne åbnes uden at kollidere med tagets bjælker.
Almindelig fejl og kedeligt at skulle skære ud tagbjælkerne for at få døren op.
Jeg tegnede huset først. Derefter udestuen og til sidst altanen for udestuen.
Jo, huset var der allerede, men jeg startede med at måle og tegne det op, og så tegnede jeg videre.
Jeg har ret stramt mellem tagbjælker og spær og har kun 2 cm frigang, og både tegning og virkelighed passer.
Jeg har set dem, der har glemt det, og det er ikke sjovt.
Willab har gode designværktøjer, så du kan målsætte dit udestue og få de nødvendige mål før.
Ja, de er lidt dyrere, men virkelig værd pengene.
Selve limtrækonstruktionen lånte jeg fra Halle, som findes på youtube.
Hvis du har brug for flere tips, så vend tilbage.
Lige nu sidder jeg i vores fine udestue.
Tænk allerede nu på hvordan dit udestue skal se ud, og hvordan du har det med højderne.
Altså du har sikkert en altandør, du skal komme ind i udestuen, og den har en dør, som også skal kunne åbnes uden at kollidere med tagets bjælker.
Almindelig fejl og kedeligt at skulle skære ud tagbjælkerne for at få døren op.
Jeg tegnede huset først. Derefter udestuen og til sidst altanen for udestuen.
Jo, huset var der allerede, men jeg startede med at måle og tegne det op, og så tegnede jeg videre.
Jeg har ret stramt mellem tagbjælker og spær og har kun 2 cm frigang, og både tegning og virkelighed passer.
Jeg har set dem, der har glemt det, og det er ikke sjovt.
Willab har gode designværktøjer, så du kan målsætte dit udestue og få de nødvendige mål før.
Ja, de er lidt dyrere, men virkelig værd pengene.
Selve limtrækonstruktionen lånte jeg fra Halle, som findes på youtube.
Hvis du har brug for flere tips, så vend tilbage.
Lige nu sidder jeg i vores fine udestue.
Helt rigtigt.Nefrums sagde:
Yderligere et tip.
Alt skal være meget i vater og vinkel samt mål.
Jeg var omhyggelig, men missede nogle mm på et par steder, og det mærker man senere.
Købte et godt langt vaterpas før, og det er et must.
Klik her for at svare