Det er tid til at lægge gulv i udestue og tilstødende vaskerum og opbevaringsrum (gulvafløb, men ingen hældning).
Jeg havde oprindeligt tænkt at flydespartle det hele, men det føles synd da betonen for det meste er meget lige, det er kun et par steder hvor det er slemt.
Jeg har fotograferet de steder der er mest ujævne. Næsten alle andre dele af rummet passer i gulvet hele vejen, altså meget lige. Det der er slemt er især grænsen mellem to leverancer beton. Der har man alternativt brug for at slibe lidt ned, da det er højt der.
Pladen blev støbt for et år siden og der er vandbåren gulvvarme i den.
Hvad burde jeg gøre?
Det ville jo være rart at spare tid og penge ved ikke at flydespartle, selvfølgelig.
Klinker, 30x60cm er planen. Måske bliver jeg nødt til at slibe lidt i højden også. Hvis man ser på alle tre billeder, ville jeg tro, at det snarere er højt end lavt.
Jeg kan ikke vurdere, om det er mindre arbejde at i så fald slibe lidt, end at flydespartle hele.
Jeg gjorde fejlen ikke at bygge fald i bryggerset, og det er en af de ting, jeg fortryder i dag. Når der bliver stop i vaskemaskinen, løber vandet i den forkerte retning, en gang har der været stop i afløbet, og vandet flød ud i køkkenet.
Mit tip er at flydespartle og lave fald mod afløbet, selvom det svider i pengepungen.
Jeg gjorde fejlen ikke at bygge fald i vaskerummet, og det er en af de ting, jeg fortryder i dag. Når der bliver stop i vaskemaskinen, og vandet løber den forkerte vej, er det en sket gang, at afløbet blev stoppet, og vandet løb ud i køkkenet.
Mit tip er at flydespartle og lave fald mod afløbet, selvom det gør ondt i pengepungen.
/N
Det lyder fornuftigt. Det vil jeg nok gøre i vaskerummet.
Men så tager vi udestuespørgsmålet separat. Enten sliber jeg samlingen mellem de to støbninger, eller også flydespartler jeg det hele. Umiddelbart virker det klogere at slibe, da det er en meget lille del (siger en kvadratmeter, eller to) sammenlignet med at flydespartle 40.
Hvad siger I andre? Ifølge de billeder jeg har vist, ville en slibemaskine løse det der på en fornuftig måde?
Nej eller måske jeg oplever det rigtig svært at slibe beton jævn, men så har jeg kun brugt en håndholdt maskine. Men jeg ville have flydespartlet. Jeg har prøvet 30x60 fliser, men opdagede at en mm var nok til at gulvet ville vippe og sandsynligvis tand. At bygge op med fix som nogen foreslog, tror jeg ikke på. Jeg ville personligt blive vanvittig af det, fordi man skal tjekke hvert lille skridt man tager i vater i alle retninger, og så skal det passe med næste flise uden tandning. Nej, forarbejdet er vigtigt for overfladefinishen skal bare gøres og blive pænt uden for meget arbejde.
Ok, tak for tankerne, Kromo.
Jeg må, sammen med jer kloge på forummet, overveje i nogle dage.
Hvis jeg tager et skridt væk fra den oprindelige plan og overvejer laminat, altså klikgulv. Er de mere eller mindre tilgivende?
Mere tilgivende er det. desuden hvis det gynger lidt, når man går, er det måske ikke hele verden heller. Klinker som man slår tåen på, eller som endnu værre gynger lidt, er jo bare at lave om. Så bestemt laminat er mere tilgivende, men klinker oplever jeg som pænere, mere holdbart og mere eksklusivt, hvis det er lagt rigtigt
Jeg er enig i, at klinker føles mere værdifuldt, når det først er på plads. Lige nu leder jeg efter at tage nogle genveje, der stadig har konsekvenser, man kan leve med.
Jeg har jo bygget i flere år og drømmer om at blive færdig en dag, og jeg føler lidt sådan her:
Alt 1 (oprindelig idé): Flydespartel + klinker, fix + fugemasse. Koster ca. 9000 i materialer fra byggmax, tager en pokkers tid at lægge, samt at jeg ikke har gjort det før og skal regne med begynderfejl, som måske er bagateller, eller som bliver rigtig irriterende.
Alt 2 (indledt i går): slibe højeste punkter, laminat (koster ca. 4000, lægges på en dag eller to og behersker det selv)
Ofte føles det som om "nå, det gør ikke noget, hvis det koster 5000 ekstra, det er ingen penge i det store billede på et kæmpebyggeri", men samtidig bliver man fandeme deprimeret af, at intet bliver færdigt, og at hvis man sparer nogle tusind her og der, så bliver det ret meget til sidst.
Men jeg skal vakle lidt mere.
Mange tak! Hvis du vil se detaljer omkring, hvad det handler om, kan du se facebooksiden i min signatur.
Jeg gjorde en helomvending mod, hvordan jeg har planlagt i et år, og sleb og flydespartlede lokalt og vil nu lægge et billigt laminatgulv. Det hele faldt på, at jeg simpelthen gerne vil være færdig.
Hvis jeg fortryder om fem år, sætter jeg klinker, for jeg købte billigt laminat fra rusta, som jeg smider ud af vinduet, hvis det ikke holder godt på sigt. Men et par år skal det nok holde sig fint.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.