Hej, renoverer i gangen på overetagen. Da jeg har sat en ny karm til badeværelset, skal væggen også ordnes. Der er struktur tapet i dag, og min første plan var renoveringsgips direkte på, men som I kan se på billederne, er radiatoren utrolig tæt på væggen. Så jeg tænkte på at fjerne masoniten, der sidder på væggen, og derefter sætte gips. Problemet er, at bag spejlet sidder skorstenen, og den er pudset i højde med masoniten, så hvis jeg fjerner masoniten, hvilket jeg allerede har gjort på en del af væggen som I kan se, så passer den spontede væg og skorstenen ikke sammen. Så jeg kan ikke sætte gips som planlagt.

Hvad skal jeg gøre, skal jeg fjerne elementet og bede en VVS-montør om at sætte det længere ud, måske udskifte hele elementet, nu hvor jeg alligevel er i gang? Sidder selve rørene for tæt på væggen overhovedet? Hvordan får jeg nu væggen og skorstenen lige tykke?

Mange spørgsmål, håber I forstår, hvad jeg mener.

Radiator tæt på væggen med en hvid rør og en brun termostatventil, del af diskussion om renovering af væg og udsættelse af radiator.
Rør og ujævn væg i en gang under renovering, med hvidmalet rør tæt på en revnet væg og umalet træplankegulv.
Hvid dør med karm tæt på en radiator ved væggen. Spejl til højre og udsatte trævægsbjælker til venstre.
Revnet væg i en gang med synlig mursten og puds bag fjernet masonitplade, vist ved siden af umalet træbjælke.

Senest redigeret:
Jeg forstår ikke rigtig problemet.. Hvis du fjerner masoniten og derefter vil gipse, hvad er det så egentlig, der er problematisk? Bliver det ikke til at sætte gipset, så det bliver jævnt?
Eller mener du, at masoniten mangler et sted på væggen, hvor det i stedet er pudset og at det er på samme niveau?

At gipse er den eneste måde at få det glat og fint på trods af alle de nuværende strukturforskelle. Renoveringsgips er jo kun 6 mm. Riv den gamle strukturtapet af (maskeavl kalder vi den), så får du 2 mm til gode. Derefter kan du løsne den øverste møtrik på termostaten et halvt drej og vippe termostaten lidt fra væggen og stramme møtrikken igen. Er du bange for utætheder, kan du prøve at få fat i de øverste konsolskruer bag radiatoren og løsne dem lidt fra væggen, så overdelen af radiatoren kommer en smule ud. Shim konsollen mod væggen og stram igen.

TuXy sagde:
Jeg forstår ikke rigtig problemet.. Hvis du fjerner masoniten og derefter planlægger at sætte gips op, hvad er problemet så egentlig? Er det ikke bare at sætte gipsen op, så det bliver jævnt?
Eller mener du, at masoniten mangler et sted på væggen, hvor der i stedet er pudset, og at det er i samme niveau?
På det sidste billede kan man se, at masoniten i øjeblikket ligger i niveau med pudsen. Jeg skal fjerne masoniten, og så bliver der en niveauforskel. Hvordan skal jeg løse dette? Alternativet er at lade masoniten sidde, men så bygger det nye gips så meget, at radiatoren ikke får plads. Forstår du/I?

Fjern masoniten, gipse på den ferede væg og pudse murstokken?

eeekarlsson sagde:
Fjern masoniten, gips på den spontede væg, og puds skorstenen?
Jeg har aldrig pudset :( Er det svært? Andre alternativer?

Det er enkelt! Jeg har brugt gypsum fra Weber på nogle af mine murstockar. Begynd med at prime så underlaget "suger" jævnt. Påfør et jævnt lag med spartelmasse, eftertør med en fugtig svamp for at få en fin struktur.

Mikael_L
eppeee sagde:
Jeg har aldrig pudset :( Er det svært?
Ja, i det mindste hvis det både skal gå hurtigt og give et godt resultat. For dem, der ikke er naturtalenter, kræves der en del erfaring.
Så hvis din tid er meget værd, og du kræver et godt slutresultat og ikke kan lide uventede udfordringer i tilværelsen, skal du måske overveje at få arbejdet udført af andre. Med ROT behøver det ikke at blive specielt dyrt.

Men på den anden side er det også et job, som enhver amatør kan kaste sig over. De fleste får til sidst et acceptabelt resultat, det tager bare 2-4 gange så lang tid som når en fuldblodsprofessionel gør det.
Jeg tilhører jo den der småforvirrede flok, som aldrig tøver med at forsøge at lære noget, som jeg så aldrig mere får nytte af, og ser alt sådan noget som en sjov hobby, og jeg pudsede hele garagefundamentet uden nogen tidligere erfaring. Det gik ret godt, tog ikke overhovedet grusomt lang tid, og jeg fortryder ikke, at jeg kastede mig ud i det.

Andre alternativer?
Hvis nuværende puds er relativt OK, blot reparere evt. små skader, evt. male (med silikatfarve hvis det er sådan tidligere) og så gøre overgangen gips->puds pæn på en eller anden måde. Måske en liste.

Kan jeg ikke lime gips over? Så bliver det jo jævnt over hele overfladen? Og så bede røris flytte elementet lidt væk fra væggen?

Jeg ville ikke lime gips på murstokken. I hvert fald vil jeg beholde følelsen af netop en murstock. Prøv gipsputs, du vil blive overrasket over, hvor let det er.

Lim en gips også på murstocken med skarven forskudt for at undgå, at de sprækker.
Så spartler du et tyndt lag med type gypsum for at få pudslooken, hvis du er ude efter det.

Sæt fodpanel og loftliste før du "pudser" så slipper du niveauforskellen ved listen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.