Jeg føler, at jeg spammer denne afdeling i stykker, men jeg håber, at jeg snart falder til ro. Nu vil jeg forsøge at binde tingene lidt sammen. Jeg vedhæfter et billede, så I kan se, hvordan det hele ser ud.
Vi støber en plade til et udestue. Langsiden strækker sig på dybden i billedet (højresiden), og den består af en cirka 3 meter høj muret væg, som er nedgravet og fyldt op fra begge sider.
På denne mur skal der være en 10m lang glasvæg med fire søjler, der holder husets teglbelagte ydertag oppe.
Som en kantbjælke til støbningen og for at bryde kuldebroen i en vis udstrækning, står der en 10cm-sten som det sidste skift, så vi støber indenfor dette og skærer derefter stenen efter støbningen, da den er cirka dobbelt så høj som nødvendigt.
Muren er i hvert fald muret med 20cm-leca. På denne mur skal søjlerne stå, som er 14 cm dybe, så de står helt på muren. Derimod vil pladen i de øverste centimeter være 10 cm bredere, fordi det er en smallere sten i det øverste lag, så pladen vil lige der tage presset.
Jeg overvejer da, skal jeg alligevel lave en fod på 20 cm efter denne langside? Jeg tænkte i så fald at tage ud, så det bliver 10cm xps300-isolering og derefter bliver det en fod, der er 20 cm dyb og 20 cm bred med langsgående armering i to lag. Hvorfor? Ja, jeg tænker, selvom søjlerne helt er oven på muren, så er det måske rimeligt, at der kommer et pres et par cm indenfor også?
Der er ingen konstruktør involveret i dette moment, men vi ved jo nogenlunde, hvilke vægte der kommer fra taget osv.
Jeg har fra diverse byggefirmaer hørt, at en fod sandsynligvis er helt unødvendig, men at det føles trygt at gøre, og det er ingen direkte ekstra omkostning. Så kan man også trække søjlerne nogle centimeter ind, så de ikke balancerer på lecablokkens yderkant, hvilket måske gør, at presset udad mindskes.
Jeg valgte at lave en vot alligevel. Jeg har taget S100-isoleringen ud og lagt en 300 på 20 cm bredde langs med hele muren.
Om det er nødvendigt eller ej får vi måske aldrig svar på, men det bliver så en ordentlig kant på 20 cm mur + 20 cm vot.
Hvis vi også trækker søjlerne nogle cm fra yderkanten, så trykket udad måske mindskes lidt, så bliver det nok super! Vi må håbe på det i hvert fald.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.