Han synes, jeg spørger for meget og henviser til nedbøjning og svigtkontrol, samt deres program som har udregnet dette. Kan han have ret i, at jeg faktisk bør have dobbelte lægter?
Se billede på konstruktion. Total spændvidde er 5,8 meter, men med en stålbjælke HEB-220 gør, at længste opdelte spændvidde bliver 3,2 m fri længde. Er det den lange stålbjælke, der skulle gøre, at der kræves dobbelte lægter, da der ikke er en solid væg under?
Det koster alligevel en 20 000kr ekstra at have dobbelt. Selv havde jeg en plan om at kun bruge 45x220 C24 cc 600 med skruelimede spånplader. Mens konstruktør siger 2x45x220.
jeg har spændvidde 8,4 meter, mellemspær 45X315 og underarm på spær 45X315 cc 1200 på spærene som er selvbærende uden støtte under.
Lyder rigtig mærkeligt, at ikke enkel 45X220 cc 60 skulle være tilstrækkeligt med så kort spændvidde som 3,2 meter,
Det er tre soveværelser på overetagen kun. W-tværbjælkerne er selvbærende, så ingen vægt derfra heller.
Også ydervæggene har dobbelte bærende løsholter under remmen overalt. Ikke kun ved vinduer (1,2 m brede). Synes også det er lidt overdimensioneret, men dette havde jeg tænkt mig at spørge om i en separat tråd, så vi kan finde ud af gulvbjælkelag til at starte med.
Jeg påpegede dette igen, inden konstruktøren afsluttede alle handlinger, og han regnede så en gang til og sagde, at 1 stk. alligevel skal være tilstrækkeligt og fjernede de dobbelte fra handlingerne.
Han mente, at det bliver mindre svaj med 2 stk., og det kan jeg jo selvfølgelig forstå. Endnu mindre med 2 stk. cc 30 og så videre, men hvad er rimeligt...?
Hvad menes med nytograd på dette program i linket? På f.eks. 3,2 meter bliver det 48 % (4mm) og det markeres gult. Ikke grønt... men samtidig er det kun den på 88 %, der bliver underkendt (12mm)
I brudgrænsetilstand (konstruktionen er ved at gå i stykker) kontrolleres moment, tværkraft og understøttelsestræk. I brugsgrænsetilstand (konstruktionen er ved ikke at opfylde funktionskrav ved normal brug) kontrolleres nedbøjning og svigt. Brugsgrænsetilstand er sandsynligvis dimensionerende. For hver kontrol kan man beregne en udnyttelsesgrad, som er 1 (100%) ved fuld udnyttelse. Er den over 1, er det ikke ok. Er den under 1, er det ok. Nogle konstruktører er dristige og ligger tæt på 1. Andre vil have en del margin. Man behøver ikke stille højere krav end normen, men så er det lidt individuelt, hvor meget margin man vil have. Farverne i programmet er vel kun beregnet til at oplyse læseren om, hvor alvorligt det er. På traguiden.se findes beregningseksempler.
Ok tak men ved ikke om jeg blev helt klog af det. Den der bliver underkendt overskrider svigten L/300, men samtidig viser den "bare" 88% udnyttelsesgrad, ikke over 100%. Skal man så tolke det som at procenten i stedet er brudgrænsen? Og selvom farven står i samme boks, er den mere forbundet med nedbøjningen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.