Hej,
For nylig har jeg hyret en håndværker, og han sagde, at han kan rive en del af væggen ud under bjælken, så stuen bliver større, og også udskifte bjælken, og det har han gjort. Min håndværker sagde, at han først vil sætte en stolpe under bjælken efter at have revet den del af væggen ud, men efter at have udskiftet bjælken sagde han, at stolpen ikke er nødvendig. Jeg ved ikke, om håndværkeren udskiftede bjælken efter mavefornemmelse eller virkelig har beregnet den. Jeg undrer mig over, om der er brug for en stolpe under bjælken? Jeg er bekymret for, at huset pludselig kan falde sammen. Bjælken, som han har brugt, er LIMTRÆBJÆLKE GRAN 90X225X6000MM. Han har dog skåret 1 m af, så afstanden mellem det første støttepunkt og det andet er nu ca. 5 m.
Det drejer sig om en to-etagers villa.
Jeg vedhæfter gamle billeder, som jeg havde af retningen og markeret bjælken (som blev skiftet) og den del af væggen, der blev fjernet, samt et billede, mens han arbejdede.
Tak på forhånd.
For nylig har jeg hyret en håndværker, og han sagde, at han kan rive en del af væggen ud under bjælken, så stuen bliver større, og også udskifte bjælken, og det har han gjort. Min håndværker sagde, at han først vil sætte en stolpe under bjælken efter at have revet den del af væggen ud, men efter at have udskiftet bjælken sagde han, at stolpen ikke er nødvendig. Jeg ved ikke, om håndværkeren udskiftede bjælken efter mavefornemmelse eller virkelig har beregnet den. Jeg undrer mig over, om der er brug for en stolpe under bjælken? Jeg er bekymret for, at huset pludselig kan falde sammen. Bjælken, som han har brugt, er LIMTRÆBJÆLKE GRAN 90X225X6000MM. Han har dog skåret 1 m af, så afstanden mellem det første støttepunkt og det andet er nu ca. 5 m.
Det drejer sig om en to-etagers villa.
Jeg vedhæfter gamle billeder, som jeg havde af retningen og markeret bjælken (som blev skiftet) og den del af væggen, der blev fjernet, samt et billede, mens han arbejdede.
Tak på forhånd.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Håndværkere har normalt ikke kompetence til at bestemme den passende dimension på en bjælke, der erstatter en hjertemur. Afhængig af spærkonstruktion, snezone, taghældning mm, er belastningen på hjertemuren sandsynligvis mellem 10 og 20 kN/m. Uanset hvad er en 90x225 mm limtræbjælke utilstrækkelig. Der kræves en betydeligt kraftigere bjælke.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Altangolv 15 år gammalt – behöver jag underhålla eller låta vara?
Altan & Uteplats -
Flytta VA-stammar under villa, behöver gamla stammar tas bort?
Grund & Markarbeten -
Hantera fiberkabel via stolpe till vind under takomläggning
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Gräsmatta: Vad behöver jag för underlag? (Amatör)
Gräsmatta -
Behöver jag betongfundament under värmepumpen?
Grund & Markarbeten