Hejsa!
Jeg skal snart til at støbe en plade til et skur, der bl.a. skal rumme et bryggers. I bryggerset skal jeg have gulvafløb, vaskemaskine og håndvask. Tanken er at lægge vinylgulv med opkant uden hældning.
Nu er jeg meget i tvivl om, hvilke regler der gælder for, om jeg SKAL have hældning på gulvet i et bryggers eller ej?
Følgende info har jeg fundet:
2006-12-21 Boverkets Bygregler, BBR 06 – NOGLE VIGTIGE KRAV /RÅD FOR VÅDRUM
4. BBRs krav om fald mod gulvafløb: I rum med gulvafløb skal gulvet og dets vandtætte lag have fald mod afløbet i de dele af rummet, der regelmæssigt bliver udsat for vandpåvirkning eller vandspild. Bakfald må ikke forekomme i nogen del af rummet. (6:5335)
...Øvrige gulvflader bør hælde mod gulvafløbet..... (6:5335)
Dette er dog fra 2006.
På træguidens hjemmeside fandt jeg:
I branchereglerne står følgende: "Gulvhældningen skal være mindst 1:100 (ca. 0,6º). På gulvflader under badekar og omkring gulvafløb skal hældningen dog være mindst 1:50 (ca. 1,1º). Specielle konstruktioner kan aftales ved faste installationer, såsom for eksempel brusevæg. Branchereglernes krav på gulvhældning udgør en skærpelse af kravene i BBR (Boverkets bygregler)".
Bemærk at branchereglerne stiller kravet til hældningen på tætningsniveauet.
Jeg er lige så usikker som før jeg begyndte at lede. Jeg kan faktisk ikke finde det ordret, om jeg skal have hældning eller ej. Første teksten indsat ovenfor siger, at jeg ikke behøver.
Ifølge træguiden står der, at branchereglerne er en skærpelse af kravene i BBR.
Men hvad er det egentlig, der gælder? Skal jeg eller skal jeg ikke have hældning? Jeg skal vide dette, da jeg helst vil undgå arbejdet med at støbe og tage hensyn til hældning i den kommende bryggersdel.
Med venlig hilsen Henke
Jeg skal snart til at støbe en plade til et skur, der bl.a. skal rumme et bryggers. I bryggerset skal jeg have gulvafløb, vaskemaskine og håndvask. Tanken er at lægge vinylgulv med opkant uden hældning.
Nu er jeg meget i tvivl om, hvilke regler der gælder for, om jeg SKAL have hældning på gulvet i et bryggers eller ej?
Følgende info har jeg fundet:
2006-12-21 Boverkets Bygregler, BBR 06 – NOGLE VIGTIGE KRAV /RÅD FOR VÅDRUM
4. BBRs krav om fald mod gulvafløb: I rum med gulvafløb skal gulvet og dets vandtætte lag have fald mod afløbet i de dele af rummet, der regelmæssigt bliver udsat for vandpåvirkning eller vandspild. Bakfald må ikke forekomme i nogen del af rummet. (6:5335)
...Øvrige gulvflader bør hælde mod gulvafløbet..... (6:5335)
Dette er dog fra 2006.
På træguidens hjemmeside fandt jeg:
I branchereglerne står følgende: "Gulvhældningen skal være mindst 1:100 (ca. 0,6º). På gulvflader under badekar og omkring gulvafløb skal hældningen dog være mindst 1:50 (ca. 1,1º). Specielle konstruktioner kan aftales ved faste installationer, såsom for eksempel brusevæg. Branchereglernes krav på gulvhældning udgør en skærpelse af kravene i BBR (Boverkets bygregler)".
Bemærk at branchereglerne stiller kravet til hældningen på tætningsniveauet.
Jeg er lige så usikker som før jeg begyndte at lede. Jeg kan faktisk ikke finde det ordret, om jeg skal have hældning eller ej. Første teksten indsat ovenfor siger, at jeg ikke behøver.
Ifølge træguiden står der, at branchereglerne er en skærpelse af kravene i BBR.
Men hvad er det egentlig, der gælder? Skal jeg eller skal jeg ikke have hældning? Jeg skal vide dette, da jeg helst vil undgå arbejdet med at støbe og tage hensyn til hældning i den kommende bryggersdel.
Med venlig hilsen Henke
Plastgulv bør følge gvk, http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2011Februari.pdf
side 9
"fall mod afløbet i de dele af rummet som
regelmässigt bliver udsat for vandbegydning eller vandspild"
så nogle linjer under
"Øvrige overflader i vådrummet skal have et fald mod gulvafløb inden for
intervallet 1:500 –1:100 (2 – 10 mm/m)."
grine eller græde ??! hvordan tænker de? betyder "skal" "skal" eller mener de "bør" ?
1. afsnit er jo farvemarkeret så jeg ville gå efter det. Plastgulvet og dets svejsninger / opsving giver jo en tæt gulv. En hældning på 2 mm/m gør næppe, at vandet løber mod afløbet så jeg forstår ikke, hvad en sådan gulvhældning skulle have for betydning
Måske nogen anden kan lave en tolkning ?
side 9
"fall mod afløbet i de dele af rummet som
regelmässigt bliver udsat for vandbegydning eller vandspild"
så nogle linjer under
"Øvrige overflader i vådrummet skal have et fald mod gulvafløb inden for
intervallet 1:500 –1:100 (2 – 10 mm/m)."
grine eller græde ??! hvordan tænker de? betyder "skal" "skal" eller mener de "bør" ?
1. afsnit er jo farvemarkeret så jeg ville gå efter det. Plastgulvet og dets svejsninger / opsving giver jo en tæt gulv. En hældning på 2 mm/m gør næppe, at vandet løber mod afløbet så jeg forstår ikke, hvad en sådan gulvhældning skulle have for betydning
Måske nogen anden kan lave en tolkning ?
Senest redigeret:
Jeg lagde min vaskerum uden fald bortset fra 1m rundt om gulvafløbet, dette fortryder jeg, der kommer vand på steder, hvor man tror det er plant. Dels fordi "uden fald" betyder, at det skal være helt plant i øvrigt, hvilket det sjældent er, det betyder i stedet, at man ikke ved, hvor det hælder, i værste fald mod dørtærsklen.
Så uanset reglerne ville jeg have sørget for at kontrollere faldet, og det enkleste er at lave lidt mod gulvafløbet på hele overfladen. Så om du gør det i støbningen eller med flydespartel bagefter, ved jeg ikke, hvad der er bedst. Det er så lidt ekstra arbejde, så hvorfor ikke gøre det rigtigt fra starten.
Så uanset reglerne ville jeg have sørget for at kontrollere faldet, og det enkleste er at lave lidt mod gulvafløbet på hele overfladen. Så om du gør det i støbningen eller med flydespartel bagefter, ved jeg ikke, hvad der er bedst. Det er så lidt ekstra arbejde, så hvorfor ikke gøre det rigtigt fra starten.
Nu bliver jeg endnu mere forvirret... læser i linket ovenfor:
2.1. RØRGENNEMFØRINGER
Udover afløbsrør og gulvafløb tillades ingen andre rørgennemføringer
at bryde gulvets tætningslag.
Jeg har indkommende 32mm vand i bryggerset. skal jeg lægge den i væggen? skal jo i så fald sætte 90 graders vinkler i væggen og det vil jeg virkelig ikke gøre. hvordan faen skal jeg få ind mit vand hvis jeg ikke må gå igennem gulvet? eller gælder dette kun badeværelse?
mvh Henke
2.1. RØRGENNEMFØRINGER
Udover afløbsrør og gulvafløb tillades ingen andre rørgennemføringer
at bryde gulvets tætningslag.
Jeg har indkommende 32mm vand i bryggerset. skal jeg lægge den i væggen? skal jo i så fald sætte 90 graders vinkler i væggen og det vil jeg virkelig ikke gøre. hvordan faen skal jeg få ind mit vand hvis jeg ikke må gå igennem gulvet? eller gælder dette kun badeværelse?
mvh Henke
Senest redigeret af en moderator:
Ifølge min tolkning af reglerne skal hele gulvet i bryggerset i princippet tælles som vådzone 1 ifølge BBV 10:1 og skal dermed have fald mod gulvafløbet samt have tætningslag eller vådrumssikret plastgulvbelægning. De eneste gennemførelser af tætningslaget må være gulvafløb eller afløbsrør. Hvis du vil følge disse regler, skal du lægge vandet i væggen.
Her kan du læse reglerne:
http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
Her er reglen:
"2.4 Øvrige rum
I toiletter, bryggers og rum med
varmtvandsbeholder skal gulvet forsynes med
tætningssystem af folietype (VTgF) eller andet
godkendt tætningssystem (VTg). Tætningslag skal
føres op ad væggen mindst 50 mm."
Her kan du læse reglerne:
http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
Her er reglen:
"2.4 Øvrige rum
I toiletter, bryggers og rum med
varmtvandsbeholder skal gulvet forsynes med
tætningssystem af folietype (VTgF) eller andet
godkendt tætningssystem (VTg). Tætningslag skal
føres op ad væggen mindst 50 mm."
Man kan lave afvigelser. Træk vandet gennem gulvet. Du har betonplade under, dvs. det gør ikke noget, hvis der en gang i husets levetid skulle lække vand derned. Man svejser og tætner måtten rundt om røret. Ingen problemer. Hvis man har stort vaskerum (jeg har 7.5x3.5 = 26 m2) så er det ret svært at få et jævnt fald på hele gulvet. Det er bedre at gøre det der, hvor det er nødvendigt (bruser, håndvaske, vv-beholder måske osv.) synes jeg i hvert fald.
Så skal busgraab lægge plastmåtte, så bland ikke BKR ind, som bruges til keramiske lag. Det er GVK, der gælder (se post 2). Derefter kan man også følge sikkert vand med hensyn til rørføring, men hvis det er upraktisk og ikke medfører øget sikkerhed, kan man se bort fra det (f.eks. indkommende fra gulvet, hvilket er meget bedre end i væg (vinkler i væggen kan lække, hvilket er meget værre end et lækage på gulvet).
Så skal busgraab lægge plastmåtte, så bland ikke BKR ind, som bruges til keramiske lag. Det er GVK, der gælder (se post 2). Derefter kan man også følge sikkert vand med hensyn til rørføring, men hvis det er upraktisk og ikke medfører øget sikkerhed, kan man se bort fra det (f.eks. indkommende fra gulvet, hvilket er meget bedre end i væg (vinkler i væggen kan lække, hvilket er meget værre end et lækage på gulvet).
Hej
Jeg talte netop med den ansvarlige for dette hos Boverket.
Han sagde, præcis som det står i (6:5335). Hvis gulvet ikke er beregnet til skylning o.l., så behøves der IKKE hældning, selvom du har gulvafløb. Altså er det ok at undlade hældningen.
Angående indkommende vand i gulvet, så gjaldt dette i badeværelser, altså zoner udsat for vandpåføring. I bryggerset gjaldt det ikke.
Med venlig hilsen Henke
Jeg talte netop med den ansvarlige for dette hos Boverket.
Han sagde, præcis som det står i (6:5335). Hvis gulvet ikke er beregnet til skylning o.l., så behøves der IKKE hældning, selvom du har gulvafløb. Altså er det ok at undlade hældningen.
Angående indkommende vand i gulvet, så gjaldt dette i badeværelser, altså zoner udsat for vandpåføring. I bryggerset gjaldt det ikke.
Med venlig hilsen Henke
Skulle de få bestemme skulle vaskerummet modstå en vandbombende helikopter... 
spøg til side, har talt med dem og de virker ikke til at have helt styr på det, bygger hellere i henhold til regler som jeg følger, selvom forsikringsselskabets anbefalinger er højere. dumt, ja måske det, men har jeg fulgt reglerne så har jeg det, så må jeg tage den diskussion om nødvendigt (håber jeg slipper).
med venlig hilsen Henke
spøg til side, har talt med dem og de virker ikke til at have helt styr på det, bygger hellere i henhold til regler som jeg følger, selvom forsikringsselskabets anbefalinger er højere. dumt, ja måske det, men har jeg fulgt reglerne så har jeg det, så må jeg tage den diskussion om nødvendigt (håber jeg slipper).
med venlig hilsen Henke
Held ?! Det lyder meget pessimistisk. Held har man i kærlighed og spil 
I dette tilfælde, hvis man følger sund fornuft, regler, ingen skjulte rørskiver, gode byggematerialer osv., så har man en vældig stor uheld hvis der nogensinde bliver nogen skade, som man har brug for hjælp af forsikringsselskabet til.
I dette tilfælde, hvis man følger sund fornuft, regler, ingen skjulte rørskiver, gode byggematerialer osv., så har man en vældig stor uheld hvis der nogensinde bliver nogen skade, som man har brug for hjælp af forsikringsselskabet til.
Klik her for at svare