Undrer om der er nogen, der ville være venlig at hjælpe mig med et spørgsmål.

Havde skorstensfejeren hjemme for at trykke skorstenen, men han påpegede straks, at køkkenet som er på den anden side af skorstenen er for tæt på den væg, som skabe og lignende sidder på. Gipsvæggen er opsat på 45x95 lægter, som ligger mod skorstensvæggen, altså er der omkring fem cm mellemrum. Han mente, at der skulle opsættes mineritskiver, og at mellemummet skal være 10 cm. Hvilket betyder, at jeg skal tage hele køkkenet ned, flytte væggen ud fem cm og montere mineritskiver og derefter sætte køkkenet op igen.

Kan det være rigtigt opfattet af mig??

Fik heller ikke helt klart for mig, om mineritskiverne skulle sidde helt tæt på murværket eller om der skal bygges en ramme ti cm fra murværket og derefter sættes mineritskiver og gips udenpå det.

Ved nogen, hvad jeg taler om, så ville jeg være yderst taknemmelig for nogle svar. Har fuld intention om at gøre det selv, da jeg bygger det meste selv, bare det at jeg ikke har stødt på noget lignende før og blev derfor lidt rådvild. Får jeg bare klart for mig, hvordan det skal se ud, så smækker jeg det let op.

Mvh

Fredrik

Med forbehold for at jeg har misforstået... 10cm mellemrum og derefter mineritskiver. Normalt 20cm mellemrum men med minerit kan man gå ned til 10cm.
Er faktisk ikke helt sikker på mit svar, så hvis nogen anden er helt sikker på noget andet, så bøjer jeg mig.

Afstanden er sikkert korrekt.
Der er regler for alt.
Afhængigt af hvilket materiale du bruger
kan det måske være muligt at mindske afstanden.
Der findes brandbeskyttelsesplader i gips, type protect f (ikke sikker på navnet).
Kan være lettere at arbejde med end minerit.
Han mente sikkert, at du skal have en luftspalte mod
skorstenen.
Har du pejs eller indsats?
Måske findes der information fra hvor du købte det fra.

Mvh Putte

Jo han mente, at der skulle være en luftspalte mellem skorstenen og væggen til køkkenet. Vidste ikke, at der fandtes brandklassificerede gipsskiver, men takker for tippet. Skal helt sikkert tjekke det ud.

Der er to åbne pejse i samme skorsten, en i stuen og en i soveværelset.

Huset er bygget for længe siden, og da køkkenet blev renoveret engang i de tidlige firsere, var pejsene ikke i drift, og væggen blev derfor rejst uden hensyntagen til brandklasser. Nu tænkte jeg dog at begynde at bruge pejsene igen, derfor bliver det til at rive køkkenet ud. Men på den anden side bliver det jo nyt og friskt.

Du har ikke mulighed for at fjerne netop de skabe
og montere en brændeovn? 8-)

Mvh Putte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.