15,243 læst ·
21 svar
15k læst
21 svar
Skal du skyde tagpap på med hæfteklammer. God eller dårlig idé?
Side 1 af 2
Hej!
En på alle måder meget dygtig snedker hjalp mig med tagpappen i sommer, og hvad han gjorde, var at skyde den fast med trykluftshæftepistol. Det gik fantastisk - både hurtigt og alt blev pænt og ordentligt.
Mit problem er bare, at jeg tænker på fremtiden, for føles det ikke lidt "småt" med hæfteklammer?! Godt nok var det solide sager - for at være hæfteklammer - men alligevel. Eller tænker jeg forkert? Det er måske helt okay, hvilket jeg håber! Det var nemlig ekstremt nemt at arbejde på den måde, og snart er det tid til endnu 90 m2 tagpap, der skal skydes på.
Så hvad siger I?
En på alle måder meget dygtig snedker hjalp mig med tagpappen i sommer, og hvad han gjorde, var at skyde den fast med trykluftshæftepistol. Det gik fantastisk - både hurtigt og alt blev pænt og ordentligt.
Mit problem er bare, at jeg tænker på fremtiden, for føles det ikke lidt "småt" med hæfteklammer?! Godt nok var det solide sager - for at være hæfteklammer - men alligevel. Eller tænker jeg forkert? Det er måske helt okay, hvilket jeg håber! Det var nemlig ekstremt nemt at arbejde på den måde, og snart er det tid til endnu 90 m2 tagpap, der skal skydes på.
Så hvad siger I?
Jeg er enig, tagpap sømmes med papnagle, og der findes sømpickere til dette også.
Dog er det ikke helt usædvanligt, at nogle tager genveje med hæftepistol. Et af problemerne her er, at hæfteklammer ofte ikke har samme modstandsdygtighed mod korrosion som papnagl.
/Kent
Dog er det ikke helt usædvanligt, at nogle tager genveje med hæftepistol. Et af problemerne her er, at hæfteklammer ofte ikke har samme modstandsdygtighed mod korrosion som papnagl.
/Kent
Å fanden, det er sådan det ligger altså...
Mine farhågor besannas altså :eek: Nå ja, trist når man ikke kan stole på gamle garvede tømrere. Det må blive en rigtig spikerpistol og så må man vel gøre det selv i stedet
Tak for hjælpen!
Mine farhågor besannas altså :eek: Nå ja, trist når man ikke kan stole på gamle garvede tømrere. Det må blive en rigtig spikerpistol og så må man vel gøre det selv i stedet
Tak for hjælpen!
Men når det er tættet og klart, så ligger pappen der stadig, så hvis man skal have tegl eller plade, burde det vel ikke spille nogen rolle. Og de fleste bruger vel pap med klisterkant. Jeg tror ikke, det spiller nogen rolle, hvis man ikke skal have kun paptag, for da ville jeg ikke omgå monteringsanvisningen for, hvordan pappen bør monteres.
Det er ikke kun at pappen skal blive liggende, den må heller ikke gå i stykker. Hvem ved hvad 20 års varme- og fugtbevægelser i det underliggende tag medfører. Brug det som producenten anbefaler.
Er de underlagspapp så vil den nok ligge vha. lægterne og tagstenene.
T-Emballage har en papptype (yap2000 nåning?) som må hæftes fast, gjorde dette på garagetaget, da der blev lagt pap sidste efterår.
T-Emballage har en papptype (yap2000 nåning?) som må hæftes fast, gjorde dette på garagetaget, da der blev lagt pap sidste efterår.
YAP 2200 super, har jeg for mig at den der skal hæftes hedder, den har et lag med glasfiber på oversiden så klammerne ikke går igennem. Den er dyrere men helt klart bedst at arbejde med.
Jeg har YAP 2500, gælder det denne pappen også?
Jeg var for øvrigt og kiggede på taget i dag, og selvfølgelig er hæfterne begyndt at ruste. Det føles ikke som om arkæologerne om 1000 år vil grave dem op og sige: "det var som f..n, de brugte hæfter til at fastgøre tagpappen!". De er nok opløste til næste jul :eek:
Jeg var for øvrigt og kiggede på taget i dag, og selvfølgelig er hæfterne begyndt at ruste. Det føles ikke som om arkæologerne om 1000 år vil grave dem op og sige: "det var som f..n, de brugte hæfter til at fastgøre tagpappen!". De er nok opløste til næste jul :eek:
Er alle klammer skjult?
Altså overstykket overlapper det under og skjuler understykkets klammer?
Jeg tror, jeg fik rådet at købe rustfri klammer, da jeg lagde pap på mit tag, men er ikke hundrede.
Dog sidder alle klammer skjult.
Altså overstykket overlapper det under og skjuler understykkets klammer?
Jeg tror, jeg fik rådet at købe rustfri klammer, da jeg lagde pap på mit tag, men er ikke hundrede.
Dog sidder alle klammer skjult.