7,143 læst ·
10 svar
7k læst
10 svar
Skal bygge hylde selv ;-) hvor finder jeg pladen?
Skal "bygge" en hylde selv eller i det mindste slibe og male selv :-D første gang, har brug for en skive/planke/bræt eller hvad I nu kalder det, på 5 cm tyk, 26 cm dyb og 1 meter lang. Hvor kan jeg finde det? hvilken træsort skal jeg vælge, hvis det skal holde lidt og kunne blive pænt hvidmalet? Super sødt, hvis I svarer!!! en pige som vil komme i gang ;-)
Hvis du skal have en 5cm tyk plade, er det jo ikke direkte en standardstørrelse.
Bauhaus har f.eks. 4 cm tykke limtræsplader. Du kan jo købe en limtræsplade hos f.eks. Bauhaus af eg eller ask/birk/andet knastfrit træsort, som er 2,3 cm tyk (tror det er 2,3 eller 2,6 cm). Så beder du Bauhaus om at save pladen til, så du får 2 stk. 26 cm dybe og 1 m lange stykker. Nu tager du og skruer (samt fordyber og spartler over skruehovederne) de 2 stykker sammen. På den måde får du en ca. 5 cm tyk plade.
Bauhaus har f.eks. 4 cm tykke limtræsplader. Du kan jo købe en limtræsplade hos f.eks. Bauhaus af eg eller ask/birk/andet knastfrit træsort, som er 2,3 cm tyk (tror det er 2,3 eller 2,6 cm). Så beder du Bauhaus om at save pladen til, så du får 2 stk. 26 cm dybe og 1 m lange stykker. Nu tager du og skruer (samt fordyber og spartler over skruehovederne) de 2 stykker sammen. På den måde får du en ca. 5 cm tyk plade.
Han mente, at du kunne bygge en hul hylde af tynde plader af MDF. Det er en slags plade, der er glat og let at male.
Men det bliver jo lidt mere arbejde og kræver lidt mere præcision at gøre sådan. Men du kunne måske overveje at gå ned i tykkelse lidt, så findes der jo plader at købe, som bare skal saves til. Eller gør du som Martin skrev.
Men det bliver jo lidt mere arbejde og kræver lidt mere præcision at gøre sådan. Men du kunne måske overveje at gå ned i tykkelse lidt, så findes der jo plader at købe, som bare skal saves til. Eller gør du som Martin skrev.
jeg havde taget 2 stykker mdf og skruet dem sammen så du får den rigtige tykkelse. mdf er som sagt let at male og let at få fat i og ret så billig
Kan beijer have dette? måske jeg kan få lidt hjælp da med :-D
Tanken var, at jeg skulle have en hylde fra Ikea, med navnet Lack, men den er 110, så den går ikke ind. Så har jeg en gammel lack hylde, hvor jeg skulle tage beslagene, beslagene er nemlig skjulte og det skal de være.
Tak for alle svar!
Tanken var, at jeg skulle have en hylde fra Ikea, med navnet Lack, men den er 110, så den går ikke ind. Så har jeg en gammel lack hylde, hvor jeg skulle tage beslagene, beslagene er nemlig skjulte og det skal de være.
Tak for alle svar!
Beijer har sikkert byggematerialet. Men priserne er de højeste af alle byggemarkeder, og servicen er den dårligste, i hvert fald hvis du skal handle som privatperson.
billigste mdf finder du nok hos bauhaus
Hvis du tænker på, at 5cm er betydeligt mere end de fleste køkkenbordplader, så kan man nok springe over solide træstykker i Eg osv. Vægten vil aldrig fungere med IKEAs skjulte beslag. Så MDF kasse er nok det eneste rigtige, hvis det skal være 5cm ...
Skru, ikke søm
Henrik
Skru, ikke søm
Henrik
Vil siderne være synlige? Hvis ikke, kan du skære en hylde Lack ned på den ene side med 10 cm, så den bliver 1 m, men du skal nok tilføje lidt stabilisering der, hvor du har savet gavlen af på grund af kasseprincippet.. Hvis den er synlig, kan man skære lidt ekstra væk og derefter sætte den yderste del tilbage på hylden, men det kræver lidt snilde, da den er bygget som en kasse. Men det kan helt sikkert lade sig gøre.
Klik her for at svare