I år skal vi endelig tage fat på at skifte hegnet. Havde en fridag i går og benyttede lejligheden til at testbygge (rammen til) en sektion, for at se hvilke spørgsmål der dukker op. Før vi bygger resten, tænkte jeg at afstemme spørgsmålene med forummet. Meget handler om fastgørelser, samt hvor meget og hvor jeg bør bruge vaterpasset.
Stolper og regler er trykimprægnerede 45x70. Spjældene vil være 45x28, og stikke op ~100mm over reglen.
Den totale højde på hegnet vil være omkring ~110cm, afstand mellem stolperne ~2.9 meter.
Dypper alle snitflader i olie.
1. Stille stolperne på 1cm opklodsning, godt eller dårligt?
Min tanke: få dem op fra jorden for at undgå fugtsugning, samt give lidt støtte hvis fastgørelsen er for svag.
2. Jeg fastgør stolperne med 8x50mm gårdskruer, 2 per stolpe. Vil det være nok, eller skal man bruge gennemgående vognbolte?
3. Shimse stolperne for at få dem lodrette, nødvendigt eller ligegyldigt?
Jeg forestiller mig, at lige stolper kan gøre resten af arbejdet lidt nemmere (f.eks. mødet mellem liggende regler?), men... det er måske bare unødvendigt pilleri og risikerer at gøre hegnet kortlivet med masser af plastikstykker overalt? Som I kan se, fastgør vi til eksisterende jern i beton, og der er ikke tale om store hældninger.
4. Reglernes fastgørelse mod stolperne. Er 2 terrasse-skruer (4.2x75mm rustfrit) nok?
Der er ikke rigtig plads til vognbolte, synes jeg. (snedkorre selvfølgelig så terrasseskruen tager en bid ind i stolpen)
5. Betyder det noget, om reglen sidder i plan med stolpen eller lidt nede?
Kan det blive et problem med vand? Skal jeg have sømmemål for at kunne få reglen vandret? (er vandrette regler vigtige?)
Det var svært at vide, hvad der ville være bedst, men i sommer tog vi nogle uger for at bygge hegnet færdigt med cirka samme strategi som ovenfor. Indtil videre fungerer det godt!
For kontekst anskaffede vi hund kort efter indflytning og satte et net op langs det 50 år gamle knæhøje hegn. Planen var at bygge noget nyt, så snart vejret blev bedre - vi købte materialet og så blev det liggende i to år.
Det nye hegn er simpelthen trykimprægneret træ, umalet, for at undgå alle former for vedligeholdelse. Vi byggede 110 cm højt rundt om haven på bagsiden, hvor hunden løber.
For at afgrænse mod forsiden støbte vi fire stolpesko fast og byggede en låge. Erfaring fra det: stolpesko er ikke ideelle til dette formål, fordi det ikke bliver helt stabilt. Hvis jeg skulle gøre det om, ville jeg i stedet have støbt H-jern eller lignende for bedre stabilitet.
På forsiden valgte vi at bygge et lavere hegn, cirka 80 cm højt.
Vi benyttede os også af lejligheden til at anlægge en ny plads til skraldespanden, så den ikke længere behøver at stå på indkørslen. Vi lavede plads til separate beholdere til pap og plast, hvilket betyder, at vi slipper for at have papkasser og plast, der samler sig i garagen! I beholderne bruger vi 410-liters skraldesække, og når de er fulde, løfter vi bare sækkene ud og kører dem til genbrugsstationen. Affaldshåndteringen blev 100% mere smidig!.
Måske bliver næste års projekt at anskaffe en billig svejser og prøve at hæve de små stållåger på forsiden, så de matcher hegnet's højde. Det ville være sjovt at lære lidt metalarbejde!
Efter at have taget det gamle hegn ned, havde vi en bunke med skidt på græsplænen. De gamle spjæld var helt slidte, men reglerne var i princippet i god stand – bortset fra at de havde bøjet sig og fået lidt mos. Det var også lidt råddent omkring bolthullerne, men det er jo enkelt at save væk.
I stedet for at skulle transportere alt det demonterede materiale væk, besluttede jeg mig for at bygge et brændebur af det. Jeg købte en tegning at bruge som udgangspunkt og gravede ud samt grusede et stykke bag garagen for at have en stabil grund.
Jeg havde også lidt skærmtag tilovers fra da vi skiftede taget på terrassen, så det tænkte jeg bruge som tag på brændeboden.
Siderne på brændeboden består af overskydende panel fra da jeg skiftede panelen på gavlene. Jeg har sandsynligvis lidt maling tilbage fra det projekt også, så planen er at stryge endetræet med det for ekstra holdbarhed.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.