Jeg har et hus, hvor syllerne tidligere har været fastgjort i regler, som var indstøbt i betonpladen.

Jeg har fjernet de indstøbte regler og således sidder syllerne ikke fast i noget. Jeg har monteret plader på væggen.

Behøver jeg fjerne pladerne og fastgøre syllerne, eller kan jeg undlade at forankre syllerne?

Hvis syllerne skal forankres, hvordan gør jeg det bedst og hvor tæt?

J
M -MH- sagde:
Sæt en sådan her i hvert rum. Forbor lige igennem syll og beton (forudsætter at syllen står på beton)

[link]
Absolut et godt valg, men længden på expanderspiken er for kort, hvis man slår en 45mm syll i, da kræves mindst 90mm i længde, gerne 110, hvis man kan bore så dybt uden at risikere noget i betonen..

• Synes
-MH-
  • Laddar…
M -MH- sagde:
Sæt en sådan her i hvert fag. Forbor lige igennem syllen og betonen (forudsætter at syllen står på beton)

[link]
Tidligere har det været spigret hver 1,5m cirka.

Jeg har købt rustfri betonskrue nu som jeg tænkte fastgøre. Ifølge linket

https://www.proffsmagasinet.se/bygg...ongskruv-utv-c3-1230-x-120-mm-25-pack-3009706

I betragtning af at jeg allerede har sat plader på ydervæggen, så føles det lidt for besværligt at sætte skrue i hvert fag... Jeg tænker mere måske hver 3. meter?

J
Den skruen bør fungere men ikke for hver tredje meter, man plejer at sømme/skruve ca c/c 600mm.
Lidt kan du sikkert slække på det men tre meter er for sjældent..

J Jansson69 sagde:
Den skrue bør fungere men ikke hver tredje meter, man plejer at spikre/skruve ca c/c 600mm.
Lidt kan du sikkert slække på det men tre meter er for langt mellem.
Ville denne fungere som er 100mm? Ville man ikke gerne have noget med større hoved?

https://www.proffsmagasinet.se/bygg...panderspik-borr-o6-mm-100-mm-100-pack-3053525

Så det er altså bare at montere ned al gips og osb på ydervæggen da mener du? :/

J Jansson69 sagde:
Absolut et godt valg men længden på ekspansionssømmet er for kort hvis man sømmer en 45mm rem, så kræves mindst 90mm i længde gerne 110 hvis man kan bore så dybt uden at risikere noget i betonen..
Kiggede ikke længden så nøje, du har ret.

• Synes
Jansson69
  • Laddar…
J
M mattiasohult sagde:
Ville denne fungere, som er 100mm? Ville man ikke have noget med større hoved?

[link]

Så det er altså bare at montere alle gips- og osb-plader på ydervæggen ned, mener du? :/
Den er lidt svagere, bedre med 8mm i diameter, som MH ovenfor foreslog, ja 100mm i længde rækker til en 45mm syld..
Ja, desværre skal du forankre væggene bedre end hver tredje meter, husk at ved døre er det ekstra vigtigt med god forankring, da disse smækkes i og dermed skaber besvær for væggen..

Et andet billigt alternativ er almindelig betonanker, da kan du vælge varmforzinket som vil holde uden problemer. Rustfrit er overkill

• Synes
tergo
  • Laddar…
Farstatjej90
Hvad er formålet? At huset ikke skal blæse væk?🤔

J
Yes et hus udsættes for enorme løftekrafter ved blæst og specielt ved stærkere vinde, men også vindtryk i siddeled kunne flytte væggene, derefter er væggen udsat ved yderdøre da disse ofte smækkes i, opstår der vibrationer og tryk på væggen.

Farstatjej90 Farstatjej90 sagde:
Hvad er formålet? At huset ikke skal blæse væk?🤔
F.eks. så at væggen ikke flytter sig, når du smækker døren, som der stod i et indlæg lidt højere oppe. Eller at vindlaster mod væg og tag får væggen/huset til at flytte sig.

Senest redigeret:
  • Synes
Farstatjej90
  • Laddar…
Sav op ruder i vægpladerne 5x5cm eller større, nederst på væggen (nemmest med multimaskine) 60/100cm c/c afstand, så kan du derefter montere vinkelbeslag med skrue ind i syld/vægpind og derefter bore ekspander ned i betonen. Ruderne kan jo derefter lappes igen med gips+spartel alternativt en fodliste, der dækker.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.