Jeg overvejede at brænde brædderne til plantekasserne, som jeg er i gang med at bygge. Spørgsmålet er, om de skal være høvlede? Hvorfor i så fald? Og hvad sker der, hvis de ikke er høvlede? (Lånt billede)

• Brændte brædder til en højbede, omgivet af grønt løv. Farverne varierer fra lysebrunt til mørkt.
M Maijan sagde:
Jeg tænkte på at brænde brædderne til plantekasserne, som jeg er ved at bygge. Spørgsmålet er, om de skal være høvlede? Hvorfor i så fald? Og hvad sker der, hvis de ikke er høvlede? (Lånt billede)
Hvis den side, du brænder, ikke er høvlet, tænker jeg, at du sandsynligvis lettere får brættet til at fatte ild (på grund af de fibre, der står op), men hvis du så børster det af i tid, burde det vel stadig fungere.
Så får du sandsynligvis lidt mere struktur på det. Udendørs kan det evt. være dårligt (der kan sidde snavs og fugt fast, og der kan vokse skimmel osv.), men hvor slemt det kan blive, har jeg ingen anelse om.

• Synes
Maijan
  • Laddar…
Du får et mere ujævnt udseende med uhyvlet. Skal du brænde kraftigt og derefter børste sodet væk, spiller det mindre rolle. Det enkleste er at teste nogle forskellige stykker og grader af brænding. Det lille jeg har testet, er det ikke helt let at nå et passende niveau.
Ha en sprayflaske med vand (til glød på brædderne), en spand med vand og helst noget mere at slukke med.

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.