7,896 læst ·
6 svar
8k læst
6 svar
Skæres trykimprægneret regel til hegn. Holder den dårligere, fordi den er skåret?
Funderar på staketregel. De finns inte att köpa nära mig. Funderar på om man skulle såga till en vanlig regel. Är det dumt att köpa en vanlig impregnerad regel och snedsåga den? Tänkte ifall den håller sämre för man sågar bort en bit och exponerar eventuellt trä som inte är impregnerad?

Jeg ville save.. tror "tro gør man i kirken" at det ikke er nogle problemer med at save.
I placerer jo reglen på billedet på en måde, der giver indtrykket af, at den skal være på siden, men den skal (vel?) være opad, så vandet ikke bliver stående på reglen's overside.
Det betyder, at vandet løber af og mindsker risikoen for råd - og det er også frie overflader, der tørrer let, så selvom du ikke har trykimprægneret træ, skal det kunne holde i nogle årtier, før du behøver at skifte det.
Ubehandlet træ af rimelig kvalitet har en overraskende god holdbarhed udendørs - det, der forårsager problemer, er når det er konstant fugtigt - og det er først, når man har plane, vandrette overflader, hvor der står vand, at det rådner (eller hvis man maler med en diffusionstæt maling, der fastholder eksisterende fugt).
Jeg ville uden tøven save en regel til og bruge den.
Det betyder, at vandet løber af og mindsker risikoen for råd - og det er også frie overflader, der tørrer let, så selvom du ikke har trykimprægneret træ, skal det kunne holde i nogle årtier, før du behøver at skifte det.
Ubehandlet træ af rimelig kvalitet har en overraskende god holdbarhed udendørs - det, der forårsager problemer, er når det er konstant fugtigt - og det er først, når man har plane, vandrette overflader, hvor der står vand, at det rådner (eller hvis man maler med en diffusionstæt maling, der fastholder eksisterende fugt).
Jeg ville uden tøven save en regel til og bruge den.
Tror ikke heller det er noget som helst problem. Derimod kan det jo blive æstetisk lidt usselt. Ofte har det grønne i imprægneringen ikke trængt hele vejen igennem reglen, så hvis du kløver den kan du få en delvis grøn og delvis træfarvet overflade. Blegner hvis nok med tiden men kan være fuldt synlig og måske ikke så pænt i starten.
Allra bedst er at save fra en bred regel, så får man automatisk både skrånende overflade opad og drypnæse nedad. Som et parallelogram.
Tager du så ikke og maler det, men bruger linoljelasur, så varer hegnet livet ud. Obs. Skru med rustfri A4! ikke C4 for så falder hegnsbrædderne af efter 3-7 år!
Tager du så ikke og maler det, men bruger linoljelasur, så varer hegnet livet ud. Obs. Skru med rustfri A4! ikke C4 for så falder hegnsbrædderne af efter 3-7 år!
Senest redigeret:
Fungerer linoljelasur godt på glatte brædder?L Leif i Skåne sagde:
Klik her for at svare