Hej!
Jeg skal udvide døråbningen til stuen på nederste etage. Væggen er lavet af 45x95-regler og er bærende.
Jeg skal altså fjerne en regel på hver side af den nuværende døråbning og understøtte med en 56x225 limtræsbjælke, der indsættes i reglerne.
Mit spørgsmål er dog, om man kan, for at undgå at bruge støttestænger, skære ud i de nuværende regler (også dem, der skal fjernes) og indsætte limtræsbjælken og så til sidst fjerne de regler, der skal fjernes?
Håber ikke min forklaring blev for uklar, spørg endelig hvis jeg skal uddybe.
Jeg skal udvide døråbningen til stuen på nederste etage. Væggen er lavet af 45x95-regler og er bærende.
Jeg skal altså fjerne en regel på hver side af den nuværende døråbning og understøtte med en 56x225 limtræsbjælke, der indsættes i reglerne.
Mit spørgsmål er dog, om man kan, for at undgå at bruge støttestænger, skære ud i de nuværende regler (også dem, der skal fjernes) og indsætte limtræsbjælken og så til sidst fjerne de regler, der skal fjernes?
Håber ikke min forklaring blev for uklar, spørg endelig hvis jeg skal uddybe.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Udhugningen i sig svækker ganske vist reglerne, men det burde dog ikke være et stort problem, da bjælken sandsynligvis (?) kommer på plads ret snart.
Men det burde være lettere at afstive og fjerne midtereglerne, end at hugge ud på plads, sætte bjælken op og derefter forsøge at fumle dem ud?
Er det cc60, tror jeg ikke, du behøver være bekymret for midlertidigt at fjerne afstivningen, mens du sætter bjælken op, men hvis ikke andet, burde du kunne "afstive på tværs" - dreje afstivningen 90 grader (hvis de er 95x45, bliver det 45x95, hvis du forstår, hvad jeg mener), og flytte dem et par mm, så de går fri fra Bjælken, så de kan blive siddende imens også
/K
Men det burde være lettere at afstive og fjerne midtereglerne, end at hugge ud på plads, sætte bjælken op og derefter forsøge at fumle dem ud?
Er det cc60, tror jeg ikke, du behøver være bekymret for midlertidigt at fjerne afstivningen, mens du sætter bjælken op, men hvis ikke andet, burde du kunne "afstive på tværs" - dreje afstivningen 90 grader (hvis de er 95x45, bliver det 45x95, hvis du forstår, hvad jeg mener), og flytte dem et par mm, så de går fri fra Bjælken, så de kan blive siddende imens også
/K
Klik her for at svare