Hej!

Jeg er i gang med et lille hus og skal have en bærende bjælke, som spærerne hviler på, men indser, at jeg ikke ved, hvordan man udjager reglerne på en god måde for at indfælde bærelinjen.

Det bedste, jeg kan komme på, er at bruge en fukssvans, men det bliver mange meter håndsavning, og desuden plejer jeg at have problemer med at save lige med fukssvansen, hvilket er vigtigt her, da jeg vil have en vandret og lige bærende bjælke. Jeg forestiller mig, at man skal være nøje for at undgå skævbelastninger unødvendigt.

Findes der en smart løsning? Jeg overvejer at lægge alle regler op og køre det vandrette snit med en rundsav (burde kunne gå i kapgeret også), men det lodrette snit?

Der skal indfældes en 45x145 i en 45x95 regel, typ sådan her, bare lidt dybere.

Træbræt med udskæring nederst, klar til installation af bærende bjælke i konstruktion. Træets årer er synlige.

Billedet lånt fra http://www.randek.com/se/maskiner-u...kning-foer-baerlina-urhakning-urhakningssaag/ som har en fin maskine til formålet, som jeg havde købt, hvis jeg havde tænkt mig serieproduktion.

En cirkelsav med et sideanslag på? Så gjorde jeg i hvert fald.

Sideanslaget burde virke, når man har en bunke reglar (har aldrig brugt det) skal overveje den løsning.

Masser af snit/regel og så stemmejern?

• Synes
Pliv
  • Laddar…
Jeg skal bygge garage næste år og planlægger nu for fuldt. Udtag til bæring vil jeg lave ved at lægge alle reglar jævnt på skinnen og derefter save 45mm dybt gennem alle på én gang. Så bliver højden korrekt/ens, og derefter mærke op og tage det lange snit med stiksav. Det bør blive ret nok.
Som jeg ser det, er højden vigtigst, så bæringen ligger stabilt.

Mikael_L
pjodden sagde:
Jeg skal bygge garage næste år og planlægger nu for fuldt. Udtag for bæring vil jeg gøre ved at lægge alle lægter jævnt på skinnen og derefter save 45 mm dybt gennem alle på én gang. Da bliver højden korrekt/ens, og derefter markere på og tage det lange snit med stiksav. Det bør blive lige nok.
Som jeg ser det, er højden vigtigst, så bærelinjen ligger stabilt.
Sådan gjorde jeg. Men jeg tog nok bare den almindelige håndcirkel, ikke dykksav med skinne til det 45mm dybe snit gennem alle lægterne. Og jeg savede nok på fri hånd mod den tegnede linje.
Klemte hele bunten med lægter sammen med en tvinge først.

Altså jeg husker ikke helt sikkert, men sådan vil jeg mene, at jeg gjorde.
Man tegner en linje, og så har man beskyttelsesbriller på og kigger nøje der, hvor klingen bearbejder materialet langs linjen, så bliver det garanteret tilstrækkeligt godt. 1mm forskel vil næppe påvirke huset mærkbart. ;)

Jeg tegnede også op for det lange lodrette snit (en hultafors vinkelhager er præcis 45mm bred, som lægterne (bærelinjen) er), og savede det med stiksaven. Heller ikke her er det svært at få tilstrækkeligt godt, så længe stiksaven er af rimelig god kvalitet, og bladene ligeledes.
Jeg brugte et blad, der havde rørt ved en søm/skruv og blevet lidt sløvt på nogle tænder på den ene side, ja da blev det ikke et 90° ret snit længere. :|
Så brug et frisk og godt blad, tjek en lægte nu og da, at snittet virkelig er 90° hele vejen.

Jeg har set tømrere arbejde i hold af to, en laver det første snit med kap og gersaven og den anden renkapper med kløvsaven.

Bestemt ikke lige så seriøst og godt resultat som de forslag tidligere i tråden, men hurtigt gik det :)

Jeg har kun sømmet, iof en plank vandret ovenpå også og spær ovenpå de stående regler.
Med hammerbåndet udenpå vil de flugte med sømraglerne længere ned på væggen.

Protte

Det letteste er, hvis du har en rundsav eller endnu bedre en dyksav med skinne. Sav først alle reglarne til den rette længde med en kap- og geringssav, lav en længdestop så alle reglarne bliver lige lange. Læg reglarne sammen, tegn op med en vinkel måler hvor udskæringen skal være, og læg skinnen eller en liste til at styre imod, hvis du har rundsav. Indstil dybden på saven og sav et snit lige på alle. Indstil derefter, hvor meget du vil save ud fra reglen på en bordsav og sav stykket væk. Det bliver meget præcist og godt!

• Synes
DSM
  • Laddar…
C ChrisseE sagde:
Det letteste er, hvis du har en rundsav eller endnu bedre en dyksav med skinne. Sav først alle reglarne i den rigtige længde ved hjælp af en kap- og geringssav, lav en længdestop, så alle reglarne bliver lige lange. Læg reglarne sammen, marker med en vinkel, hvor udboreingen skal være, og placér skinnen eller en liste som styring, hvis du har en rundsav. Indstil savens dybde, og lav et snit ens på alle. Indstil derefter, hvor meget du skal skære ud fra reglaen på en bordrundsav, og sav stykket væk.
det bliver meget præcist og godt!
Vækker liv i en gammel tråd.

En overvejelse, når man laver snittet med bordrundsaven, kører man så, så hele træstykket løsner sig?
Jeg tænker, hvis man kører sådan, så bliver savesnittet jo tilbage på den anden side af reglaen, fordi klingen er rund.
Har dette nogen betydning, eller skal man tage stiksaven det sidste stykke?

P
J JED sagde:
Vækker liv i en gammel tråd.

En overvejelse, når man laver snittet med bordcirkelsaven, kører man da så hele træstykket løsner sig?
Jeg tænker, hvis man gør det, så bliver savsnittet jo tilbage på den anden side af reglen, eftersom klingen er rund.
Har dette nogen betydning, eller skal man tage stiksaven det sidste stykke?
Vi kører så hele stykket falder af, er du pertentlig, kan du håndsave eller save med stiksav det sidste, men det har ingen betydning, hvis det er indbygget i en væg.

Rejäl sagde:
Vi kører, så hele stykket falder af, er du kræsen, så kan du håndsave eller save med stiksav det sidste, men det har ingen betydning, hvis det er indbygget i en væg..
Tak for svaret. Går jo meget hurtigere så.

P
J JED sagde:
Tak for svaret. Går jo meget hurtigere da.
Yes og har nul betydning..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.