Jeg har bestemt mig for, at jeg har lært, at hvis man kapper en skrue, ødelægger man gevindene.
I går havde jeg brug for en kortere skrue end hvad der fandtes i byggemarkedet. Fyren der foreslog, at jeg købte en længere skrue og klippede den af. Han så ud som en fuglekasse, da jeg mente, at det ikke går. Så hvordan er det nu? Kan man forkorte en skrue, og hvordan gør man det? Sav, klip, fil eller andet?
I dette tilfælde drejer det sig om en ret finkornet historie af den type, man har i et doseringslåg.

Sav af til lige over den rette længde, så fil ned den sidste millimeter. OM du ikke har adgang til en møtrik, det absolut bedste er at gerne på en møtrik save af foran møtrikken og så skrue møtrikken af, så renser den gevindet.

• Synes
PhiiMii og 1 anden
  • Laddar…
Sav skruen til den rette længde og lav en fase 1*45 grader.

• Synes
Joblo
  • Laddar…
Plejer at lave et gängsnit først og derefter fase toppen af, hvis jeg bruger en fil filer jeg kun mod skruen, med en dremel og slibehjul er det bare at køre på.

• Synes
Snabbe Wille
  • Laddar…
Som sagt save med buesav, har også brugt metallsavklinge i stiksaven. Derefter et par strøg med filen for at gøre kanterne pæne.

Derimod er det jo ikke en god idé at klippe skruen af. Så skal man nok gevinde den og spænde først. Derefter klippe den af og håbe på, at man aldrig skal løsne skruen.

har i øvrigt, for længe siden set en tang, hvor man kunne gevinde i skruer op til M5, og derefter blev skruen forskudt, når man pressede tangen sammen.

hempularen sagde:
Som sagt sav med baufil, har også kørt med metallsavklinge i stiksaven. Derefter et par strøg med filen for at gøre kanterne pæne.

Derimod er det jo ikke den bedste idé at klippe skruen af. I så fald bør man nok først gevre og spænde den. Derefter klippe den af og håbe, at man aldrig behøver at løsne skruen.

har iøvrigt, for længe siden set en tang hvor man kunne gevre skruer op til M5, og derefter blev skruen klippet af når man trykkede tangen sammen.
Fandtes på kabelsko-tænger af den enklere slags, men det var ingen stor ting.

Skruvkapningen på "kabelskotängerne" er næsten det eneste, de dur til, fungerer jo ifølge gængeværktøj/møtrik metoden. Grovere skrue saver man af og faser ender 60 grader, samme vinkel som gængeflanken (jo jeg ved at withwort og rørgænge er 55 grader).

Protte

Dremel, multimaster, bøjlesav...på med møtrik indenfor savsnittet. Sav...skru møtrikken af....klart.
(*** hvor jeg har bandet, inden jeg opdagede den enkle metode..så skal synderen lære sig...)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.