Jeg har planer om at udskifte vores kassette med en ny med bedre effektivitet.
For at få det rigtig pænt ville jeg have brug for at skære mursten af ca. 2 cm på den ene side.
Hvad ville I sige er den bedste måde at gøre det på?
Min første (måske naive) tanke var at forsøge med en hugmejsel, men det er måske svært at få det til?
Er det kun vinkelsliber, der gælder? Hvordan gør man så længere inde i pejsen, går det at komme til med en vinkelsliber hele vejen ind så at sige?
Det er vel brandklassificeret tegl, og det er godt at gemme, mit gæt er, at du skal banke det løs og snitte ud ved siden af og derefter mure det tilbage.
Helt enkelt fjern den inderste række af mursten hele vejen ind til "bunden" af ovnen og sæt dem derefter tilbage.
Tør man stole på, at konstruktionen holder til det, så intet styrter sammen?
Det er måske den bedste måde...
Ikke værd at bruge en vinkelsliber ellers?
Det sidder jo ildfast tegl på siderne og de plejer bare være 1" tykke, så sprætter du dem af har du passende mål.
Det lyder jo i så fald for godt til at være sandt. Har ikke haft tid til at tjekke det endnu.
Så man skal ikke have ildfast tegl rundt om kassetten for at den skal være godkendt?
Ildfast tegl har du på overflader, hvor ilden kan komme til. Har du en kassette, så er det den, der "holder styr" på ilden.
Og omkring kassetten har du så brug for ikke-brændbart materiale, og det opfylder "almindelig" tegl.
Teglet er ca. 2 cm tykt, så planen er at banke det ned.
Bruger man mørtel derefter for at rette kanten til, efter at man har banket teglet ned?
Der kommer til at sidde en afdækningsplade rundt om kassetten, men vil sikre, at hullet ikke bliver for stort.
Tak for hjælpen!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.