Hej,

Jeg har planer om at udskifte vores kassette med en ny med bedre effektivitet.
For at få det rigtig pænt ville jeg have brug for at skære mursten af ca. 2 cm på den ene side.
Hvad ville I sige er den bedste måde at gøre det på?

Min første (måske naive) tanke var at forsøge med en hugmejsel, men det er måske svært at få det til?
Er det kun vinkelsliber, der gælder? Hvordan gør man så længere inde i pejsen, går det at komme til med en vinkelsliber hele vejen ind så at sige?

Tak på forhånd!
Sort brændeovn indbygget i en væg med kobberdetaljer og tilbehør. Der ligger træ og aviser på gulvet foran ovnen. Mursten ved siden af en pejsedør, der viser det område, hvor der overvejes at fjerne 2 cm af murværket for at forbedre indsatsen. Brændeovn med sort ramme ved siden af et tilstødende murstensområde, delvist dækket af gips, der skal skæres til for ny installation.

Har du regnet på det der nøje? Hvor meget højere effekt ville du få med en "bedre" indsats egentlig? Hvor ofte fyrer I, og fyrer I for opvarmning?

Den ville blive meget bedre og pænere.
Kassetten vil blive skiftet, så spørgsmålet handler om, hvordan jeg gør det på den bedste måde.

Det er vel brandklassificeret tegl, og det er godt at gemme, mit gæt er, at du skal banke det løs og snitte ud ved siden af og derefter mure det tilbage.

Du mener, at du vil gøre pladsen til indsatsen 2cm større? Altså skære/fræse/hugge 2cm væk over hele overfladen?

• Synes
Jorman
  • Laddar…
Helt enkelt fjern den inderste række af mursten hele vejen ind til "bunden" af ovnen og sæt dem derefter tilbage.
Tør man stole på, at konstruktionen holder til det, så intet styrter sammen?
Det er måske den bedste måde...
Ikke værd at bruge en vinkelsliber ellers?

Tak for input!

S Snappahaneklanen sagde:
Du menar att du vill göra utrymmet för insatsen 2cm större? Alltså kapa/fräsa/hugga bort 2cm över hela ytan?
Yes, kap 2 cm sig på venstre side hele vejen ind til "bunden" af komfuret.

Der sidder jo ildfast mursten på siderne, og de plejer kun at være 1" tykke, så hvis du piller dem af, har du passende mål.

Stefan N Stefan N sagde:
Det sidder jo ildfast tegl på siderne og de plejer bare være 1" tykke, så sprætter du dem af har du passende mål.
Det lyder jo i så fald for godt til at være sandt. Har ikke haft tid til at tjekke det endnu.
Så man skal ikke have ildfast tegl rundt om kassetten for at den skal være godkendt?

Ildfast tegl har du på overflader, hvor ilden kan komme til. Har du en kassette, så er det den, der "holder styr" på ilden.
Og omkring kassetten har du så brug for ikke-brændbart materiale, og det opfylder "almindelig" tegl.

R roli sagde:
Ildfast mursten har du på overflader, som ilden kan nå. Har du en kassette, så er det den, der "holder styr" på ilden.
Lyder som en drøm i så fald. Arbejdsindsatsen blev drastisk reduceret!
Jeg vender tilbage, når jeg har tjekket, hvor tyk murstenen er.

Teglet er ca. 2 cm tykt, så planen er at banke det ned.
Bruger man mørtel derefter for at rette kanten til, efter at man har banket teglet ned?
Der kommer til at sidde en afdækningsplade rundt om kassetten, men vil sikre, at hullet ikke bliver for stort.

Tak for hjælpen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.