Hej. Er der nogen, der har skåret metal med kapex 120? Jeg tænker på tagrender og nedløbsrør. Med det rigtige klinge og lav hastighed burde det vel ikke være noget problem, eller?

Den er ikke lavet til metal.
Der findes bedre maskiner og værktøjer til det, som er beregnet til det.

Har en kap købt på Coopbygg med 255 mm klinge (begynder at blive slidt nu) som jeg lykkedes at montere en metallkapskiva i :P

Største problem er at hullerne i kapskiva/klinge er forskellige:(

Aluminium, kobber og lignende metaller kan man jo fint save med et træblad, men bladet har det nok ikke så godt, hvis du skærer tagrender og nedløbsrør af stålplade.

Føles fandens unødvendigt at skære rende og rør med en kap-/gersav. Selv bruger jeg som plåtslagare altid en buesav. Det tager ikke engang 1 minut at skære en rende.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bågsåg

Enig med dig MaZtoR, har skåret masser med buksav, men med nyligt opstået tennisalbue http://sv.wikipedia.org/wiki/Tennisarmbåge og ca. 70 detaljer at skære, så bliver man kreativ. Har talt med festoolforhandleren, og han hævder, at saven kan klare det, men det bliver svært at finde en klinge. Da jeg byggede et afløbssystem, var det guld værd at skære alle markrør med gersaven, tænkte at det ville være lige så praktisk med render og rør.

Tænk på at hvis det er en lakeret plade kan varmen få malingen til at slippe. 70 detaljer at skære lyder som rigtig meget, stort hus eller mange bygninger på grunden?

Det er nogle store bygninger, men antallet øger hurtigt på: 3-4 rørdetaljer per nedslip, 26 nedslip plus render (blev nok mere end 70, i hvert fald kedeligt at kappe i hånden). Jeg undrer mig over, om varmen bliver et problem. Definitivt et problem med vinkelsliberen.

Hvor varmekænslig farven er, afhænger af hvilken type det er. Der findes dem hvor bindemidlet slipper allerede ved 60 grader op til over 100 grader. hvilket mærke er det på renderne/rørene?

Borga, nu er alt på plads, men det ville være interessant til næste gang.

Stiksav med metalblad til den med tennisalbue.

Protte

Prøvet både stik og tigersav men ser det bekvemme i at bruge kapexen. Anhold, laser, vinkelret,... Det lyder da skønt.

Når jeg byggede chassiset til min bil, brugte jeg en billig sav fra Jula og satte en kapskive til vinkelslibere i. Det fungerede, men rørene blev varme. 25x25x2 firkantrør. Nu behøver man jo ikke slibe lige så længe på en tagrende, men der findes bedre klinger.

3182011115016347d.jpg

5382011114718893a.jpg

xl15 sagde:
Da jeg byggede chassiset til min bil, brugte jeg en billig sav fra Jula og satte en skæreskive for vinkelslibere i. Det fungerede, men rørene blev varme. 25x25x2 firkantrør. Nu behøver man jo ikke slibe lige så længe på en tagrende, men der findes bedre klinger.

Off topic:

Har du flere billeder af det projekt, som du vil vise os?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.