Hej,
Jeg skal lægge klinker på en fortrappe udendørs, som stort set er rektangulær men har en cirkulær halvmåne yderst på den ene langside, ca. en meter i diameter. Kan man save klinker med fx vinkelsliber, eller hvad ville I have brugt?

Det går godt med vinkelsliber alternativet er at prøve at lægge og aflevere til vandskæring

Du vil behøve at løse kanten på klinkerne, det er for følsomt at bare lade dem ligge med savede kanter udad.

Stefan N Stefan N sagde:
Du kommer behöva lösa kanten på klinkersen, det är för känsligt att bara ha dom ligga med sågad kant udadtil.
Jeg havde tænkt mig at bare lægge fugemasse på den savede kant og skrabe det skråt mod klinkerflisen så jeg får en flot kant - men det er måske ikke nok?

En form for liste er at foretrække

Andreas_kalmar Andreas_kalmar sagde:
Nån form av list är att föredra
OK men en fleksibel liste i så fald eftersom kanten jo er som en bue. Jeg må google lidt :-) Mjukfog måske? Den kan man jo let skrabe væk og udskifte, hvis den bliver grim.

Hvilken slags klinker skal du have? En form for granitkeramik måske fungerer uden kantliste, men alt der er glaseret bør nok have en..

Er i princippet kun granitkeramik, der kan tåle at ligge ude, så det er en god begyndelse

Så snart du skærer stenen/flisen, får du en rå overflade, som både bliver grim og skarp, og desuden følsom for slag. Jeg tror heller ikke, du vil kunne få den særlig ensartet rund.
Og at bare fuge uanset med hvad, vil hverken blive pænt eller holdbart.
Du ville have brug for en form for vinkelprofil, der dækker hele yderkanten, men det bliver også svært pga. rundingen.
Har du en granitsten, har du større chance for at få det til at lykkes, hvis du kan vandpolere hele forkanten flot.

Kgc har bøjelige lister i sit sortiment

Kgc har böjbara lister i sitt sortiment
Så mange bøjbare ved jeg ikke, at der findes, som tåler at ligge udendørs.
Klipper man op en list i "læben" som ligger under pladen kan man få til rundningen eventuelt, men undrer om de tåler at ligge udendørs? Findes jo rustfrie forvisso....

Det er granitkeramik
Er i princippet kun granitkeramik som tåler at ligge ude så det er en god begyndelse
Ja, det er granitkeramik

Jeg mailede KGC nu og hørte, hvad de anbefalede. Man havde ønsket, at det kunne gå at tage en almindelig kakellist, varme den og bøje den, så den passer :)

Er det granitkeramik, er der ingen problemer med at gøre som du har tænkt. Ingen som helst problemer med at save et rundt snit heller, men det kræver erfaring med vinkelsliber og en god klinge. Lidt efterpolering skader heller ikke. Der findes håndholdte diamantklodser til dette.

F falkn sagde:
Er det granitkeramik, er det ikke noget problem at gøre som du har tænkt. Ingen som helst problemer med at skære et rundt snit heller, men det kræver erfaring med vinkelsliber og en god klinge. Lidt efterpolering skader heller ikke. Der findes håndholdte diamantklodser til dette.
Kanon, tusind tak. Klinge - duer disse?

https://verktygsboden.se/fyndhoerna...MI2pLd7JGA7wIVBaOyCh21hgy_EAQYAiABEgLe0_D_BwE

https://verktygsboden.se/diamantkap...MIlsL3j5SA7wIVdBDmCh3DVA7OEAQYASABEgKugfD_BwE

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.