Jeg plejer at bruge tigersaven med et godt metalblad, møtrik på hver side af snittet. Ikke lige så hurtigt som vinkelsliberen, men hurtigere end en buesav.
Og for at fremskynde skruingen spænder jeg møtrikkerne fast i skruestikket og sætter gevindstangen fast i boremaskinen.
Jeg hælder stangen 60 grader (næsten lodret) og sliber med båndslyngen, samtidigt med at jeg drejer på stangen. Går vel med vinkelsliberen også, hvis man sætter den fast.
Kapper hundreder af gengestænger om ugen, gør næsten som i filmen, men sliber fra stangen og snurrer mod uret.
Har aldrig skiftet til slibeskive, bruger den samme skive som jeg kapper med.
Fik det lært i værkstedsskolen for 40 år siden, og har aldrig fejlet.
Dårligt og farligt måde. Brug bænksliberen til dette. Man skal aldrig slibe på siden af en slibeskive, som ikke er beregnet til det. Skiven kan eksplodere.
Man skal aldrig lægge en vinkelsliber på gulvet og holde den med én hånd. Du kan glide.
Har du ingen bænksliber, må du skrue på en møtrik fra den anden side. Og derefter fastgøre alt i skruestikken. Og så en almindelig fil. Alternativt vinkelsliber med skive for at slibe på siden.
Du kan gøre det på to måder, den ene er at helt simpelt bare skære med vinkelsliberen og så lave en lille fasing på enden rundt om, så er det bare at skrue en møtrik på, nogle gange kræver det, at du bruger en nøgle for at få kraft første gang du skruer på. Sådan har jeg gjort med rustfrie gevindstænger hver dag på arbejdet i flere år, fungerer udmærket.
Alternativ to er at skrue møtrikker på til der, hvor du cirka skal skære, så gør du det samme, men skruer møtrikken af, voilà så er gevindet fixet.