Jeg skærer gevindstang med vinkelsliber. Gevindet bliver så dårligt, at det ikke er muligt at skrue på en møtrik. Hvad gør jeg? Jeg har forsøgt at file kegleformet, eller rundt, eller at skrue på en møtrik før skæring og rense gevindet med den møtrik, men intet er rigtig godt. Findes der en genvej?

Sæt en gängsnit i stedet for en møtrik.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Klart, det tænkte jeg også på. Men jeg vil ikke investere i endnu et værktøj til engangsbrug.

T Thomas_Blekinge sagde:
Klart, det tænkte jeg også på. Men jeg vil ikke investere i endnu et værktøj til engangsbrug.
Så må du vise din værktøjsmagersnilde og bruge en trekantet fil. Med en sådan kan man fixe beskadigede gevind.

Plejer at slibe lidt konisk og en møtrik inden, så plejer det at virke.

Juster med en almindelig fil bagefter, studer begyndelsen af gevindet på en almindelig skrue og fil det til på samme måde.

Det burde gå bedre med en bøjlesav i stedet for vinkelsliber.
Bøjlesaven varmer og deformerer ikke gevindet lige så meget.

Og naturligvis på med en møtrik først :)

• Synes
tobbbias og 2 andre
  • Laddar…
Skær med en bajonetsav i stedet, så bliver det lidt mere skånsomt.
Fil let det skarpe væk,
Hav selvfølgelig møtrikken på inden, skru den næsten helt ud og derefter tilbage et par gange.

Plejer ikke at være større problem derefter.

• Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
Ja, buefil er lettere men er der mange og grove snit er jo vinkelharry hurtigere. Jeg har aldrig haft møtrik på før, fungerer alligevel.

Det er muligt at slibe af graterne med ret brutale metoder. Vinkelsliber fungerer generelt godt. Men man skal slibe i den rigtige retning.

Hvad er det for en gevind?

Sliber 45° og ca en tredjedel rundt om, dvs toppen der bliver tilbage er ca en tredjedel af diameteren.

Det enkleste er at rulle stangen mod kapskiven.

Det kan ikke mislykkes.

Tak, drenge, for alle de glade tips. Det handler om at arbejde på. Der er ingen genvej.
Jeg har brug for at lave 20 snit og overvejer derfor en superenkel metode.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Du sætter på møtrikken, inden du skærer. Når du så fjerner møtrikken, "glatter" den gevindet. Virker altid!

Tynd kapskive findes ca 1mm

Kan du ikke skrue på møtrikken på den anden side af stangen og gevindskære den hele vejen ud på den anden side? Man skal "læse" gevindet og se, hvordan sporet går og slibe, alt gevindfil, findes billigt på biltema..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.