45,461 læst ·
33 svar
45k læst
33 svar
Skær underside monteret panel med rundsav!
Side 1 af 3
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 389 indlæg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 389 indlæg
Hej!
Jeg er ved at være færdig med panelet på huset og har tænkt mig at save undersiden af panelet med en rundsav. Både panel og lægte er monteret. Er der nogen, der ved, hvordan fagfolkene plejer at gøre dette, monterer de en panelbrædde, som de lægger rundsaven mod? Hvordan får de det lige, hvis man skal have flere brædder? Nogen, der har erfaring med dette, som kan give et par tips?
God weekend!
Jeg er ved at være færdig med panelet på huset og har tænkt mig at save undersiden af panelet med en rundsav. Både panel og lægte er monteret. Er der nogen, der ved, hvordan fagfolkene plejer at gøre dette, monterer de en panelbrædde, som de lægger rundsaven mod? Hvordan får de det lige, hvis man skal have flere brædder? Nogen, der har erfaring med dette, som kan give et par tips?
God weekend!
Erfaringsmæssigt så kapper man alle brædderne på forhånd, da længden er den samme, og hvis det er hos sig selv, kan man sørge for, at endetræet bliver ordentligt grundet til montering.
Men nu har du allerede sat panelet, så måler du ned fra tagskægget og markerer på to eller flere steder, derefter bruger du snorslåen for at få en lige linje, eller du bruger en simpel laser, som findes at købe mange steder for et par hundrede.
Men nu har du allerede sat panelet, så måler du ned fra tagskægget og markerer på to eller flere steder, derefter bruger du snorslåen for at få en lige linje, eller du bruger en simpel laser, som findes at købe mange steder for et par hundrede.
Flere byggefirmaer og husfirmaer er stoppet med at kappe drypnæse.
Det ser ud til, at nye fund har vist, at en lige underside tørrer hurtigere op.
Det vigtigste er dog at olie/grunde samt færdigstryge, så træet beskyttes.
Det ser ud til, at nye fund har vist, at en lige underside tørrer hurtigere op.
Det vigtigste er dog at olie/grunde samt færdigstryge, så træet beskyttes.
Har du nogen kilde på det? Hvorfor skulle lige snit tørre hurtigere? Hvad er mekanikken i det?AndersS sagde:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Sådan gjorde man i hvert fald førhen.VillaAnna sagde:Hej!
Jeg er ved at blive færdig med panelet på huset og har tænkt at skære undersiden af panelet med en rundsav. Både panel og lægtesystem er monteret.
Er der nogen, der ved hvordan profferne plejer at gøre dette, monterer de en panelbrædde som de lægger rundsaven mod?
Hvordan får de det lige, hvis man skal have flere brædder?
Er der nogen, der har erfaring med dette, som kan give et par tips?
God weekend!
Efter at alt panel var monteret, sømmede man en/nogle brædder langs nederkanten og savede en pæn afslutning på panelet.
En passende vinkel for vandafledning skulle være 17 graders smigsavning. (Mikael?)
Tro ikke på dem som siger, at det går lige så godt at save lige!
Selvbygger
· Stockholm
· 2 705 indlæg
Jeg skruede fast 45x45 regel/ar langs facadesiden og tiltede rundsaven, derefter var det bare at holde stramt mod reglen, så kanten blev lige.
Derefter blev endetræet olieret og malet i omgange.
Derefter blev endetræet olieret og malet i omgange.
Hvad der siges er, at på en ret flade bliver der mindre vand, der bliver tilbage og fordeles over fladen, mens der på drypnæsen bliver som det lyder en dråbe, der tager længere tid om at tørre ud.JOW sagde:
Drypnæsen havde oprindeligt til formål at lede vanddråber væk fra gamle stengrundlag, hvor panelet ofte lå tæt på grundlæggelsen.
Og hvor man så kalkede også.
Men som sagt, så lærer man at der er forskellige lejre om, hvad der er bedst.
Du må søge mere på nettet, og der er sikkert også tråde her på forumet.
Jeg fik informationen fra en velanset byggevirksomhed i området, hvor deres tømrere fik direktiver om ikke længere at skære dropnæse.
Tillæg: Gør på den måde, der føles rigtig for dig, og læg fokus på malerarbejdet af endetræ.
Senest redigeret:
Det føles som om man blander friskt...
Mindre overflade, ok ja det er sandt
Tørrer hurtigere, hvorfor så? Hele overfladen udsættes for samme tørrende varme/temperatur.
Hele resonemanget føles bagvendt, hvorfor skulle en dråbe hænge længere når der er en spidsere kant..
Det føles som skitsnack for at spare arbejde...
Mindre overflade, ok ja det er sandt
Tørrer hurtigere, hvorfor så? Hele overfladen udsættes for samme tørrende varme/temperatur.
Hele resonemanget føles bagvendt, hvorfor skulle en dråbe hænge længere når der er en spidsere kant..
Det føles som skitsnack for at spare arbejde...
