V
Hej!

Jeg er ved at være færdig med panelet på huset og har tænkt mig at save undersiden af panelet med en rundsav. Både panel og lægte er monteret. Er der nogen, der ved, hvordan fagfolkene plejer at gøre dette, monterer de en panelbrædde, som de lægger rundsaven mod? Hvordan får de det lige, hvis man skal have flere brædder? Nogen, der har erfaring med dette, som kan give et par tips?

God weekend!
 
Erfaringsmæssigt så kapper man alle brædderne på forhånd, da længden er den samme, og hvis det er hos sig selv, kan man sørge for, at endetræet bliver ordentligt grundet til montering.
Men nu har du allerede sat panelet, så måler du ned fra tagskægget og markerer på to eller flere steder, derefter bruger du snorslåen for at få en lige linje, eller du bruger en simpel laser, som findes at købe mange steder for et par hundrede.
 
Glem ikke at snedsave, så vand der løber ned ad facadebrædderne drypper af og ikke så let suges ind i endetræet. Mæt også endetræet grundigt med olie, inden du maler.
 
Flere byggefirmaer og husfirmaer er stoppet med at kappe drypnæse.
Det ser ud til, at nye fund har vist, at en lige underside tørrer hurtigere op.
Det vigtigste er dog at olie/grunde samt færdigstryge, så træet beskyttes.
 
Som ovenstående siger.
Skær lige over og gennemblød endetræet med olie, grund og mal.
Skru et anslag fast, en bræt som saven kan hvile mod, så bliver det godt.
 
AndersS sagde:
Flere byggefirmaer og husfirmaer er holdt op med at kappe drypnæse. Det ser ud til, at nye fund har vist, at en lige underside tørrer hurtigere. Det vigtigste er dog at olie/grunde samt færdigstryge, så træet beskyttes.
Har du nogen kilde på det? Hvorfor skulle lige snit tørre hurtigere? Hvad er mekanikken i det?
 
VillaAnna sagde:
Hej!

Jeg er ved at blive færdig med panelet på huset og har tænkt at skære undersiden af panelet med en rundsav. Både panel og lægtesystem er monteret.
Er der nogen, der ved hvordan profferne plejer at gøre dette, monterer de en panelbrædde som de lægger rundsaven mod?
Hvordan får de det lige, hvis man skal have flere brædder?
Er der nogen, der har erfaring med dette, som kan give et par tips?

God weekend!
Sådan gjorde man i hvert fald førhen.
Efter at alt panel var monteret, sømmede man en/nogle brædder langs nederkanten og savede en pæn afslutning på panelet.
En passende vinkel for vandafledning skulle være 17 graders smigsavning. (Mikael?)
Tro ikke på dem som siger, at det går lige så godt at save lige!
 
Jeg skruede fast 45x45 regel/ar langs facadesiden og tiltede rundsaven, derefter var det bare at holde stramt mod reglen, så kanten blev lige.

Derefter blev endetræet olieret og malet i omgange.
 
Selvfølgelig kører man 17grader og selvfølgelig sætter man en brædt horisontalt og saver efter, hvis man vil have et lige snit.
 
JOW sagde:
Har du nogen kilde på det?
Hvorfor skulle retssavet tørre hurtigere? Hvad er mekanikken i det?
Hvad der siges er, at på en ret flade bliver der mindre vand, der bliver tilbage og fordeles over fladen, mens der på drypnæsen bliver som det lyder en dråbe, der tager længere tid om at tørre ud.
Drypnæsen havde oprindeligt til formål at lede vanddråber væk fra gamle stengrundlag, hvor panelet ofte lå tæt på grundlæggelsen.
Og hvor man så kalkede også.
Men som sagt, så lærer man at der er forskellige lejre om, hvad der er bedst.
Du må søge mere på nettet, og der er sikkert også tråde her på forumet.
Jeg fik informationen fra en velanset byggevirksomhed i området, hvor deres tømrere fik direktiver om ikke længere at skære dropnæse.

Tillæg: Gør på den måde, der føles rigtig for dig, og læg fokus på malerarbejdet af endetræ.
 
Senest redigeret:
Det er sikkert bare noget, man gør nu til dags for at spare tid, når man sætter panel. At den er ens i begge ender, så det bare er at sætte op.
 
V
Herligt! Mange gode tips og forklaringer!
Desværre er der storm i dag, så vi må bygge indendørs i dag!
Ha’ nu en god weekend allesammen :-)
 
raveper sagde:
Det er sikkert bare noget man gør nu til dags for at spare tid, når man sætter panel. At det er ens i begge ender, så det bare er at sætte op.
Men kløvsavet træ har jo alligevel en op og ned...føles bedre at vandet løber med årerne på fibrene...
 
  • Synes
Joak
  • Laddar…
raveper sagde:
Det er sikkert bare noget man gør nu om dage for at spare tid når man sætter panel. At den er ens i begge ender så det bare er at sætte op.
Al panel skal jo alligevel kappes og så det giver jo ingen tidsbesparelse.
 
Det føles som om man blander friskt...
Mindre overflade, ok ja det er sandt
Tørrer hurtigere, hvorfor så? Hele overfladen udsættes for samme tørrende varme/temperatur.
Hele resonemanget føles bagvendt, hvorfor skulle en dråbe hænge længere når der er en spidsere kant..
Det føles som skitsnack for at spare arbejde...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.