Hej

Hvad er forskellen mellem singel og makadam....spiller det nogen rolle, hvilken man bruger ved fx opfyldning af pælefundament

/jn

Singel er naturlig småsten og er betydeligt rundere end makadam, som er maskinelt knust klippe. Det gør, at makadammen er betydeligt mere stabil som underlag og er at foretrække, hvis det skal bære nogen last. Mener du rundt om fundamenterne, kan du bruge hvilken som helst, men jeg ville nok have valgt makadam under dem.

jon_h sagde:
Singles er naturlige småsten og er betydeligt rundere end makadam, som er maskinelt knust bjerg. Det gør, at makadamen er betydeligt mere stabil som underlag, og er at foretrække, hvis det skal bære nogen last. Mener du rundt om pælene, så kan du bruge hvilket som helst, men jeg ville nok have valgt makadam under dem.
Tak, så ved jeg det!:)

Lidt værdiløs viden: makadam hedder så efter sin opfinder, skotten John Loudon McAdam
Singel er en fordanskning af det engelske shingle, som betyder grus.

Mikael_L
andersmc sagde:
Lite værdiløs viden: makadam hedder sådan efter sin opfinder, skotten John Loudon McAdam Singel er en fordanskning af det engelske shingle, som betyder grus.
Ingen unødvendig viden er værdiløs, så det så... :D ;)

Tak. :p

Makadam har en bedre bæreevne end hvad singel har, de hakker bedre fast i hinanden. Derefter findes der vasket makadam, som er bedre, hvis du ønsker et bedre ikke kapillærbrydende lag end almindelig makadam.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.