Okay er der nogen, der kan give beskrivelser af, hvad disse fagtermer inden for grusområdet betyder? Fx hvad er singel, hvad bruges singel til... Makadam, Stenmjöl... osv.

Åh hvor godt.
Et yderligere spørgsmål, hvad er forskellen mellem singel og makadam? Måden at knuse på eller...

• Synes
Alkabane
  • Laddar…
Forskellen mellem makadam og singel, bortset fra stenens geologiske sammensætning, er at makadam har en ujævn kornform, mens singel har en afrundet form. Det betyder, at makadam er betydeligt mere stabilt, når det pakkes, da makadamkornene låser hinanden i modsætning til singelkornene, der har tendens til at glide.

Typiske anvendelsesområder for makadam:

* I beton og asfalt.
* Som dræning rundt om og under huse. Til dette formål har Sydsten udviklet MakDrain, et specialprodukt med unikke egenskaber. MakDrain er makadam behandlet, så den effektivt afviser vand og fugt.
* Til slidlag på grusveje. Grusveje slides, da trafikken slider og flytter på materialet. Makadam er en bedre løsning end grus, da kornene hæfter bedre og bliver liggende i længere tid.
* Som belægning på gangstier eller arealer, hvor en vis karakter ønskes. For eksempel kan en lys kvartsitmakadam 4-8 være et attraktivt alternativ i haven.

Jeg bliver lidt forvirret af det her med singel. Jeg er klar over, at singel og makadam er grus, der er siet til en homogen fraktion (altså at kornene holder sig inden for et vist angivet størrelseinterval), og at makadam altid er et knuseprodukt.

Men singel? "Natursingel" er jo si... af naturgrus. Men findes der også singel, der er knust, og hvad adskiller det i så fald fra makadam? Hos Skånegrus, som Chinaski linkede til, havde de både makadam og "singelkross" på produktlisten. Men hvis man sammenligner deres specifikationer for Singelkross 16-25 og Makadam 16-25, så var den eneste forskel, at de kom fra forskellige stenbrud!? (Singelkross synes i øvrigt at være et ret sjældent begreb, man får kun en håndfuld træffere, hvis man søger det på Google.)
Nogen der kan oplyse mig?

Piece, du siger i en bisætning, at stenens geologiske sammensætning er en forskel mellem makadam og singel... hvordan mener du da?

Ikke mit område, men hvis man tromler makadam burde man få singelmakadam, eller var det en dum kommentar?
/CC

Som sagt, er der en del sprogforvirring, især når det kommer til ordet "singel". Makadam er der ikke rigtig nogen tvivl om, hvad det er: en sorteret knusningsprodukt, simpelthen mellem 2-65 mm oftest. Større end det kaldes skærv. Singel er ifølge definitionen naturligt afrundet naturgrus, som kommer fra vores grusbakker og er nogle gange færdigsorteret af isfloderne.

Problemet er, at singel et eller andet sted er blevet et lidt sjusket udtryk for al sorterede sten i mindre fraktioner, uanset oprindelse. Dette er dog teknisk set forkert.

Nogle af de vigtigste termer, som jeg mener, man skal huske:
Knusskærv: sorteret knusningsprodukt, oftest over 65 mm, ex: 90-120, 100-150
Makadam: sorteret knusningsprodukt, ca. 2-65 mm, ex: 11-16, 32-64, osv...
Samkross: "grovsorteret" knusningsprodukt med "nollan" tilbage, ex 0-45, 0-90
Singel: naturligt afrundet naturgrus, mellem 6-20 mm, ex: 8-12, 12-18

• Synes
Simsu
  • Laddar…
Kalleman sagde:
Som sagt er der en hel del sprogforbistring når det gælder især ordet "singel". Makadam er der jo ingen direkte tvivl om hvad det er, et sorteret knusningsprodukt simpelthen mellem 2-65 mm oftest. Større end det kaldes skærv. Singel er ifølge definition naturligt rundet naturgrus som kommer fra vores grusbakker og er nogle gange færdigsoteret af smeltevandsfloderne.

Problemet er at singel et eller andet sted er blevet et lidt sjusket udtryk for alle sorterede sten i mindre fraktioner, uanset herkomst. Dette er dog forkert ud fra teknisk synspunkt.

Nogle af de vigtigste termer i mit synes at huske:
Knust skærv: sorteret knusningsprodukt, oftest over 65mm, fx: 90-120, 100-150
Makadam: sorteret knusningsprodukt, ca 2-65 mm, fx: 11-16, 32-64, etc...
Samkross: "grovsoreret" knusningsprodukt med "nullen" tilbage, fx 0-45, 0-90)
Singel: naturligt rundet naturgrus, mellem 6-20 mm, fx: 8-12, 12-18
Tak Kalleman, kunne ikke have sagt det bedre selv!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.