Halløj!
Vi er i gang med at lave en tagelev/første sal, og vi har for nylig fået konstruktionsplanerne. Jeg har overhovedet ingen viden om hverken konstruktion, tegninger eller byggeri og er helt overladt til eksperterne.
Men; Når jeg kigger på tegningerne, får jeg følelsen af, at enten jeg eller konstruktøren har overset noget. Jeg troede (måske i min naivitet), at en konstruktionsplan i princippet skulle forklare konstruktionen af taget. Vi har været tydelige med, at vi også skal have solceller på taget, hvilket jeg antager udgør en betydelig last. Men hvordan kan dette holde? Gulvet ser solidt ud, men taget? Omkring fem graders hældning, 8 m spændvidde med 45x195 C24 med 1200cc...
Har jeg misforstået det hele? Min sund fornuft siger, at det ALDRIG kan holde, eller er jeg helt på vildspor? Taknemmelig for hjælp!
Det er vel tegnet hanebånd med en 45x195 som overligger? Som det er tegnet behøver de kun klare ≈1/3 af spændvidden. Hvordan hanebåndene bør være dimensionerede er de, der fremstiller dem, rigtig dygtige til.
Ja det kan være tænkt sådan og lidt uklart tegnet. Men så burde træets kvalitet ikke have været angivet, da tagstolsleverandøren udarbejder det. Gulvreglarne så? Er der en væg, hvor der ikke er en bjælke?
Jo det kan være tænkt sådan og lidt uklart tegnet. Men så burde trækvalitet ikke være angivet, da tagstolsleverandøren vælger det. Gulvreglarne så? Er der en væg, hvor der ikke er en bjælke?
Næ, ingen væg, så jeg gætter på, at der er brug for mere bjælke. Der er ingen bærende væg på den modsatte side af HEA-bjælken.
Ydervæggene bærer tagspærene, præcis hvordan den udformes plejer tagspærefabrikantens egne konstruktører at bestemme.
Du ser hele tagspæret i tegningen, underarmen er gemt i isoleringen, men den er sandsynligvis kun et forslag til, hvordan den kan se ud.
Ok! Ydervæggene bærer alt altså. Men så føles det på den anden side lidt mærkeligt at have en bærende væg midt i huset og forstærke med HEA-bjælke, hvis det kun er lidt gulvbrædder, der udgør lasten. Som sagt; Jeg forsøger bare at forstå, hvordan ting fungerer
En spær er meget stærkere end blot lægter. Vægten på et bjælkelag er ikke konstruktionen i sig selv, men møbler og mennesker, der bevæger sig på det, mærkbar svigt er ikke okay.
Jeg er ikke ekspert på dette, men jeg forstår ikke, hvordan bjælkelaget skal fungere uden flere bærende vægge/bjælker under.
Det er en amatøragtigt lavet tegning. Jeg er helt enig med @witten. Konstruktionen holder ikke, hverken tag eller ny mellemetage. Der mangler dampspærre, og vindtætningen er forkert placeret. Farligt gennem sin ordentlighed.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.