Jeg skal ændre plantegningen i et hus bygget i 1970. Spærene er såkaldte W-spær, mit spørgsmål er, om disse altid er selvbærende. Da huset blev bygget, har man helt klart sat spærene op, så sømmet man rummets loftsbrædder på undersiden og derefter sat indvendige vægge op bestående af 70 mm brede regler. Dette får mig til at tro, at spærerne er selvbærende. Men jeg fjernede en indvendig væg og så klemte saven, så taget nok sank 1-2 mm. Der hvor jeg fjernede væggen, er der en yderligere indvendig væg 1,5 m væk, som skal blive, så jeg er ikke bekymret for dette. Men et andet sted i huset vil jeg åbne op ca. 3 m helt uden indvendig væg, spændvidden er ca. 8,5 m. Bygger man nogensinde med W-spær og forudsætter, at de skal understøttes af indvendige vægge?
 
BirgitS
Spær af den type skal være selvbærende, men det forudsætter f.eks. at loftet ikke bruges som opbevaring. På et tidspunkt for nogle årtier siden ændrede man snezonerne efter at nogle tage var kollapset en vinter med meget tung sne, hvilket gør, at nogle fagværksspær er lidt for svage.

Hvis det er en slags modul- eller elementhus, kan det være anderledes.

Indervægge har også en stabiliserende funktion, dvs. sørge for at ydervæggene ikke bøjer sig.

Hvis du vil være sikker på, om det er muligt at fjerne flere vægge, bør du ansætte en byggekonstruktør med kendskab til huse fra den tid.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.