Jeg skal ændre plantegningen i et hus bygget i 1970. Spærene er såkaldte W-spær, mit spørgsmål er, om disse altid er selvbærende. Da huset blev bygget, har man helt klart sat spærene op, så sømmet man rummets loftsbrædder på undersiden og derefter sat indvendige vægge op bestående af 70 mm brede regler. Dette får mig til at tro, at spærerne er selvbærende. Men jeg fjernede en indvendig væg og så klemte saven, så taget nok sank 1-2 mm. Der hvor jeg fjernede væggen, er der en yderligere indvendig væg 1,5 m væk, som skal blive, så jeg er ikke bekymret for dette. Men et andet sted i huset vil jeg åbne op ca. 3 m helt uden indvendig væg, spændvidden er ca. 8,5 m. Bygger man nogensinde med W-spær og forudsætter, at de skal understøttes af indvendige vægge?