Hejsa!

Min partner og jeg skal snart renovere køkkenet, og vi har også tænkt os at rive væggen ned mellem køkkenet og stuen. Så spørgsmålet er, om væggen i spørgsmålet er bærende, selvom huset har W-tagspær?

Tak på forhånd!

Plantegning viser køkken og stue med en markeret væg i rød, potentielt bærende, for køkkenrenoveringsprojekt. Plantegning af et hus med en fremhævet væg markeret i rødt mellem køkken og stue. Tekst indikerer overvejelse om væggen er bærende.

BirgitS
Velkommen til forummet!

Ifølge sektionsritningen er der ingen bærende længdegående væg.

• Synes
Michael92 og 1 anden
  • Laddar…
Huset mangler bærende indervægge.

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Velkommen til forummet!

Ifølge sektionstegningen er der ingen bærende længdegående væg.
Hejsa!
Tak for svaret!

Fremgår det i tegningen, at der altså ikke er bærende vægge?

Spærtypen (W-spær) kan kun hvile på ydervæggene. Har den brug for støtte på midten, ser fagværket anderledes ud. Det er dog sjældent aktuelt med så smalle huse.

• Synes
Michael92 og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Tagkonstruktionstypen (W-tagstol) kan kun hvile på ydervæggene. Har den behov for støtte i midten, ser fagværket anderledes ud. Det er dog sjældent aktuelt med så smalle huse.
Okay!

Der er mindst en væg, der betegnes hjertevæg. Men hjertevægge er måske ikke bærende per definition?

• Bygningstegning med detaljer om vægge, dimensioner og materialer. Hjertemur muligvis ikke bærende ifølge notater vedrørende konstruktionen.
Hjertevæg er en væg, der går midt i huset i hele dets længde. Det betyder ikke, at den skal være bærende, men nomenklaturen er ikke entydig.

• Synes
Michael92
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Hjertvæg er en væg, der går midt i huset i hele dets længde. Det betyder ikke, at den skal være bærende, men nomenklaturen er ikke entydig.
Ja det var vel det jeg et eller andet sted mistænkte
Nu har jeg fået svar på de spørgsmål, jeg har.
Jeg må takke så forfærdeligt meget for dine svar

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.