Hej!
Ny på forumet og håber jeg lægger mit spørgsmål det rigtige sted.
Jeg har et hus fra -59, i blåbeton. Jeg vil dermed tage så meget som muligt af indervæggene ned for dels at slippe af med blåbetonen og dermed sænke radonniveauet. Lige i denne første fase af byggeriet vil jeg tage en væg ned, der går på tværs af spær for at fjerne et soveværelse for at åbne helt op til et spiseområde.
Jeg har desværre ingen husplaner, men vil forsøge at skitsere noget.
Lidt grove mål:
Mål mellem ydervæggene ca. 7.5m.
Ca. 105cc mellem spær.
Spær har dimensionerne på den nederste bjælke og den øverste, 53+150mm. (samlet på midten ser det ud til)
Tømmer i "felterne" er, 28x100mm.
Håber billederne taler lidt for sig selv.

Taknemmelig for al input!
/Johan

• Loftsrum med træbjælker, isolering og ledninger synlige. Støttebjælker og spær ses under det skrånende tag.
  • Tagkonstruktion med træspær og isolering under et tag fra 1959. Viser gul mineraluld og træstolper, en del af et renoveringsprojekt for at reducere radon.
  • Loft med synlige træbjælker og gul isolering mellem loftets spær, set under tagkonstruktionen af et hus fra 1959.
  • Loftsrum med træstruktur og kabler hængende fra loftet. Gulv med parketbelægning og forskellige værktøjer og materialer spredt rundt.
Dit hus har fagværksspær, der er fribærende mellem ydervæggene. De bør kunne modstå snelast op til og med snæzone 2,5 med det aktuelle spændvidde. Derimod er underrammerne, som gulvet ligger på, ikke dimensionerede til andet end en begrænset last, normalt 50 kg/kvm.

Takker så meget for input. Jeg har tjekket snözonen i GBG området, så jeg har jo desuden en margin.
Hvis man vil være lidt ekstra sikker, skal man så forstærke tagspæret på undersiden?
Måske lægge en regel på hver side af tagspæret mod gulvet og skrue sammen med tagspærets stænger eller noget?
Eller er det bare overkill, så at sige?
Vil jo helst undgå at få "hænge" senere, når man har fikset nyt loft :)

Jeg synes ikke, der er noget behov for forstærkning. I har allerede gode marginer.

Tak så meget for det hurtige svar!
Nu bliver det til at skændes med elen i aften :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.