Jeg overvejer at bruge selvbærende plade som bærende del i et tag/gulv. For at reducere højden af konstruktionen overvejer jeg, om det er muligt at isolere også mellem flangerne. Da det bliver en kompakt løsning (ingen luftspalter - uventileret tag) må der ikke være organisk materiale involveret. Først troede jeg, at der fandtes isolering til den valgte TRP-profil at købe (men kan ikke finde noget).
Jeg har intet problem med at skære "kileformet" isolering, dog ikke med mm-præcision. Jeg tænkte derefter at "lime" isoleringen i flangerne for at supplere med PIR-isolering (god isoleringsværdi) samt "pap" ovenpå for at øverst placere et slidlag / klinker / traller eller...
Men det er isoleringen i pladeflangerne mellem leddene, jeg blev hængende på. Hvilke løsninger/muligheder findes der?
Findes at bestille stave, der passer til nogle forskellige slags bærplader af f.eks. rockwool. Vi bruger dem ofte som brandisolering eller kantisolering på tag. Kan dog forestille mig, at det kan blive rigtig dyrt, hvis du skal have store arealer.
Hvad mener du med uventileret? Stenuld er meget almindeligt mellem pap og bæreplade, hvis det er det, du spørger om. Stenuld suger slet ikke fugt, men er heller ikke fugttæt, så hvis man får en situation, hvor der "presses" fugt ind i den kontinuerligt, bliver den selvfølgelig våd/fugtig til sidst.
Forstår ikke helt, hvad du har tænkt dig at bygge, så det er svært at komme med anbefalinger.
Ønsket er at om muligt bygge kælder under verandaen. (af forskellige årsager)
Problemet er, at målet mellem "verandaens gulv" og kælderens tag er kun ca. 35cm.
(havde ikke tænkt mig at løfte huset... eller tø sneen op, der findes på terrassen.)
Verandaen bliver mere brugbar, hvis den bliver 4m ud fra væggen.
Sender med en skitse - målene er ikke "klare".
Lige nu virker det ikke aktuelt at lægge træbjælkelag (samt isolere rundt om bjælkerne.)
TRP-plade føles bedre som bærende og bygge et omvendt tag (eller bruge en Sandwich konstruktion)
Har ikke klart for mig, om TRP70 x 1mm er tilstrækkeligt, eller om man bør gå op til TRP130. (styrkemæssigt).
Hældningen på taget/gulvet vil ikke være mange grader.
Om det bliver terrassebrædder eller klinker øverst som gulvbelægning er ikke klart, men regner med klinker (tungere).
En beskrivelse nedefra og op
a) Lige nu tænkte jeg mig et loft af træ (limet mod TRP-pladen? eller måske findes der beslag, der kan limes?) med isolering i pladens flanger. (vil undgå at skrue en masse huller i pladen)
b) TRP-pladen ligger på en lægte ind mod huset - med 2 skruer / dal (56mm tyk ?? høj / af limtræ?)
c) På den anden side 3,5-4m ud ligger pladen på syllen rundt om kældervæggen (det kan blive sådan, at kældervæggen bygges på 3,5m, men verandaen bliver 4m.) Der bliver nok en kant på taget for at holde fast mod syllen? (ikke kun pladesøm gennem pladen)
d) På enden af TRP-pladen, ud fra huset, placeres tætningslister, der passer til pladeprofilen.
e) Ovenpå TRP-pladen, isolering i flangerne.
f) Ovenpå dette måske et tætningslag (pap?) og få en glat overflade.
g) Ovenpå dette celleskumisolering op til maks. tykkelse på taget. (muligvis PIR-isolering)
h) Ovenpå dette er jeg igen lidt usikker - enten en form for pap eller hvorfor ikke tynd plan plade? Limes den tynde plade mod isoleringen og isoleringen er limet mod TRP-pladen (hvis pappen under undgås) bliver gulvet meget stift. (eller er det forkert at bruge plade og pap?) Hvis der falder en "isklump" ned fra taget - eller en skarp sten under klinker, vil jeg ikke have, at der skal blive hul i pappen? - Her har jeg nul styr endnu...
Lykkes det ikke at få tagtykkelsen under 300mm, må loftshøjden i kælderen nok give sig...
(måske må jeg også beregne mere end 50mm for terrassebrædder/klinker?)
Men tilbage til isolering af plade - Undre mig over, hvor varm pladen skal blive for at celleskummet skal smelte?
Da jeg ikke har noget problem med at skære celleskum (har en stor trådskærer på stativ), kunne man skære celleskummet lidt større (nogle mm) - forsigtigt opvarme pladen, og pasformen på celleskummet ville smelte ind i rillerne....
(Hvis der ikke er nogen ulemper med stenuld / glasfiber er det helt OK at bruge i flangerne)
Det var ikke et enkelt emne at forsøge at diskutere over et forum
Med klinkers mener du sten i sand eller mener du rigtige klinkerfliser i fix? Det sidste tror jeg, du kan glemme uden at blande beton ind. Bæreplade er ikke et særligt stabilt underlag, det bevæger sig ret meget, selvom det er korrekt dimensioneret.
Selv har jeg aldrig lavet nogen indbygget tætningslag på plade, kun på beton, men det betyder selvfølgelig ikke nødvendigvis, at det ikke går, kun at jeg ikke ved hvordan. En simpel trall kan man selvfølgelig smide på hvilket papptag som helst.
At undgå at skrue i pladen er meningsløst, da pladen samleskrues i montagen med en masse skruer. Så ville tætningslaget sikkert også blive skruet i pladen, selvom du har tænkt dig at bygge ovenpå.
For at være helt ærlig, så tror jeg, der må være en bedre løsning end bæreplade til dig, selvom jeg ikke ved præcis hvad. Damspærrer og tagfødder bliver altid bøvl med plade, hvis man ikke vil bygge et varmt tag med indvendig afvanding.
Spændende! (ser ud til at du har indsigt i emnet)
Klinker tænkte jeg at løse plader i småsten - muligvis bare sten rundt om pladerne (ved ikke hvorfor der skulle være sand under i dette tilfælde.)
Tror ikke fuger skrues, men disse "limes" (eller muligvis skrues på siden) - ikke hovedsageligt på kip eller dal. (toppen på pladen vil jeg gerne have så plan som muligt
Hvis jeg skulle støbe en betonbue - Hvor tyk bue ville der være nødvendig for samme bæreevne?
enkel eller dobbelt armering?
Er 8cm nok? (ville "bare" være 25cm isolering tilbage....)
Ville det indbyggede tæthedslag blive enklere med bue?
Hvis ovenstående løsninger ikke fungerer, er der kun tag-/gulvbjælker i træ tilbage (men det føles kompliceret med organisk materiale i konstruktionen. (ville ikke turde bruge trykimprægneret indendørs)
Man må absolut ikke have grus under belægningssten direkte mod tætningslaget. Sanden er også god, fordi det er svært som pokker at få stenene godt på grus, og der skal bruges et så tyndt lag, at gruset alligevel ikke tilføjer noget. Sætningssand tror jeg salgsnavnet er, men lad dig ikke narre til at købe på pose Almindelige fliser må heller ikke ligge direkte mod tætningslaget, så det er en rimelig løsning.
Tætningslaget kan løses på forskellige måder, afhængigt af om man bruger pir, kan man klæbe alt i henhold til dit første link, men det er en ekstremt arbejdskrævende metode sammenlignet med bare at skrue og svejse tætningslaget, hvilket ofte er tilstrækkeligt, f.eks. hvis du vælger terrassebrædder i stedet for sten.
Jeg ved to ting om beton, og det er, at det bliver hårdt, og at det revner, resten overlader jeg til andre Med det af vejen bliver det klart lettere på et hvælving, og det åbner op for i princippet uendeligt mange alternativer. Faldisolering er populært på beton af åbenlyse grunde. https://tatskiktsgarantier.se/riktlinjer her findes der lidt nyttigt om indbyggede tætningslag, terrassebrædder og betonfliser på afstandsholdere regnes dog som eksponeret, hvis du er lidt nysgerrig på det. Men det meste burde teoretisk også fungere på metal, hvis det og isoleringen er stiv nok, det er bare ualmindeligt. (så ualmindeligt at jeg aldrig har hørt om det)
Om træ er okay eller ej er nok afhængig af, hvor højt det havner over jorden. Træ gør det enkelt med isolering, dampspærre og tilslutning mod ydervægge, som ellers let bliver besværlige, men jeg er ikke kvalificeret (klog nok) til at foretage disse vurderinger, jeg er den, der gør skidtarbejdet, ikke den, der bestemmer hvilket skidtarbejde det bliver
Tak for din tid!
Sättsanden - Vil den ikke "rinde væk" når det regner?
Lægger man "plane fliser" er en ting, men bruger man f.eks. natursten bør der være noget som udjævner ujævnhederne (men så hedder det måske ikke klinker længere )
Frugan begynder måske at kigge mod "sedumtag" - hvem ved...
Modellen XD har en plade (0,7mm) på oversiden https://ks-kentico-prod-cdn-endpoin...et_KS1000_X-dek_(XD)_IPN_EN_SE_17_03_2021.pdf
Er nu TRP-pladen limet under isoleringen og limet plade oven på isoleringen, vil stivheden blive meget god. (isolerværdien virker også god med et λ på 0,020). Oven på denne konstruktion, bliver det nemmere (tror jeg) at tilføje isolering og toppe med yderligere et tætningslag øverst under "slidlaget".
Hvad tror du om dette?
Som øverste tætningslag findes der en mængde løsninger, alt fra at lægge en EPDM-gummimembran til modificeret Bitumen-løsning eller almindelig hæderlig pap (alle med meget forskellige monteringsomkostninger - skal man have noget varmt flydende bliver det hurtigt "kompliceret" enten som kogende gryde eller specialbrænder)....
Alle tage, jeg har lavet eller set med plader (hvilket ikke er særlig mange), har haft et skørt, men selvfølgelig har man brug for noget, der holder sandet på plads. Muligvis samme kantafslutning som til sedum og en slags jorddug, men jeg ved det ikke.
Har ingen erfaring med de der løsninger og ved heller ikke, om de er interesserede i at fremstille sådanne til småopgaver, men du kan ringe og tale med dem.
Jeg har skimmet igennem tråden og hvis jeg har tolket alt korrekt, er tanken at bruge TRP-plade som bærende med en terrasse ovenpå? Som nævnt tidligere i tråden er en bærende plade utroligt svajende at gå på, hvis man tilføjer flere personer vil det føles ubehageligt. Et alternativ kan være en hovedbærende struktur af ståldragere med en mindre cc og et sekundærbærende værk af eksempelvis 45mm trp med passende lastbærende isolering ovenpå denne. Mellem ståldragerne kan man bruge PU-isolering.
Som nævnt tidligere i tråden er en bærende plade utroligt svajende at gå på,
Overvejer om det også gælder følgende produkt (som jeg er "bidt af" lidt.) https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/sandwichelement/takpaneler/ks1000-x-dek
Hvis jeg har forstået rigtigt, har TRP-pladen en profilhøjde på ca. 100mm, som kan bestilles med en pladetykkelse på 1,1 mm. Oven på pladen (også i dalene) er der limet? isolering med god U-værdi (0,19W/m2) (140mm U-værdi = 0,13W/m2) samt oven på isoleringen (f.eks. 100mm op fra TRP) er der en planplade på 0,7mm.
Har forsøgt at tolke følgende tabel.
Hvis jeg tolker tabellen rigtigt, ville en 3,5m plade klare 386kg/m2 ved 3500mm/200 => 17,5mm nedbøjning.
Usikker på om det ville føles "svajende". Men spontant føles det som om den ville klare snebelastningen om vinteren og muligvis være OK at gå på? (men jeg kan tage fejl)
Ved ikke forskellen, men denne plade .:
Et alternativ kan være en hovedbærende struktur af stålbjælker med en mindre cc